ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

الگوریتم پیش بینی جرم در آمریکا داده هایی مغرضانه را در مورد متهمان سیاهپوست ارائه می کند

نمره «ارزیابی خطر» ابزاری است که برای تعیین شانس ارتکاب به جرم در آینده توسط یک مجرم، مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار مدتی است که مورد توجه ویژه مراجع قضایی در آمریکا قرار ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۴ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰

نمره «ارزیابی خطر» ابزاری است که برای تعیین شانس ارتکاب به جرم در آینده توسط یک مجرم، مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار مدتی است که مورد توجه ویژه مراجع قضایی در آمریکا قرار گرفته و از آن برای طی کردن دیگر فرایندهای مربوط به سیستم قضایی و دستگیری افراد متهم استفاده می گردد.

اما منتقدان به این سیستم مدت هاست که به نقد و نکوهش آن پرداخته اند و  مدعی هستند که این شیوه صرفا کار را برای نظام پرمشغله قضایی آسان می کند و به اقلیت ها آسیب می زند.

حالا یک گروه بازرسی غیرانتفاعی به نام ProPublica در تلاش است تا در اثبات این گفته، اطلاعاتی را ارائه نماید و در همین راستا دست به تحلیل نمره ارزیابی خطر بیش از 7 هزار مجرمی زده که ظرف دو سال اخیر در منطقه Broward County فلوریدا دستگیر شده اند تا دریابد که دو سال بعد از دستگیری چند تن از این افراد مجددا مرتکب جرایم جدید شده اند. نشریه متعلق به این گروه متاسفانه گزارشی ناامید کننده را از تحلیل های صورت گرفته در این رابطه منتشر کرده است.

براساس اعلام ProPublica، الگوریتم به کار رفته در این منطقه، به شکلی نادرست جرائم آتی توسط متهمان سیاه پوست را محاسبه کرده و نرخ ارائه شده برای این افراد دو برابر سفیدپوستان بوده است.

آنها حتی برای کنترل داده های نژادی خود از فاکتورهایی نظیر سوابق جنایی، جنسیت و سن استفاده کردند که متاسفانه باز هم مشخص گردید، شانس ارتکاب به جرم برای سیاه پوستان با استفاده از آن الگوریتم بیشتر از میزان واقعی اش محاسبه شده است. روی هم رفته در این نشریه آمده است که تنها 20 درصد از متهمانی که پیش بینی شده بود دست به اعمال مجرمانه بزنند مرتکب چنین کاری شدند.

سیستم مورد استفاده برای این منظور نیز توسط شرکتی به نام Northpointe طراحی شده و آنطور که در ProPublica  آمده این شرکت برای تعیین نرخ ارتکاب به جرم از نوعی پرسشنامه استفاده می کند که حاوی سوالاتی مانند این است: آیا تا بحال یکی از والدین شما در بازداشتگاه یا زندان نگهداری شده است؟

البته سوالات نژادی در این پرسشنامه وجود ندارند با این همه، برخی از آنها می توانند به این فاکتور مربوط باشند. گفتنی است که Northpointe تحلیل انجام گرفته توسط نشریه یاد شده را مورد مناقشه قرار داده است.

علیرغم این مناقشات، ارزیابی خطر همانطور که در ابتدا گفته شد مورد توجه ویژه نهادهای قضایی در آمریکا قرار گرفته و حتی لایحه ای هم در دست تدوین است که به موجب آن زندان های قدرال ملزم به استفاده از این ابزارها خواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی