ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مجوز افزایش قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا توسط شورای رقابت ابلاغ شد

در ادامه سریال پر فراز و نشیب قیمت خودرو و نبرد دائمی خودروسازان و شورای رقابت، قرار بود شنبه این هفته قیمت گذاری جدید طبق مصوبه شورای رقابت اعلام شود که البته با توجه به ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۳ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۴۵

در ادامه سریال پر فراز و نشیب قیمت خودرو و نبرد دائمی خودروسازان و شورای رقابت، قرار بود شنبه این هفته قیمت گذاری جدید طبق مصوبه شورای رقابت اعلام شود که البته با توجه به تعطیلی نیمه شعبان، وعده شنبه، در نهایت دوشنبه بعد از ظهر محقق شد.

پیشتر شورای رقابت با توجه به کیفیت خودروها، مجوز افزایش قیمت محدودی را به ایران خودرو و سایپا اعطا کرده بود، اما دو خودروساز کشور تصمیم داشتند تا قیمت برخی مدل ها را تغییر ندهند و برای جبران، قیمت برخی دیگر را بیش از درصد اعلام شده شورای رقابت افزایش دهند.

CAR PRICE NEW-2

اما شورای رقابت زیر بار این مدل افزایش میانگین قیمت خودرو نرفت و راسا برای هر خودرو، جدول افزایش مجاز هر خودرو را طبق کیفیت همان محصول اعلام کرده است.

فلسفه این قیمت گذاری، تشویق خودروسازان برای افزایش کیفیت است. بدین معنا که در صورت کیفیت مطلوب، شورا مجوز افزایش قیمت بیشتری را اعلام می کند.

این روش حداقل دو عیب بسیار واضح دارد، اول آنکه متاسفانه ابزار سنجش کیفیت خودرو ها در ایران، ابزار دقیق و کاملی نیست و در بسیاری موارد تنها کیفیت اتاق و بدنه، رنگ و مونتاژ در حالت سکون سنجیده می شود و پارامتر های دینامیکی و مهم و مسائلی نظیر کیفیت اجزای فنی در این شیوه مورد سنجش قرار نمی گیرند.

مشکل دوم هم به فلسفه گران کردن خودرو های با کیفیت مربوط می شود. تجربه نشان داده است که در صورت عدم تحقق خواسته های قیمتی، خودروسازان زیر بار تغییر روش های مدیریتی خود نمی روند و به جای تصحیح روش های تولید و افزایش بازدهی، به استفاده از قطعات ارزان قیمت و بی کیفیت روی می آورند.

در واقع چه خودرو با کیفیت باشد و چه نباشد، در نهایت مشتری یا با افزایش قیمت روبرو می شود و یا با کاهش کیفیت!

بنابراین لبه دیگر چاقوی دولبه قیمت گذاری شورای رقابت، نه افزایش قیمت متناسب با کیفیت، بلکه کاهش کیفیت متناسب با قیمت خواهد بود. اتفاقی که در چند سال گذشته (به خصوص بعد از افزایش ناگهانی نرخ ارز) نیز روی داده است و به کاهش کیفیت عجیب و غریب خودروهای تولیدی منجر شده است.

CAR PRICE NEW-3

گفتنی است که قیمت های درج شده در جدوال، بهای خام خودروهای تولیدی است و شامل هزینه های شماره گذاری، بیمه و مالیات و سایر عوارض نمی شود.

بنابراین از دیدن ارقام مربوطه تعجب نکنید و مطمئن باشید که خودروها نه تنها ارزان نشده اند، بلکه به شکل میانگین مجوز افزایش قیمت 1.5 درصدی را دریافت کرده اند.

حالا باید دید که خودروسازان زیر بار چنین افزایش ناچیزی (که بیشتر بار روانی دارد) می روند یا در شرایط رکود بازار، روش های دیگری را برای فروش محصولات خود پی می گیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (27 مورد)
  • afshingm
    afshingm | ۶ شهریور ۱۳۹۶

    معلوم نیست چقدر به شورای رقابت رشوه دادن که مجوز براشون صادر کنه !!!

  • سعید
    سعید | ۴ خرداد ۱۳۹۵

    تنها کاری که تو ایران برای افزایش رغبت مردم به خرید باید کرد این نیست که تبلیغ کنی یا کیفیت افزایش بدی
    برعکس
    باید قیمت بالا تر ببری و از کیفیت کم کنی تا ملت حجوم ببرن برا خرید
    این سیاست از خرید مسکن تا فروش ابنبات چوبی جواب میده

  • هه هه هه
    هه هه هه | ۴ خرداد ۱۳۹۵

    اقا من با اینا کار ندارم، فقط اینو بدونین که خورو سازی ایران و کره جنوبی دریک سال شروع شده حالا اونا کجان ما کجاییم.

    • ramtin
      ramtin | ۴ خرداد ۱۳۹۵

      درسته که اونا خیلی جلوترن ولی ما یه 8 سال جنگ و 10 سال تحریم هم داشتیم بعد چندین سال تو کره واردات هرگونه خودرو ممنوع بود و خودروسازان کره 25 سال معاف از مالیات بودن

      • هه هه هه
        هه هه هه | ۴ خرداد ۱۳۹۵

        اخه رامتین فقط این نیست مثلا گوشی مقایسه کن ما یدونه تولید کننده گوشی درست و حسابی نداریم ولی اونا چی، مثلا همین شیایومی چند ساله شروع به کار کرده الان تو چین سومه و فروشش هم داره هی زیاد میشه

      • nima
        nima | ۵ خرداد ۱۳۹۵

        جنگ و تحریم زیاد ربطی نداره کلا تا وقتی آدمهایی باشن که مملکت رو به کثافت میکشن و به فکر زندگی خودشون تو دوره خودشون هستن و آینده و موفقیت مملکت و مردم براشون اهمیت نداره ، وضعیت بدتر میشه و هیچ پیشرفتی ایجاد نمیشه...
        دیجیاتو تایید کن

  • پویا
    پویا | ۴ خرداد ۱۳۹۵

    بنازم به این خودروسازان محترم که حتی تو دورانی که بازار راکد هست هم از گرون کردن محصولاتشون دست بر نمیدارند خیلی دوست داشتم بدونم تو شرایط رقابتی آزاد این شرکتا هیچ کدوم دوام میاوردند

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی