ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

چرا مک بوک های اپل برای هدست واقعیت مجازی مناسب نیست؟

خواه یا ناخواه دنیای واقعیت مجازی به زودی به یکی از بخش های جدا نشدنی زندگی هر فرد تبدیل خواهد شد. سرعت پیشرفت و همه گیری این تکنولوژی به قدری بالاست که می توانید روزانه مباحث ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

خواه یا ناخواه دنیای واقعیت مجازی به زودی به یکی از بخش های جدا نشدنی زندگی هر فرد تبدیل خواهد شد. سرعت پیشرفت و همه گیری این تکنولوژی به قدری بالاست که می توانید روزانه مباحث و اخبار بسیار زیادی در این زمینه مطالعه کنید. درست است که هنوز به آن صورت محصول عامی وارد بازار نشده و بیشتر هدست های موجود نسخه های توسعه هستند، اما شرکت های بزرگ در حال حاضر بخش اعظمی از تمرکز خود را روی ساخت و تکامل این فناوری گذاشته اند. بر کسی پوشیده نیست که تکنولوژی واقعیت مجازی گامی بزرگ و رو به جلو در پیشرفت کلی فناوری جهانی خواهد بود.

در همین حال شب گذشته دیدیم که گوگل چگونه بیشتر برنامه های آینده خود را معطوف به دنیای واقعیت مجازی کرده و در مراسم I/O از مسیر پیش روی خود پرده برداری نمود. این شرکت بزرگ از پتلفرم یکپارچه Daydream به عنوان بستر اصلی توسعه واقعیت مجازی رونمایی کرد و در آینده ای نزدیک و همزمان با انتشار اندروید N، هدست واقعیت مجازی و کنترلر مخصوص خود را تحت عنوان Daydream VR عرضه خواهد نمود. در ماه های اخیر دیده ایم که چگونه شرکت های متعددی مثل HTC، Samsung و غیره همچون برند مستقل Oculus پای در صنعت واقعیت مجازی گذاشته و سعی بر خودنمایی دارند.

اما در این بین یکی از شرکت های بزرگی کاملا دور از ماجرا باقی مانده و در این زمینه هیچ گونه فعالیت رسمی نداشته کمپانی مغرور اپل است. استیو جابزی ها که به تافته جدا بافته تکنولوژی در جهان مشهور هستند، در حال حاضر هیچ حرکتی در فضای واقعیت مجازی نکرده. اگرچه به نظر می رسد مثلا تولید و عرضه دستگاهی به اسم iVR بعید به نظر نمی رسد، اما حالا که در اوج هیاهوی رقابتی واقعیت مجازی قرار داریم، اپل از قافله جا مانده است.

گوگل به شدت در حال توسعه واقعیت مجازی روی پلتفرم اندروید است و با توجه گستردگی تلفن های هوشمند مربوطه و همینطور همکاری کامل کمپانی هایی مثل سامسونگ، هواوی، شیاومی و غیره، بستر سیستم عامل اختصاصی گوگل روز به روز گسترده تر خواهد شد. آکیلس نیز به عنوان پیشروی این فناوری مسیر مشخص خود را دارد و همکاری های لازم را با سیستم عامل های ویندوز و اندروید به انجام رسانده است. ولی سیستم عامل های اختصاصی اپل، iOS و Mac بدون مخاطب باقی مانده و هیچ شرکتی هم هنوز تمایلی برای همکاری ندارد.

وقتی هواداران محصولات خاص اپل با هجمه ای از سوالات و درخواست ها به استقبال شرکت های تولید کننده هدست واقعیت مجازی (خصوصا آکیلس) رفتند، تقریبا همگی یک جواب متحد گرفتند. محصولات و مک بوک های اپل توسط واقعیت مجازی پشتیبانی نمی شوند. Palmer Luckey (پالمر لاکی) مدیرعامل شرکت آکیلس اخیرا در یک خبر عنوان کرد که هر موقع اپل کامپیوتر خوبی تولید کرد، ما از آن پشتیبانی خواهیم نمود. این بیان که در نگاه اول کمی تند و تیز به نظر می رسد واکنش های متعددی داشته است.

Palmer Luckey, 20, founder, shown at his Irvine office, Oculus Inc., holds a new virtual reality machine he created called Oculus Rift, an upcoming low-latency, high field of view, consumer-priced virtual reality head-mounted display. Photo taken Friday, May 24, 2013. (Photo by Allen J. Schaben/Los Angeles Times via Getty Images)

Ben Kuchera (بن کوشرا) تحلیل گر و محقق حوزه واقعیت مجازی سایت پالیگان در رابطه با بیانات لاکی در این زمینه و همینطور تکه پرانی های گاه به گاهش به اپل مقاله ای نوشته که آن را در زیر می خوانید:

مبحث کارایی یا عدم کارایی مک بوک های شرکت اپل نسبت به هدست های واقعیت مجازی هنگامی آغاز شد که سازندگان Oculus Rift رسما اعلام کردند هدست ریفت از سیستم عامل و دستگاه های اپل به هیچ وجه پشتیبانی نخواهد کرد؛ مسئله ای که از جهاتی ناراحت کننده به نظر رسیده و برای مشتریان و حتی تولید کنندگان بازی های ویدیویی تعجب آور خواهد بود. بنیان گذار شرکت آکیلس نه تنها چنین مسئله ای را بیان نمود، بلکه با حمله به اپل معتقد است که این کمپانی کامپیوترهای خوبی تولید نمی کند.

اما به نظر نمی رسد قضیه به همین سادگی باشد و برداشت متفاوتی از حرف های لاکی می توان داشت. طبیعتا کسی را نمی توان در حوزه فناوری یافت که معتقد باشد اپل کامپیوترهای خوبی نمی سازد. به عبارتی لاکی سعی داشته تفاوت ها و عدم همخوانی سیستم های طراحی اپل با محصولاتش را بیان کند.

برای کسانی که نمی دانند، چندی پیش در طی مصاحبه ای مدیریت عامل شرکت Oculus در مورد پشتیبانی از مک جوابی صادقانه (و کمی بی پروا) داد. «همه چیز به خود اپل بستگی دارد؛ هر موقع یک کامپیوتر خوب ساختند ما از آن پشتیبانی می کنیم»

لاکی ممکن است در نگاه اول گفته باشد که اپل کامپیوترهای بدی تولید می کند، اما به نظر می رسد منظور چیز دیگری است. او در واقع بیان کرده که در سطح سیستمی، اپل محصولی ندارد که با نیازهای ریفت همخوانی داشته باشد. پس نمی توان انتظار داشت محصولی که هیچ گونه وجه اشتراکی ندارد توسط Oculus پشتیانی گردد.

«همه می دانیم که در حقیقت اپل از پردازنده های گرافیکی قدرتمند و به روز استفاده نمی کند. به عنوان مثال اگر حتی جدیدترین مک بوک پرو را با قیمت شش هزار دلار بخرید، نهایتا کارت گرافیک AMD Fire=Pro 700 در اختیار خواهید داشت و همچنان از سطحی ترین نیازهای محصولات ما پشتیبانی نمی کند.

vrmac1

مسئله اینجاست که Oculus می تواند با صرف هزینه و زمان نرم افزارهای پشتیبانی از مک بنویسد، اما وقتی سخت افزار لپتاپ های اپل توانایی اجرای بازی ها را ندارد چرا باید چنین کاری کنند.

«باور کنید ما هم دوست داریم از مک پشتیبانی کنیم، ولی در حال حاضر هیچ دستگاه مناسبی وجود ندارد که برای آن کار کنیم. حتی اگر از منظر نرم افزاری پشتیبانی را آغاز کنیم، هیچ کسی امکان اجرا و پیاده سازی نرم افزارهای موجود روی مک را ندارد.»

این مسئله چندان جدید نیست و لاکی از مدت ها قبل در مورد پردازنده های گرافیکی اپل ابراز انزجار کرده است. او در توئیتی در ماه دسامبر 2015 گفته است: «پشتیبانی از لینوکس در مراحل نهایی قبل از انتشار می باشد، پشتیبانی از اپل هر موقع آغاز می شود که سخت افزار مناسب یافت شود!»

از اینجا هم پر واضح است که آنچه لاکی بیان می کند عدم وجود سخت افزار مناسب برای پشتیبانی از ریفت در کامپیوترهای اپل است. هیچ دلیلی وجود ندارد که هدست واقعیت مجازی امکان پیاده سازی روی مک را نداشته باشد. کافی است تلفن هوشمند خود را بردارید و واقعیت مجازی را به کمک آن تجربه کنید. حتی پلی استیشن 4ی که نزدیک به سه سال عمر دارد به راحتی از واقعیت مجازی پشتیبانی می کند.

واقعیت مجازی روی هر سیستم یا کامپیوتری که فکرش را بکنید قابل پیاده سازی است؛ اما نکته اینجاست که توسعه دهندگان باید به تولید محتوا برای آن پلتفرم ها رغبت داشته باشند. نسبت به هر پلتفرم توقعاتی وجود دارد که از کامپیوترهای مک انتظار بازی قدرتمندی نمی رود.

کمپانی Oculus معتقد است به یک میزان معینی قدرت سخت افزاری برای ساخت و پشتیبانی بازی های ویدیویی مخصوص هدست واقعیت مجازی وجود دارد، که در حال حاضر اپل هیچ محصول متناسبی ندارد. البته نه به این معنا که محصولات اپل با واقعیت مجازی کار نمی کنند، بلکه اپل مشخصات دقیق هماهنگی با تولیدات Oculus را ندارد؛ چراکه واقعیت مجازی فقط یک پلتفرم ساده با امکانات مشخصی نیست.

vrmac2

در سوی دیگر Oculus در نقاط مختلفی اذعان کرده که نیازهای هماهنگی ریفت در طی سال های زیادی بدون تغییر خواهد ماند: «مشخصات مورد نیاز ریفت تا آخر عمر آن ثابت خواهد ماند. با پیشرفت تکنولوژی و ارزان تر شدن سخت افزارها، افراد بسیار بیشتری امکان استفاده و همخوانی با ریفت را خواهند داشت. توسعه دهندگان نیز در نقطه مقابل می بایست بازی هایشان را نسبت به پیشرفت های فناوری همگام سازی کنند.»

پس طبق روال معمول دنیای فناوری، قیمت سخت افزار ریفت به مرور کاهش پیدا خواهد کرد، اما نیازهای آن بدون تغییر می ماند. این مسئله فرصتی است برای اپل تا خودش را به مشخصات مورد نیاز برساند؛ هرچند به طور مجموع کامپیوترهای همخوان با ریفت نیز افت قیمت پیدا خواهند کرد و توسعه دهندگان دست بازتری برای ساخت محصولات متناسب به طیف متنوع کامپیوترهای غیر مک خواهند داشت.

ریفت قصد دارد با کامپیوتر شما همچون یک کنسول خانگی رفتار کند، طوری که بتوانید با کمترین مشخصات سخت افزاری بهترین تجربه از واقعیت مجازی را به دست بیاورید. حال که هیچ دستگاه سخت افزاری مناسبی برای آن وجود ندارد، پشتیبانی و توسعه نرم افزاری برای کامپیوترهای اپل کمی دور از انتظار است.

تلفن هوشمند شما می تواند تجربه قابل قبولی از واقعیت مجازی را برایتان به ارمغان بیاورد، پس توقع داریم یک مک بوک حرفه ای بسیار راحت از پس آن بر بیاید. اما ارزش هزینه و تلاش توسعه نرم افزاری و همینطور ارتقا پشتیبانی سخت افزاری اپل را ندارد، خصوصا در حالی که حتی معمولی ترین بازی های واقعیت مجازی ریفت روی کامپیوترهای مک پاسخگو نخواهند بود. هرچند مسلما می توانیم انتظار داشته باشیم شرکت های دیگر، یا حتی خود اپل دست به ساخت هدست واقعیت مجازی با قابلیت پشتیبانی از کامپیوتر و لپتاپ های مک بزنند. این اتفاق به سادگی و با پایین آوردن مشخصات مورد نیاز بازی ها و نرم افزارها قابل انجام است.

ماجرا در مورد تحقیر یا تکه پرانی به یک شرکت و محصولاتش نیست، بلکه سطح پشتیبانی و توسعه زیرسازه های واقعیت مجازی توسط ریفت است. اگر Oculus محدوده مشخصی برای توسعه هدست های واقعیت مجازی خود ایجاد کرده باشد، اپل دقیقا خارج از آن محدوده قرار دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • مجتبی
    مجتبی | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

    شما مطمئن باشید که اپل سیستم واقعیت مجازی خودش را تولید و تا قبل از پایان 2016 معرفی خواهد کرد و نیازی به شرکای دیگر ندارد .

    • RZ@
      RZ@ | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

      سلام دوست من ،من از طراحان اپل هستم دا یم رو این پروژه که به اسم رمز " Jib.bori.jàdid.apple"هست کاری میکنیم فقط نیازمند دست های گرم و جیب های پرپولتون هستییم

    • وحید
      وحید | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

      گفتن که درست میشه ولی با پایین اوردن مشخصات و جزئیات بازی هه

مطالب پیشنهادی