ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

اپلیکیشن های اندروید در آینده نسبت به آنچه در اطراف تان می گذرد هشیار خواهند شد

گوگل به شدت در تلاش است تا در آینده اندروید و اپلیکیشن هایش بتوانند موقعیتی که در آن قرار دارید و کاری که در حال انجامش هستید را متوجه بشوند. در همین راستا شاید عملکرد ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰

گوگل به شدت در تلاش است تا در آینده اندروید و اپلیکیشن هایش بتوانند موقعیتی که در آن قرار دارید و کاری که در حال انجامش هستید را متوجه بشوند. در همین راستا شاید عملکرد دستیار گوگل ناو را بتوان مثال زد. به عنوان مثال، اگر در آخر هفته از دستیار گوگل سوال What's playing را بپرسید، اپلیکیشن زمان اکران فیلم های سینمایی را به اطلاع تان می رساند. ولی اگر همین سوال را یک شب دیگر از او بپرسید، ممکن است زمان پخش برنامه های تلویزیونی را به شما ارائه کند.

وبسایت توسعه دهندگان گوگل اخیرا با انتشار یک پست جدید، API ای موسوم به Awareness (آگاهی) را معرفی کرده که برنامه نویسان با به کارگیری آن می توانند اپلیکیشن های خود را نسبت به وقایع محیط اطراف کاربر آگاه کنند. گفتنی است که اپلیکیشن ها با دریافت اطلاعات در هفت زمینه به این آگاهی خواهند رسید: زمان، موقعیت جغرافیایی، مکان، فعالیت (راه رفتن، دوچرخه سواری و ...)، هدفون ها، وضعیت جوی و سیگنال ها.

به عنوان مثال وقتی که هدفون را در جک مخصوصش وارد می کنید، اپلیکیشن متوجه می شود که باید اسپاتیفای را باز کند. مضاف بر این، API یادشده میزان تأثیر این اعمال بر مصرف باتری و دیتا را هم مدیریت کرده تا توسعه دهنده مجبور نباشد که وقت خود را برای نوشتن کد مخصوص برای این قابلیت ها و بهینه سازی آنها تلف کند.

Awareness API خود از دو API دیگر تشکیل شده: Fence API و Snapshot API. مورد اول به اپلیکیشن توسعه دهنده اجازه می دهد تا نسبت به موقعیت کنونی کاربر واکنش نشان داده و زمان برخورد دو Context را تشخیص دهد. به عنوان مثال توسعه دهنده می تواند چنین درخواستی از API داشته باشد: "زمانی که کاربر به طور همزمان مشغول راه رفتن و استفاده از هدفون است را به اطلاعم برسان".

در این حالت حتی اگر اپلیکیشن بسته باشد نیز این موضوع به اطلاع توسعه دهنده خواهد رسید. اما Snapshot API ابزاریست که توسعه دهنده می تواند از آن اطلاعاتی در مورد وقایع اطراف کاربران اپلیکیشنش را درخواست کند. توسعه دهنده از این API می تواند چنین درخواستی داشته باشد: "موقعیت جغرافیایی کاربر و وضعیت آب و هوا را به من بگو".

هنوز نمی دانیم که اپلیکیشن ها چه زمانی به این سطح از هوشمندی خواهند رسید. تنها چیزی که می دانیم این است که نشانه های کنونی می توانند نویدبخش قابلیت های بسیار جالب و هیجان انگیزی برای اپلیکیشن های موبایل در آینده باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Afshin_krj
    Afshin_krj | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    دزدی بیشتر از اطلاعات شخصی ...?

مطالب پیشنهادی