ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: لپ تاپ گیمینگ MSI Ghost Pro 4K [به همراه بررسی ویدیویی]

MSI سال 2016 را در حالی به عنوان سی امین سالگرد تاسیس خود آغاز می کند که موفقیت های زیادی خصوصاً در سالهای اخیر کسب کرده و موفق شده نام خود را به عنوان یکی ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۴ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

MSI سال 2016 را در حالی به عنوان سی امین سالگرد تاسیس خود آغاز می کند که موفقیت های زیادی خصوصاً در سالهای اخیر کسب کرده و موفق شده نام خود را به عنوان یکی از معتبرترین ها در زمینه ی گیمینگ به ثبت برساند. برای مثال می توان به مدل GT72 و نسخه ی بهبودیافته ی آن یعنی GT72S اشاره کرد که تاکنون بارها در کنار رقبای قدرتمندی مثل Asus G751 و Alienware 15 در صدر رتبه بندی های کاربران و متخصصین قرار گرفته است و تردیدی در مورد کارایی و قابلیت های آن در زمینه ی بازی کردن وجود ندارد.

اما اگر بازی تنها کارکرد حائز اهمیت برای شما نباشد و بخواهید دستگاه ظریف تری در اختیار داشته باشید، می توانید محصولات سری GS60 را در نظر بگیرید که عرضه ی آنها از اواسط سال 2014 آغاز شده و در زمره ی باریک و سبک ترین لپ تاپ های مناسب بازی به حساب می آیند، در نتیجه تعادل مناسب تری بین قدرت سخت افزاری و قابل حمل بودن آن (که یکی از اصلی ترین تفاوت های کامپیوترهای لپ تاپ با دسکتاپ به حساب می آید) برقرار است.

یکی از جدیدترین مدل های این سری 6QE Ghost Pro 4K نام دارد که سازنده ی تاوانی در ساختش جدیدترین پردازنده های اینتل از نسل Skylake را در کنار خصوصیات جذابی از جمله 256 گیگابایت حافظه ی داخلی پرسرعت NVMe SSD ساخت سامسونگ، 16 گیگابایت حافظه ی رم DDR4 و کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 970M مورد استفاده قرار داده که یکی از قدرتمندترین ها در دنیای موبایل به حساب می آید.

همانطور که از نام نه چندان کوتاه 6QE Ghost Pro 4K نیز بر می آید، این مدل به نمایشگر 4K UHD نیز مجهز است و علاوه بر آن قادر است تصویر را روی 2 نمایشگر خارجی نیز با رزولوشن 4K به نمایش در آورد، قابلیتی که با توجه به ماهیت های سخت افزاری، چندان بین لپ تاپ ها فراگیر نیست و بیشتر به دنیای کامپیوترهای دسکتاپ تعلق دارد.

هرچند روی کاغذ چنین خصوصیاتی در کنار بدنه ی باریک و سبک بسیار چشمگیر به حساب می آید، اما باید توجه داشته باشید که انتقاداتی نسبت به طراحی نسل پیشین این لپ تاپ وجود داشت و حالا سازنده در نسل تازه نیز همان طراحی را تقریباً بدون تغییر مورد استفاده قرار داده است، بر همین اساس انتظار می رود مشکلات قبلی از جمله داغ شدن بیش از حد بدنه ی آلومینیومی باز هم در محصول تازه وجود داشته باشند. با بررسی دیجیاتو از لپ تاپ گیمینگ MSI GS60 6QE Ghost Pro 4K همراه باشید.

بررسی ویدیویی

 طراحی و امکانات

_MG_5765

MSI هر چند مدت یکبار ضمن حفظ طراحی، سخت افزار درون لپ تاپ های سری GS60 را بروزرسانی می کند و همین رویه را برای مدل «گوست پرو 4K» نیز در پی گرفته است. طراحی این محصول به اندازه ی برخی رقبا در چشم نیست و سازنده به جای آن تمرکز خود را روی سبک و باریک ساختن دستگاه قرار داده است. بر همین اساس در ساخت بدنه ی دستگاه مثل نسل پیش عمدتاً آلیاژ منیزیم خراش خورده ی تیره مورد استفاده قرار گرفته و پلاستیک نیز در بخش هایی مثل قسمت زیرین و فریم نمایشگر پلاستیک مشاهده می شود. پشت بدنه ی براق دستگاه مثل همیشه لوگوی بزرگ MSI برای محصولات سری گیمینگ قرار گرفته و اطراف آن را اثر انگشت های متعددی احاطه کرده اند که این محصول مقاومت چندانی در مقابلشان از خود نشان نمی دهد.

_MG_5798

«گوست پرو 4K» با ضخامت 20 میلی متر با اختلاف زیاد نسبت به رقبا یکی از باریک ترین لپ تاپ های گیمینگ به حساب می آید حدود نصف رقیبی مثل Alienware 15 ضخامت دارد. وزن دستگاه نیز تنها 2 کیلوگرم است که نسبت به رقیب 3 کیلویی حدود 30 درصد سبک تر است. بر همین اساس می توان گفت اگر طراحی رقبایی مثل Acer Predator 17 و Alienware 17 را مشابه خودروهای عضله ای آمریکایی در نظر بگیریم، لپ تاپ گیمینگ MSI در این میان مشابه یک اتوموبیل فراری ظریف و چابک به نظر می رسد.

_MG_5773

اما با وجود این ظرافت، کیفیت ساخت دستگاه به لطف استفاده از آلومینیوم بالاست و لولاهای نمایشگر نیز محکم و روان به نظر می رسند، هرچند در این نسل هم مشکل بیش از حد باریک بودن فریم نمایشگر مشاهده می شود و به همین دلیل خم کردن نمایشگر دستگاه به سادگی با دست ممکن است. بخش زیادی از بالای کیبورد به اسپیکر دستگاه اختصاص دارد و ترک پد بزرگ لمسی زیر کیبورد قرار گرفته که در بخش های مربوطه به ویژگی های آنها خواهیم پرداخت.

_MG_5817

اما مهم تر از همه اینکه سازنده برای رسیدن به این ضخامت درگاه های ارتباطی دستگاه را فدا نکرده و «گوست پرو 4K» بر همین اساس از امکانات متنوعی برخوردار است، از جمله HDMI v1.4b، کارت خوان، RJ-45، مینی دیسپلی پورت، درگاه شبکه، دو درگاه USB 3.0 و ورودی های هدفون و میکروفون. علاوه بر این موارد تکراری که در نسل گذشته هم حضور داشتند، یک درگاه USB Type-C جدید هم روی بدنه ی دستگاه مشاهده می شود که تازه ترین نسل از این استاندارد ارتباطی به حساب می آید، با این تفاوت که سازنده ویژگی های Thunderbolt 3 را نیز به آن اضافه و نام درگاه را Super Port گذاشته است.

_MG_5830

درگاه اختصاصی سازنده ضمناً جریان برق را با قدرت 5 ولت/3 آمپر برای شارژ سریع ابزارهای موبایل مجهز به این قابلیت انتقال می دهد و علاوه بر این قادر است تصویر را به شکل همزمان روی ۲ نمایشگر خارجی 4K نمایش دهد (با استفاده از تبدیل Type-C به DisplayPort). در مجموع باید بگوییم عملکرد سازنده در این بخش قابل قبول است، مگر آنکه اعتقاد داشته باشید دو درگاه USB 3.0 برای محصول کافی نیست یا به خروجی VGA نیاز داشته باشید.

_MG_5799

لپ تاپ جدید MSI ضمناً به دو فن توربینی 50 میلی متری مجهز است که وظیفه ی خنک کردن پردازنده و کارت گرافیک دستگاه را بر عهده دارند و کنترل آنها نیز به طور جداگانه انجام می گیرد. این دو فن ضمناً سوراخ های اسپیکر بالای کیبورد را برای جابجایی هوا با زاویه 45 درجه مورد استفاده قرار می دهند تا با دست کاربر برخورد نداشته باشند، بر خلاف لپ تاپ های رقیب که تبادل هوا در آنها از زیر دستگاه و در فضایی بسته و محدودتر انجام می گیرد.

تجهیزات شبکه و وایفای این لپ تاپ توسط Killer ساخته شده است که با تمرکز بر گیمینگ فعالیت می کند. «گوست پرو 4K» بر همین اساس به لطف فناوری های Killer Pro Doubleshot و Killer Ethernet E2400 قادر است پهنای باند در حال مصرف را مدیریت کرده و اجازه ندهد نرم افزارهای دیگر با مصرف پهنای باند، در بازی های آنلاین یا شبکه تاخیر ایجاد نمایند.

_MG_5786

با وجود باریکی، «گوست پرو 4K» یک کامپیوتر گیمینگ است و قابلیت تعویض و آپگرید قطعات برای آن حیاتی به نظر می رسد، بر همین اساس سازنده 15 عدد پیچ در کف دستگاه تعبیه کرده که پس از باز کردن آنها می توانید به قطعات سخت افزاری دسترسی داشته باشید. البته باید توجه داشته باشید که برای کاربر عادی، تنها هارد دستگاه به سادگی قابل تعویض است (با احتیاط و مراقبت از کابل هارد که سر راه قرار گرفته و لازم است به آرامی در ابتدا جدا شود) و تمیز کردن فن ها نیز به راحتی انجام می گیرد، اما برای خارج کردن دیگر قطعات مثل رم، باتری و غیره لازم است سر رشته ی بیشتری در این زمینه داشته باشید.

هرچند لپ تاپ های گیمینگ 15 اینچی و باریک تری مثل Asus G501 نیز در بازار وجود دارند، اما لازم است توجه که «گوست پرو 4K» به کارت گرافیک GTX 970M مجهز است و از این نظر در رده ی بالاتری نسبت به این رقبا قرار می گیرد. در مجموع می توان گفت MSI ظاهر نسل پیشین را در مدل تازه تکرار کرده و اگر لوگوی منقش به اژدها و سپر (که به چراغ مجهز است و موقع روشن بودن دستگاه مثل محصولات اپل می درخشد) در کنار کیبورد رنگارنگ دستگاه وجود نداشتند، امکان اشتباه گرفتن این لپ تاپ گیمینگ با نوت بوک هایی که قابل حمل بودن در ساختشان مورد توجه ویژه قرار گرفته وجود داشت.

نمایشگر

_MG_5811

با وجود اینکه رزولوشن 4K هنوز بین بازی های کامپیوتری فراگیر نیست، اما شرکت تایوانی یک پنل 15.6 اینچی IPS ساخت سامسونگ با رزولوشن 3840x2160 پیکسل (که برابر با 282 پیکسل در هر اینچ خواهد بود) و سطح براق را برای لپ تاپ گیمینگ خود در نظر گرفته تا این محصول از هم اکنون برای سالهای آینده بیمه باشد. این نمایشگر به گفته سازنده از کنتراست 700:1 برخوردار است که مثل سطح روشنایی، 20 درصد نسبت به پنل های TN بهبود یافته است. زاویه دید صفحه نمایش نیز به لطف پنل IPS به 178 درجه می رسد که از حد مورد نیاز هم به نظر می رسد و به شکل قابل توجهی از ارقام 120 و 140 درجه مرسوم بین برخی رقبا مناسب تر است.

البته توجه داشته باشید که این ارقام حداکثر قابل دستیابی به وسیله بهبودهای نرم افزاری هستند، از جمله فعال کردن حالت Game  Mode که کنتراست تصویر را برای مشاهده ی بهتر المان های موجود در تصویر افزایش می دهد، اما در نهایت میزان خوانایی و وضوح تصویر در محیط های بسیار پر نور تا حدی تحت تاثیر براق بودن و بازتاب نور از سطح صفحه نمایش قرار خواهد گرفت. این صفحه نمایش ضمناً در آزمایش ها سرعت پاسخگویی حدود 26 میلی ثانیه را ثبت کرده که جایی بین متوسط تا مناسب قرار می گیرد و نمی توان آن را بهترین در بازار به حساب آورد. زاویه ی باز شدن نمایشگر نیز حداکثر حدود 150 درجه است (نسبت به 180 درجه ی کامل).

اما نکته ی عجیب اینکه سازنده به دلیل رزولوشن بالا، عملکرد نمایشگر را روی ۴۸ هرتز محدود کرده که هرچند این موضوع در حالت عادی نمایان نیست، اما هنگام انجام بازی های سنگین گرافیکی محسوس خواهد بود. لازم به ذکر است که درگاه Super Port دستگاه از قابلیت پخش تصاویر 4K با نرخ ۶۰ هرتز روی ۲ نمایشگر 4K به شکل همزمان برخوردار است که البته استفاده از آن مستلزم صرف هزینه ی اضافه برای نمایشگر خارجی و تهیه ی تبدیل USB Type-C به Mini DisplayPort خواهد بود.

MSI TrueColor

به لطف قابلیت True Color Technology، امکان شخصی سازی، ذخیره و حتی اشتراک گذاری تنظیمات رنگ نمایشگر با کاربران دیگر یا گیمیرهای هم تیمی وجود خواهد داشت و در نهایت نیز لازم است اشاره کنیم که ویندوز 10 برخلاف نسخه ی 8.1 مشکلات کمتری با صفحه نمایش 4K دارد و بر همین اساس نمایش فونت ها و دیگر المان های تصویر با دقت مناسبی انجام می گیرد، اما در هر حال هنگام مرور وب و مطالعه با «گوست پرو 4K» برای مشاهده ی دقیق فونت های مرسوم روی نمایشگری با این اندازه و رزولوشن به چشمانی تیز بین نیاز خواهید داشت.

کیبورد

_MG_5808

MSI در این لپ تاپ هم مثل بسیاری دیگر از محصولات گیمینگ خود، ساخت کیبورد را به SteelSeries سپرده که در این زمینه از سابقه و اعتبار بسیار مناسبی برخوردار است. دکمه های این کیبورد از نوع  chiclet یا جزیره ای هستند و در ساختشان فناوری موسوم به Silver Lining Printing مورد استفاده قرار گرفته و وجه های عمودی دکمه ها شفاف است که موجب می شود نور backlit روشنایی و خوانایی مناسب تری نسبت به نمونه های عادی داشته باشد.

این کیبورد با فرمت کامل ساخته شده و از بخش numpad نیز برخوردار است که البته همین موضوع موجب شده دکمه ها اندکی دچار در هم رفتگی بوده و فاصله ی آنها به یکدیگر تا حدی نزدیک باشد. علاوه بر این به دلیل باریکی بدنه ارتفاع دکمه ها نیز چندان زیاد نیست اما در مجموع می توان پاسخ لمسی صفحه کلید دستگاه را مناسب ارزیابی کرد.

نکته ی دیگر اینکه سازنده تایوانی به ایجاد تغییرات در کیبورد لپ تاپ های خود علاقه دارد و  در این محصول نیز دکمه ی Windows را از سمت چپ به کنار دکمه ی Ctrl در سمت راست منتقل کرده تا هنگام بازی کردن احتمال برخورد اتفاقی دست کاربر با آن وجود نداشته و دستگاه از بازی خارج نشود. اما باید توجه داشت که با فعال کردن حالت Game Mode این دکمه به شکل نرم افزاری غیر فعال می شود و به نظر می رسد سازنده بیهوده دکمه ی ویندوز را از محلی که کاربران پس از سالها استفاده به آن خو گرفته بودند جابجا کرده است.

علاوه بر این به لطف نرم افزار SteelSeries Engine امکان شخصی سازی کلیدها و تعیین ماکرو برای عملکردهای مختلف وجود دارد و چنین پروفایل هایی می تواند بین گیمیرها به اشتراک نیز گذاشته شود، خصوصیتی که برای هماهنگی و هنگام شرکت در مسابقات برای تیم ها مفید خواهد بود.

SteelSeries Engine

این نرم افزار از طراحی مناسبی برخوردار است و عملکردهای آن عمدتاً به شکل drag and drop انجام می گیرد، از جمله تعیین رنگ LED های تعبیه شده در صفحه کلید که یکی از معدود مشخصه های ظاهری مربوط به حوزه ی گیمینگ در این دستگاه هستند. این چراغ ها به شکل پیش فرض کلید ها را به 3 ناحیه با رنگهای متفاوت تقسیم کرده اند، اما قابلیت شخصی سازی دستگاه در این بخش نامحدود است و می توانید ترکیب های بسیار متنوعی را بین رنگها و افکت های مختلف ایجاد کرده و با فشردن همزمان دکمه های «فانکشن» و عدد های 1 تا 4 هریک از این لایه ها را برای کارکردهای مختلف فعال نمایید.

برای مثال می توانید یک پروفایل برای بازی مورد نظر خود تنظیم کرده و چراغ های رنگی را در این پروفایل تنها به دکمه های مورد استفاده در آن بازی اختصاص دهید. پس از انجام بازی و بازگشت به محیط ویندوز یا هنگام استفاده از نرم افزارهای دیگر مثل فتوشاپ نیز فعال کردن ترکیب های رنگی بعدی (تا 4 لایه برای هر پروفایل) به سادگی فشردن 2 دکمه امکان پذیر خواهد بود. نرم افزار SteelSeries Engine همچنین قادر است تعداد فشرده شدن هریک از کلید ها را به شکل جداگانه ثبت کرده و آمار آن را در اختیار کاربر قرار دهد تا امکان مشاهده ی ترکیب های پر کاربردتر و شخصی سازی ماکرو برای آنها وجود داشته باشد.

_MG_5771

تاچ پد دستگاه نیز هرچند برای گیمینگ کارایی چندانی نخواهد داشت، اما از دقت مناسبی برخوردار بوده و فضای قابل توجهی نیز به آن اختصاص داده شده است . اما باید توجه داشته باشید که دکمه های پایین این پد با صفحه ی لمسی یکپارچه هستند و خطی برای جداسازی آنها از یکدیگر وجود ندارد، بر همین اساس در بسیاری از موارد هنگامی که بخواهید کلیک کنید، نشانگر ماوس نیز به شکل ناخواسته اندکی جابجا خواهد شد.

کیبورد «گوست پرو 4K» با وجود اینکه مکانیکی نیست، اما در مجموع از عملکرد قابل قبول، امکانات متنوع و ظاهر مناسبی برخوردار است و می توان گفت سازنده می تواند در این بخش نمره ی قبولی را از گیمیرها دریافت نماید، خصوصاً با در نظر داشتن باریکی دستگاه که در بسیاری موارد با میزان کارایی و راحتی کیبورد رابطه ی معکوس دارد.

پخش صدا

_MG_5812

MSI ساخت اسپیکر «گوست پرو 4K» را به DynAudio سپرده که یکی از خوش نام ترین ها در نوع به شمار می رود و محصولات رده بالای آن تا ده ها هزار دلار قیمت دارند. MSI می گوید این شرکت دانمارکی بلندی صدای محصول تازه را نسبت به نسل پیشین 10 دسیبل یعنی حدود 50 درصد افزایش داده است، هرچند این میزان (با وجود استفاده از 4 اسپیکر) هنوز هم تحت تاثیر باریکی بدنه قرار دارد و به هیچ عنوان برای بازی یا پخش فیلم و موسیقی کافی به نظر نمی رسد. نسل جدید ضمناً به یک DAC یا مبدل صدای دیجیتال به آنالوگ HiFi ساخت ESS SABRE مجهز است که از دیگر ویژگی های اضافه شده به نسل تازه به حساب می آید و امکان پردازش صدای موسوم به Hi-Res با نرخ نمونه برداری 24bit/192kbps را امکان پذیر می کند.

به لطف همین قطعه استفاده از هدفون های حرفه ای با مقاومت از 16 تا 600 اهم و DNR تا 122dBA با این لپ تاپ ممکن خواهد بود، خصوصیتی که حتی در دنیای کامپیوترهای شخصی و ابزارهای موبایل هم چندان فراگیر نیست و می تواند تجربه ی کاربری گیمینگ را  افزایش دهد. اما گذشته از بهبودهای نرم افزاری، چیزی که بیشتر از همه «گوست پرو 4K» را از نظر پخش صدا نسبت به رقبا متمایز می کند فناوری نرم افزاری موسوم به Nahimic است که به لطف آن می توانید نحوه ی پخش و بلندی صدا را بهبود بخشیده و تجربه کاربری بالاتر از محصولات دیگر در اختیار شما قرار دهد. این نرم افزار همچنین به لطف هماهنگی با XSplit Gamescaster قادر است صدای کاربر را تشخیص داده و ضبط آن را با کیفیت HD آغاز نماید، قابلیتی که برای کاربران علاقه مند به اشتراک گذاری فیلم از بازی های خود، سودمند خواهد بود.

Nahimic

در مجموع می توان گفت هرچند کیفیت اسپیکرهای دستگاه مناسب است و جایی بین مدل های GE62 و PE60 2QE قرار می گیرد، اما بلندی صدای اسپیکرهای این لپ تاپ باریک هرگز نمی توانند جای یک هدفون با کیفیت مخصوص گیمینگ را گرفته و برای رسیدن به حداکثر کیفیت لازم است تهیه ی چنین هدفون یا اسپیکرهایی را به شکل جداگانه در نظر داشته باشید.

Dragon Game Center

System Monitor

گذشته از نرم افزارهای کیبورد و صدا که در بخش مربوطه به آنها پرداختیم، سازنده نرم افزار دیگری نیز به نام Dragon Game Center برای «گوست پرو 4K» در نظر گرفته که از امکانات مختلفی در زمینه ی بازی کردن برخوردار است. در نخستین بخش که System Monitoring نام دارد می توانید اجزای مختلف سیستم و دمای عملکرد هر یک را تحت نظر داشته باشید. علاوه بر این امکان انتخاب بین حالت های بالاترین قدرت، کمترین مصرف انرژی و حالت بینابین در این بخش وجود دارد و از دیگر امکانات مفید آن نیز می توان به نمایش سرعت عملکرد درگاه های شبکه و وایفای سیستم اشاره کرد.

Utility

تب بعدی کم اهمیت ترین بخش است و Utility نام دارد که با مراجعه به آن می توانید میان بر برای اجرای نرم افزارهای مورد نظر خود را در اختیار داشته باشید.

Instant Play

در بخش بعدی که Instant Play نام دارد می توانید تنظیمات مختلفی را برای اجرای بازی ها تعیین و به شکل خودکار با آغاز هر بازی فعال نمایید، از جمله حساسیت ماوس، میزان روشنایی و گامای تصویر و بلندی صدا. در نهایت با استفاده از بخش Resource release در این قسمت می توانید برنامه های پر مصرف و غیر ضروری را مشخص کنید تا هنگام اجرای بازی دستگاه آنها را متوقف یا غیر فعال نماید.

Device Setting

آخرین بخش Device Settings نام دارد که با استفاده از آن می توانید دکمه ی ویندوز کیبورد را غیر فعال کنید تا خطر برخورد اتفاقی دست و خارج شدن از بازی وجود نداشته باشد (با وجود اینکه سازنده این دکمه را به سمت راست کیبورد انتقال داده). در نهایت آخرین بخش به تعیین قدرت پردازش دستگاه اختصاص دارد که می توانید بر اساس نیاز خود آن را روی گزینه های «حداکثر قدرت»، «مصرف انرژی بهینه» یا حالت بینابین قرار دهید.

عملکرد و قدرت پردازش

_MG_5739

تا امروز لپ تاپ های گیمینگ از نظر توان پردازش پس از کامپیوترهای دسکتاپ قرار می گرفتند و عملکرد آنها تحت تاثیر محدودیت های موجود در ساخت ابزارهای قابل حمل قرار می گرفت. اما عرضه ی کارت گرافیک های مبتنی بر معماری Maxwell توسط انویدیا در کنار رونمایی از جدیدترین نسل پردازنده های اینتل موسوم به Skylake موجب شده در سالهای اخیر، جهش قابل توجهی را در عملکرد و کارایی لپ تاپ های گیمینگ شاهد باشیم، از جمله «گوست پرو 4K» که یکی از جدیدترین مدل های سری GS60 به حساب می آید و از آخرین دستیافته های حوزه فناوری بهره مند است.

هرچند استفاده از آخرین نسل پردازنده های اینتل در جدیدترین مدل از «گوست پرو 4K» ویژگی جذابی به حساب می آید، اما باید توجه داشت که این لپ تاپ به نمایشگر 4K مجهز است، آن هم در حالی که هنوز قدرت کارت های گرافیک و توان پردازش بسیاری از محصولات فعلی برای اجرای بازی ها با این تعداد پیکسل کافی به نظر نمی رسد. از طرف دیگر، قرار دادن سخت افزار بسیار قوی در یک بدنه ی بسیار باریک فلزی می تواند به افزایش بیش از حد حرارت منجر گردد، مثل مدل MSI GS60 2PE Ghost Pro 3K که به چنین مشکلی دچار بود آن هم با وجود رزولوشن پایینتر نمایشگر. برای روشن شدن موضوع، بررسی عملکرد دستگاه را با نرم افزارهای بنچمارک آغاز کردیم.

اما پیش از پرداختن به نتایج کسب شده لازم است اشاره کنیم نسخه ای که در این بررسی مورد استفاده قرار گرفته به پردازنده Core i7 6700HQ مجهز است که از 4 هسته با توان 2.6 گیگاهرتز بهره می برد و از دیگر ویژگی های آن می توان به امکان اورکلاک قدرت تا 3.5 گیگاهرتز به لطف Turbo Boost و قابلیت Hyper-Threading اشاره کرد. کارت گرافیک دستگاه نیز Nvidia GTX970m است که از 3 گیگابایت حافظه ی GDDR5 بهره می برد و در نهایت 16 گیگابایت نیز حافظه ی رم برای دستگاه در نظر گرفته شده است.

CINEBENCH R11.5 64 Bit

xcinebench-r115.png.pagespeed.ic._TM4hs51Ab

این ابزار مبتنی بر نرم افزار CINEMA 4D ساخته شده، نرم افزاری که در ساخت جلوه های ویژه فیلم هایی از جمله جنگ ستارگان، مرد عنکبوتی و ماجراهای نارینا مورد استفاده قرار گرفته و بر همین اساس می توان آن را روشی مناسب برای سنجش و مقایسه حداکثر توانایی کارت گرافیک و پردازنده به حساب آورد. «گوست پرو 4K» در این بنچمارک با کسب امتیاز 72 بالاتر از تمام رقبای خود قرار گرفت، غیر از MSI GT80 Titan که البته به پردازنده 4980HQ Extreme Edition (یک نسل قدیمی تر از اسکای لیک) مجهز است و با این وجود به دلیل قدرت بالاتر قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.

CINEBENCH 15

cinebench-r15

در نسخه ی جدیدتر این نرم افزار نیز شرایط به همین منوال است و «گوست پرو 4K» به لطف پردازنده 6700HQ سری اسکای لیک، پس از رقیب هم سنگر خود، مقام دوم را به خود اختصاص داد. این نرم افزار یکی از معتبر ترین نمونه ها در نوع خود به حساب می آید و در آخرین نسخه قادر است تا 256 نخ (thread) پردازش را به شکل همزمان بررسی نماید.

3DMark 11

x3dmark11.png.pagespeed.ic.3Rk7DrcFFa
این نرم افزار فعالیت کارت گرافیک دستگاه را بر مبنای Direct X 11 سنجش می کند که جدیدترین نسخه به حساب نمی آید و احتمالاً بر همین اساس است که رتبه ی «گوست پرو 4K» تنزل پیدا می کند. علاوه بر این باید توجه داشت که نمایشگر 4K بخش قابل توجهی از توان پردازشی کارت گرافیک را به خود اختصاص می دهد و اگر رزولوشن 1080p را مبنای قضاوت قرار دهیم، باز هم این لپ تاپ نسبت به بخش عمده ی رقبا عملکرد مناسب تری از خود نشان می دهد.

بازی ها

_MG_5776

تردیدی وجود ندارد که دنیای ابزارهای موبایل هنوز برای رزولوشن 4K آماده نیست و لپ تاپ MSI نیز بر همین اساس محدودیت هایی در زمینه ی توان پردازشی و حتی نمایش بازی با رزولوشن 4K دارد، از جمله اینکه عملکرد مانیتور روی 48 هرتز محدود شده است. هرچند این موضوع را می توان با تهیه ی مانیتور خارجی و استفاده از تبدیل USB Type-C به MiniDisplay Port رفع کرد، اما با این حال لازم است بدانید که انجام بازی روی گرافیک بین متوسط تا بالا روی این رزولوشن عموماً به FPS بین 20 تا 30 منجر خواهد شد که برای لذت بردن از بازی های سنگین گرافیکی کافی به نظر نمی رسد. برای نمونه بتلفید 4 روی تنظیمات گرافیکی High با نرخ 28 فریم در ثانیه اجرا می شود و اگر آن را روی Ultra قرار دهید نرخ فریم به 22 در هر ثانیه کاهش خواهد یافت. در Metal Gear Solid 5 با تنظیمات گرافیکی Maximum به نرخ 19 فریم در ثانیه دست یافتیم و حتی در بازی های قدیمی تر مثل Max Payne 3 این میزان بر اساس تنظیمات گرافیک بین 26 تا حداکثر 29 فریم در ثانیه متغیر بود.

در بازی های سنگین تر مثل The Witcher 3 نیز نرخ تعداد فریم در حدود 24 قرار داشت و برای اجرای روان تر بازی لازم بود کیفیت گرافیکی را تا سطح متوسط کاهش دهیم. علاوه بر این باید توجه داشته باشید که در هر حال روی یک نمایشگر 15 اینچی تفاوت کیفیت رزولوشن 4K با 1080 آنقدری نخواهد بود که ارزش داشته باشد اجرای روان بازی را برای آن فدا کنید، بر همین اساس رزولوشن 4K را برای نمایش ویدیو و عکس کنار گذاشتیم و بررسی عملکرد بازی ها را با رزولوشن 1080 روی بالاترین تنظیمات گرافیکی آغاز کردیم.

The Witcher 3: Wild Hunt

Witcher-3-14

محیط جدیدترین نسخه از The Witcher نسبت به نسل های قبلی تا 30 برابر بزرگتر شده و حتی از Skyrim هم 20 درصد بزرگتر است. بر همین اساس استفاده از وسایل نقلیه مثل اسب و حتی کشتی برای جابجایی در محیط عظیم گرافیکی این بازی چندان تعجب برانگیز به نظر نمی رسد. برای بررسی عملکرد «گوست پرو 4K» حالت Postprocessing را روی high و تنظیمات گرافیکی را روی Ultra قرار دادیم اما Nvidia Hairworks را به دلیل اثر منفی روی اجرای بازی غیر فعال کردیم. نتیجه اینکه لپ تاپ MSI به سادگی قادر بود بازی را با نرخ متوسط بالاتر از 50 فریم در هر ثانیه اجرا کند و این میزان در پایین ترین حالت به زیر حدود 40 کاهش پیدا نکرد که از عملکرد مناسب دستگاه حکایت دارد. در نهایت لازم است اشاره کنیم که اجرای بازی روی حالت  Ultra HD 4K تنها در صورت پایین آوردن گرافیک تا درجه ی Low امکان پذیر بود.

Metro Last Light Redux

Metro Redux_20140829153934

موتور گرافیکی این بازی هنوز هم یکی از نمونه های سنگین به حساب می آید که برای اجرا روی حالت گرافیکی very high به توان پردازشی بالایی احتیاج خواهد داشت. اما «گوست پرو 4K» در مجموع موفق شد بازی را با نرخ متوسط 45 فریم در هر ثانیه اجرا کند که اندکی از رقم ایده آل پایین تر است، هرچند در محیط های شلوغ این میزان تا حدود 33 نیز افت می کرد اما کمتر از این میزان را در حین اجرای بازی مشاهده نخواهید کرد و بر همین اساس می توان عملکرد لپ تاپ MSI در این بخش به توجه به ابعاد و اندازه ی دستگاه قابل قبول ارزیابی کرد.

Tomb Raider

tombraider-2013-03-11-05-45-49-87

زمانی که جدیدترین نسخه از تامب ریدر به بازار عرضه شد با استقبال بالای کاربران مواجه و ظرف 48 ساعت اول حدود 3.5 میلیون نسخه از آن به فروش رفت. بخش عمده ی این بازی مثل نسل های قبلی در فضاهای طبیعی و بزرگ انجام می شود و بر همین اساس توان گرافیکی بالایی از دستگاه طلب می کند. «گوست پرو 4K» این بازی را روی حالت گرافیکی Ultimate با حداقل 42 فریم در ثانیه اجرا کرد و متوسط نرخ فریم در ثانیه حدود 60 بود که رقم بسیار قابل قبولی به حساب می آید و عملکرد لپ تاپ گیمینگ MSI را حتی بالاتر از کارت گرافیک دسکتاپ مثل Sapphire R9 285 Dual X قرار می دهد.

در نهایت لازم است اشاره کنیم که هرچند این بازی با تنظیمات Normal روی رزولوشن 4K نیز قابل بازی کردن بود، اما گرافیک بازی در این حالت به شکل قابل توجهی افت داشت و جذابیت انجام بازی را تحت تاثیر قرار می داد.

عملکرد حافظه ی ذخیره سازی

MSI GS60 6QE Digiato Benchmark

«گوست پرو 4» از 2 حافظه ی ذخیره سازی مجزا بهره می برد تا رسیدن به سرعت بالا در کنار ظرفیت مناسب و صرفه ی اقتصادی امکان پذیر باشد. سیستم عامل دستگاه روی هارد دیسک HDD ساخت هیتاچی (مبتنی بر SATA III) با سرعت 7200 دور در دقیقه و ظرفیت 1 ترابایت قرار دارد. حافظه ی دیگر از نوع NVMe M.2 با ظرفیت 256 گیگابایت است که توسط سامسونگ ساخته شده و مبتنی بر درگاه PCI-E عمل می کند و البته سازنده ی تایوانی موفق شده سرعت آن را ۱۰ درصد نسبت به نمونه های مشابه افزایش دهد. علاوه بر این یک درگاه خالی M.2 نیز برای افزایش حافظه یا تنظیم RAID برای دستگاه در نظر گرفته شده است.

به لطف چنین ترکیبی، سرعت عملکرد حافظه بسیار بالاست و روند بوت ویندوز بین 10 تا 15 ثانیه انجام می گیرد. بررسی سرعت حافظه ی SSD با نرم افزارهای بنچمارک نیز از سرعت خارق العاده 2100 مگابایت در هر ثانیه برای خواندن و 1280 مگابایت برای نوشتن اطلاعات حکایت دارند که رقم بسیار مناسبی به حساب می آید. سرعت حافظه ی HDD نیز هرچند به مراتب از SSD پایین تر است اما سرعت خواندن اطلاعات در آن به لطف سرعت 7200 دور در دقیقه به حدود 125 مگابایت در ثانیه می رسد که رقم های قابل قبولی هستند. در نهایت برای بررسی سرعت کارت خوان دستگاه ۲۵۰ فایل JPG که هریک ۵ مگابایت حجم داشتند را به یک کارت حافظه SDXC مبتنی بر  UHS-II انتقال دادیم که از سرعت ۱۴۵ مگابایت در هر ثانیه حکایت داشت.

گرما و میزان صدای عملکرد

_MG_5789

یکی از مشکلاتی که کاربران در نسل های پیشین این محصول به آن انتقاد داشتند، داغ شدن بیش از حد بدنه ی فلزی هنگام انجام پردازش های سنگین بود، اما نگاهی به بنچمارک های دستگاه نشان می دهد به لطف سیستم خنک کننده ی Cooler Boost 3 که برای سری GS60 در نظر گرفته شده، دمای این لپ تاپ در حالت آماده به کار 35 درجه و هنگام مشغول به کار بودن کارت گرافیک به حدود 69 درجه می رسد، اما عموماً بالاتر از 80 درجه نمی رود که می توان آن را با توجه به باریکی بدنه قابل قبول به حساب آورد.

نویز دستگاه نیز هنگام انجام بازی در محدوده ی 38 دسیبل قرار می گیرد و حداکثر تا 43 دسیبل بالا می رود که هرچند از رقبا اندکی بالاتر است، اما باز هم می توان آن را در محدوده ی قابل قبول ارزیابی کرد. در حالت آماده به کار نیز دستگاه به شکل کامل در سکوت است و تقریباً هیچ نویزی از آن به گوش نمی رسد.

عملکرد باتری

_MG_5821

هرچند سازنده در بخش های طراحی و توان پردازشی این دستگاه موفق عمل کرده، به عمر باتری که می رسیم با شرایط متفاوتی روبرو خواهیم بود. باتری ۶ سلولی «گوست پرو 4» بر اساس بنچمارک ها و نتایج به دست آمده در بررسی ما، بسته به میزان سنگین بودن عملکرد کاربر قادر است بین 2 تا 4 ساعت کاربر را همراهی کند که رقم چندان چشمگیری نیست و نسبت به بسیاری از رقبا در رده ی پایینتری قرار می گیرد.

برای مثال اجرای یک بازی نه چندان سنگین مثل Guardians of the Galaxy روی روشنایی 50 درصد، ظرف حدود 2 ساعت و نیم ظرفیت باتری را خالی خواهد کرد در حالی که در Asus ROG G501 این میزان با وجود نمایشگر 4K حداقل یکساعت بیشتر خواهد بود. اجرای بازی های سنگین تر نیز می تواند عمر باتری را به یکساعت تقلیل دهد (علاوه بر این باید توجه داشته باشید که دستگاه در این حالت توان پردازشی را محدود می کند و نرخ FPS نزدیک به 50 درصد افت خواهد داشت). پخش ویدیوی 4K روی یوتوب با روشنایی 100 درصد نیز حداکثر تا یک ساعت ادامه خواهد یافت و بنچمارک باتری Powermark از عملکرد 2 ساعته ی این لپ تاپ با هر شارژ حکایت دارد.

بر همین اساس می توان گفت محدودیت عمر باتری خصوصیتی است که میزان قابل حمل بودن این لپ تاپ را با علارغم بدنه ی باریک و سبک تحت تاثیر قرار خواهد داد. در نهایت لازم است اشاره کنیم که شارژ کامل این باتری در حدود 130 دقیقه انجام می گیرد.

جمع بندی

_MG_5795

MSI در سال گذشته با عرضه ی لپ تاپ هایی جذاب توجه زیادی به سوی خود جلب کرده از جمله مدل GT80 Titan که نه تنها به دو کارت گرافیک Nvidia GTX980m مجهز بود، بلکه نخستین لپ تاپی به حساب می آید که از یک کیبورد مکانیکی با کیفیت برخوردار است و بر همین اساس می توان آن را یک جایگزین عالی برای کامپیوترهای دسکتاپ به حساب آورد.

شرکت تایوانی در ادامه نسخه ی بروزشده از لپ تاپ گیمینگ 6QE Ghost Pro 4K را نیز به بازار عرضه کرد که برای نخستین بار به تازه ترین نسل از پردازنده های اینتل موسوم به سری اسکای لیک مجهز شده بود و علاوه بر آن از کارت گرافیک انویدیا 970M بهره می برد که یکی از قدرتمندترین ها در دنیای کامپیوترهای موبایل به حساب می آمد، آن هم در حالی که این لپ تاپ تنها 1.9 سانتی متر ضخامت و 1.9 کیلو وزن دارد که حدود نصف رقبای هم رده خود به حساب می آید و شگفت آور است.

البته باید توجه داشته باشید که بخشی از این باریکی با حذف درایو نوری از دستگاه فراهم شده و بر همین اساس نمی توانید دیسک های نوری برای نصب بازی روی «گوست پرو 4K» مورد استفاده قرار دهید. اما اگر به اینترنت پر سرعت و اکانت استیم یا راه حل های دیگر دسترسی داشته باشید، همه چیز برای لذت شما مهیا خواهد بود، چرا که MSI علاوه بر هارد دیسک 1 ترابایتی با سرعت 7200 دور در دقیقه، یک حافظه SSD با ظرفیت 256 گیگابایت نیز برای دستگاه در نظر گرفته که یکی از سریع ترین های حال حاضر به حساب می آید و راندمان این لپ تاپ را در زمینه ی اجرای بازی ها افزایش می دهد.

اما در مورد پسوند 4K در نام دستگاه لازم است توجه داشته باشید که هنوز حتی صنعت فیلمسازی و کنسول های بازی هم به شکل کامل برای این رزولوشن آماده نیستند. از طرف دیگر توان پردازش ابزارهای موبایل (حتی کارت گرافیک قدرتمندی مثل 970M) برای اجرای روان بازی ها با این رزولوشن کافی نیست و علاوه بر این سازنده عملکرد نمایشگر 4K دستگاه را روی نرخ 48 هرتز محدود کرده است، در نتیجه توصیه می کنیم این رزولوشن را برای پخش عکس و ویدیو در نظر داشته باشید و برای بازی کردن، «گوست پرو 4K» به عنوان لپ تاپی با قابلیت اجرای بازی ها با بالاترین گرافیک روی رزولوشن 1080 به حساب آورید یا تهیه ی نسخه ی مجهز به نمایشگر 1080 از همین لپ تاپ را با هزینه ی پایینتر مد نظر بگیرید.

در مجموع می توان گفت «گوست پرو 4K» یک لپ تاپ باریک با توان پردازش کافی برای انواع عملکردهای سنگین به حساب می آید که امکانات متنوع در زمینه ی بازی کردن برخوردار است و چنین قابلیت هایی را در رنج قیمت 2000 دلار در اختیار شما قرار می دهد که نسبت به رقبای هم رده مناسب تر است، از جمله Predator 15 G9 که البته به نمایشگر 4K مجهز نیست اما در عوض کارت گرافیک GeForce GTX 980M را در اختیار شما قرار می دهد که استفاده از آن در محصولی به باریکی «گوست پرو 4K» از نظر حرارتی چندان عاقلانه به نظر نمی رسد و قیمت دستگاه را نیز به شکل قابل توجهی افزایش می دهد.

نکات مثبت

  • وزن و ضخامت
  • کیفیت ساخت
  • صدای فن و دمای قابل قبول
  • قدرت پردازش
  • عملکرد کیبورد و ترک پد
  • سرعت حافظه ی داخلی
  • کیفیت نمایشگر و امکان پخش ویدیو به شکل همزمان روی دو نمایشگر 4K جانبی

نکات منفی

  • عمر باتری
  • مقاومت اندک فریم نمایشگر
  • جذب بیش از حد اثر انگشت روی بدنه
  • قرار گرفتن پورت های USB 3.0 (برای اتصال ماوس) در سمت چپ بدنه
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • mahdifa
    mahdifa | ۹ خرداد ۱۳۹۵

    بسیار عالی

  • محمد حسین منبری از آران و بیدگل
    محمد حسین منبری از آران و بیدگل | ۸ خرداد ۱۳۹۵

    با سلام.این همه خصوصیت خوب حیف که باتریش ناجوره.واقعا که حیف شد.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی