ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مروری بر 40 سال تلاش بی ام و برای تحقیق و توسعه خودروهای برقی

یکی از کمپانی هایی که در تحقیقات و تولید خودروهای الکتریکی تجربه بسیار دارد، کمپانی آلمانی بی ام دبلیو (تلفظ انگلیسی برند BMW) است که 40 سال سابقه پژوهش و مهندسی در رابطه با خودروهای ...

حمید رضا زنگنه
نوشته شده توسط حمید رضا زنگنه | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

یکی از کمپانی هایی که در تحقیقات و تولید خودروهای الکتریکی تجربه بسیار دارد، کمپانی آلمانی بی ام دبلیو (تلفظ انگلیسی برند BMW) است که 40 سال سابقه پژوهش و مهندسی در رابطه با خودروهای الکتریکی را دارد. تلاش های بی ام دبلیو برای تحقیق بر روی خودروهای الکتریکی در طول این 40 سال باعث تولید خودروهای مطرح الکتریکی همچون i8 و i3 شده است که حس اسپرتی و مصرف کم را در کنار هم تقدیم مالک آن می کند.

حال به بررسی مختصر فعالیت های بی ام دبلیو در این 40 سال می پردازیم تا با اجداد خودروهای الکتریکی مدرن این کمپانی بیشتر آشنا شویم.

بی ام دبلیو اولین گام بزرگ خود را برای تولید خودروی الکتریکی در سال 1972 برداشت که به تولید مدل 1602e منجر شد. این خودرو که مانند برگی زرین در تاریخ خودروهای الکتریکی می درخشد برای مسابقات المپیک 1972 مونیخ تولید شد.

1

بی ام دبلیو 1602e از 12 باطری 12 ولتی بهره می برد که می توانست با یک بار شارژ مسافتی در حدود 60 کیلومتر را طی کند. به دلیل برد بسیار پایین، این خودرو نتوانست به موفقیت زیادی دست پیدا کند.

2

در سال 1975 بی ام دبلیو یک پروژه مخفی دیگر را شروع کرد که به LS Electric معروف شد. در این پروژه که در واقع بر روی یک بی ام دبلیو 700 پیاده سازی شده بود از 10 باطری اسیدی استفاده می شد.این خودرو می توانست در 14 ساعت شارژ کامل شود و به نهایت سرعت 65 کیلومتر در ساعت برسد. مسافتی که با این خودرو می توانستید طی کنید تنها 19 کیلومتر بود که به نوعی پس رفت نسبت به 1602e محسوب می شد.

3

اما تلاش های مردان آلمانی همچنان ادامه داشت. در سال 1987 مهندسان بی ام دبلیو 8 دستگاه از 325X کوپه را که 4 چرخ متحرک بودند را به موتورهای الکتریکی تجهیز کرد. در این خودرو ها سیستم 4 چرخ متحرک به دیفرانسیل جلو تغییر داده شد تا نیروی محرک خودرو تمرکز بیشتری داشته باشد و به سرعت بیشتری دست یابند.

4

این خودرو می توانست با یک بار شارژ 150 کیلومتر را طی کند که پیشرفت چشمگیری برای بی ام دبلیو محسوب می شد.

5

سه دستگاه از این 8 دستگاه از نوع تورینگ (استیشن) بودند که همگی به خدمت پست آلمان در آمدند. ما بقی خودروها به کارمندان دولت آلمان تحویل داده شد.

6

در سال 1991 بی ام دبلیو توانست به کمک پروژه E1 به مسافت 242 کیلومتر برسد. بی ام دبلیو E1 پلی است میان خودروهای الکتریکی قدیمی و مدرن که توانست از تجارب پروژه های شکست خورده گذشته به خوبی استفاده کند.

7

با اینکه بی ام دبلیو E1 خودرویی مبتکرانه و جلو تر از زمان خود بود، اما هرگز در خط تولید قرار نگرفت و فقط در حد یک خودروی مفهومی باقی ماند.

در بین سال های 1992 تا 1997 تعداد 25 دستگاه مدل بی ام دبلیو 325 تولید شد.این خودروها می توانستند 150 کیلومتر مسافت را طی کنند و به سرعت 135 کیلومتر در ساعت برسند.

8

بعضی از 325 ها از باطری سدیوم نیکل استفاده می کردند و مدل های جدید تر آنها از باطری های نیکل کادمیوم بهره می بردند که شارژ بیشتری را نگه می داشتند.

9

مثله اینکه روند پیشرفت این کمپانی آلمانی پایانی نداشت، در سال 2008 بی ام دبلیو تعداد 300 دستگاه مینی کوپر الکتریکی را تولید کرد و در اختیار نمایشگاه های مینی قرار داد.

10

مشتریانی که این نوع مینی را خریداری می کردند باید ماهیانه مبلغ 850 دلار را به کمپانی پرداخت می کردند تا بتوانند از ایستگاه های شارژ و بیمه خودرو بهره مند شوند. حال دیگر برای شارژ خودروی الکتریکی زمان های 12 یا 14 ساعته نیاز نبود، این مینی الکتریکی می توانست در 3 ساعت کاملا شارژ شود و مسافت 161 کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند.

11

قبل از ظهور i8 و i3 بی ام دبلیو خودروی الکتریکی دیگری را معرفی کرد. این بی ام دبلیو سری یک به پسوند ActiveE مشهور بود که به تعداد 1000 دستگاه تولید شد و در اختیار مشتریان قرار گرفت. این خودرو قادر به طی مسافت 161 کیلومتری است و می توانست به سرعت 145 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

12

حال نوبت به خودروی جمع و جور ولی شگفت انگیز بی ام دبلیو رسید. بی ام دبلیو i3 که در سال 2013 معرفی شد و عرضه آن هنوز ادامه دارد یکی از موفق ترین خودروهای بی ام دبلیو است. این خودروی زیبا قادر است بدون استفاده از موتور دیزل خود، مسافت تقریبی 184 کیلومتر را طی کند.

14

بی ام دبلیو نتیجه زحمات 40 ساله خود را با معرفی i8 به رخ رقبا کشید. این ابر خودروی هیبریدی که با قیمت 140 هزار دلار به فروش می رسد، نمایی از خودرهای آینده را به دوستداران خودروهای اسپرت نشان می دهد.

15

این خودرو قادر است در 4.2 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر در ثانیه برسد. بی ام دبلیو i8 با استفاده از موتور بنزینی و الکتریکی به طور همزمان می تواند مسافت 531 کیلومتر را طی کند، ولی در صورت استفاده از موتور الکتریکی این مسافت به 24 کیلومتر محدود می شود.

در واقع i8 بهترین خودروی الکتریکی جهان نیست، بلکه یکی از خاص ترین آن هاست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی