ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی روند ادامه دار افت قیمت خودروهای داخلی در رکود بهاری بازار خودرو

به لطف شرایط رکودی بازار خودرو و نیاز خودروسازان به حفظ تیراژ خطوط تولید، شاهد ارائه روش های فروش متنوعی هستیم که گاها فروش اقساطی بدون سود را نیز شامل می شود. با این حساب ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰

به لطف شرایط رکودی بازار خودرو و نیاز خودروسازان به حفظ تیراژ خطوط تولید، شاهد ارائه روش های فروش متنوعی هستیم که گاها فروش اقساطی بدون سود را نیز شامل می شود.

با این حساب اختلاف قیمت سنتی بین کارخانه و بازار برای بسیاری خودروها در شرف از بین رفتن است و قشر محترم واسطه نیز با مشکلاتی در کسب و کار خود مواجه شده اند.

دامنه این تغییرات تا آنجاست که در چند روز اخیر شاهد تغییر کاربری برخی از مشهورترین نمایشگاه های خودرو تهران بوده ایم و خبرگزاری ها از بیکار شدن برخی نمایشگاه داران خبر می دهند.

پیش از این در مطلب تحت عنوان "فصل خرید" به شرایط نسبتا مناسب بازار خودرو برای مشتریان مصرف کننده پرداخته بودیم.

حالا اما شرایط به گونه ای رقم خورده که حتی علیرغم افزایش بهای دیه و نرخ بیمه شخص ثالث و اعطای مجوز افزایش قیمت از سوی شورای رقابت، عملا خودروسازان شهامت افزایش قیمت را ندارند چرا که عملا مشتری چندانی را در صف محصولات خود نمی بینند.

در واقع حتی با وجود افزایش هزینه های سالانه تولید، حالا شاهد سیر نزولی قیمت خودرو در آخرین روزهای اردیبهشت نسبت به آخرین روزهای اسفند گذشته هستیم.

CAR PRICE-1

به نوعی که قیمت اکثر خودروهای تولید داخل بین چند صد هزار تومان تا چند میلیون تومان کاهش داشته است. البته این ارقام تنها به نمونه های صفر کیلومتر مربوط می شود و طبیعتا در بازار فروش خودروهای دست دوم، شاهد افت قیمتی به مراتب بیشتر هستیم.

چنین شرایطی باعث خارج شدن خودرو از کالایی سرمایه ای به کالایی مصرفی شده و از انگیزه بسیاری افراد برای ثبت نام خودروها با انگیزه کسب سود می کاهد و به کاهش تیراژ و افزایش رکود دامن می زند.

با توجه به افت کیفیت قابل توجه خودروهای داخلی در چند سال اخیر، مدل های جدید چینی حداقل در ظاهر، گزینه های جذاب تری برای خرید محسوب می شوند، اما ارائه شرایط مطلوب و متنوع فروش اقساطی و بدون سود و نگرانی مصرف کنندگان از شرایط خدمات دهی به این خودروها در بلند مدت، به طور معمول باعث افت قیمت زیاد خودروهای چینی در بازار دست دوم می شود و از همین رو نیز اغلب افراد تمایل چندانی برای سرمایه گذاری روی این خودروها ندارند.

با توجه به سابقه تشکیل کمپین نخریدن خودرو صفر در سال گذشته، خودروسازان بهتر است حداقل نسبت به افزایش کیفیت محصولات پر تیراژ خود اقدام کنند، بلکه بتوانند از این طریق از تکرار وقایع سال گذشته پیشگیری کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • amg
    amg | ۲ خرداد ۱۳۹۵

    به 100هزارتومن،شما میگید کاهش قیمت؟اخه ساندرو چیه که 50تومن پولش باشه؟با 111پراید یکیه،فقط انگار اتوماتشه!چقد بدبختیم

  • ارمین
    ارمین | ۱ خرداد ۱۳۹۵

    مسخرست بخدا اخه این چه متنیه ببخشید اینطوری گفتم شما به این میگین رکود وجدادنن میگین رکود ماشین 40میلیونی 100هزار کم شده یا 300هزار کم شده میگین رکود خنده دار بخدا.
    هروقت ماشین 6تا10میلیون قیمتش کم شد میشه گفت رکوده نه 100تا300تومن هرجا بگین میخندن.
    توعراق بودم نوروز طرف ایرانی بود گفت هروقت مابی پول میشیم ومیخوایم ماشین بخریم پاشین ایرانی مسخریم طرف گفت من 9میلیون پول خود ایرانی رو دادم پارس خریدم اخه کجاش انصافه اونجا جمیلیون برای ما 40میلیون

  • پویا جباری ثانی
    پویا جباری ثانی | ۱ خرداد ۱۳۹۵

    دوستان لازم دونستم چند 2 رو عرض کنم برای اگاهی تون:
    1. کارخانه های بزرگ آسیایی، امریکایی و اروپایی خودرو هاشون رو با شرایط جذاب قسطی می فروشند و در اول هم مبلغ اندکی می گیرند. برای مثال فرضا برای یک خودروی 10000 یورویی، اول 2000 تا میگیرن بعد میمونه 8000 تا اونهم سالیانه با 2 درصد سود (نه مثل خودرو ساز های داخلی با سود 2 رقمی) قسطی طی 2-3 سال میگیرن که میشه ماهی حدود 230 یورو. که با توجه به میانگین حقوق 3 الی 4 هزار یورویی اروپایی ها بسیار مناسبه (فرض کنید خودرویی مثل هیوندا i40 ده میلیون قیمتشه 2 میلیون اول میدید و ماهی هم حقوقتون که 4 میلیونه 230 هزار تومن قسط میدید!!!)
    2. دومین نکته در مورد قیمت خودرو های داخلی هم زیاد به خودرو ساز ها مربوط نمیشه و مربوط به اقتصاد کشوره. با توه به اینکه قیمت خودرو های پایه تو اروپا از حدود 10 هزار یورو شروع میشه، اگه به تومان تبدیل کنیم میشه نزدیک 40 میلیون تومن و این بیشتر گناه نرخ ارز هست که باید برای افزایش رفاه و ارزان به نظر رسیدن کالا ها نرخ ارزمون و ارزشش افزایش پیدا کنه (بماند که خودرو های پایه ما با پایه اونها از لحاظ کیفیت متفاوته و باید اونهم مورد بررسی قرار بگیره.)
    ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی