ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت چگونه زیان چند میلیارد دلاری از خرید نوکیا را تبدیل به یک بُرد استراتژیک می کند؟

هفته گذشته نوکیا خبر داد که به صنعت ساخت تلفن های هوشمند باز می گردد؛ خبری که موجب شد برخی خوشحال شده و برخی هم از تعجب، یک ابروی خود را کمی بالا بدهند. در ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۴ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

هفته گذشته نوکیا خبر داد که به صنعت ساخت تلفن های هوشمند باز می گردد؛ خبری که موجب شد برخی خوشحال شده و برخی هم از تعجب، یک ابروی خود را کمی بالا بدهند.

در این میان ولی مایکروسافت سال گذشته کل رقمی که برای خرید بخش دستگاه ها و سرویس های نوکیا هزینه کرده بود را به عنوان زیان خالص اعلام کرد و اکنون اوضاع در نگاه اول به گونه ای پیش می رود که گویا اهالی ردموند به طور کلی با برند فنلاندی خداحافظی کرده اند. اما فراموش نکنید: مایکروسافت حالا تفاوت های بسیاری با چند سال پیش خود دارد و تبدیل به شرکتی شده که می تواند به خوبی از پس رایانش ابری برآمده و سرویس دهنده ای لایق در این بخش باشد.

اینجا بهتر است دو نکته مطرح شود. اول اینکه خرید نوکیا یکی از تصمیمات بزرگ و نهایی «استیو بالمر»، مدیر عامل قبلی مایکروسافت بود و در هر صورت مدیران کنونی ردموند باور داشتند که «این تصمیمی بوده که رییس قبلی اتخاذ کرده» و به همین دلیل و با اضافه شدن بر بار مشکلات آن، بیشتر و بیشتر از تلاش خود مبنی بر زنده نگه داشتن پروژه می کاستند.

دوم اینکه مایکروسافت در جولای سال گذشته کل هزینه ۷.۶ میلیارد دلاری که برای خرید نوکیا صرف کرده بود را در تراز منفی خود اعمال کرد. این محصولات همچنان هم به فروش می رسند اما خریدار چندانی ندارند و گویی مایکروسافت آنها را تنها در ویترین خود نگه داشته تا همه بدانند که توانایی تولید چنین کالاهایی را هم دارد.

251582-satyanadella2

البته، شکی نیست که مایکروسافت در سال ۲۰۱۷ موبایلی تحت عنوان «سرفس فون» رونمایی و عرضه خواهد کرد که به سیستم عامل ویندوز ۱۰ موبایل مجهز گشته اما حقیقت این است که همین تلفن هوشمند نیز محصولی پرفروش نخواهد بود و اساساً حتی از سوی خود مایکروسافت برای فروش بالا طراحی نمی شود. شرکت یاد شده سرفس فون را خواهد ساخت تا صرفا قابلیت های ویندوز ۱۰ موبایل را به نمایش کشیده، طرفداران این سیستم عامل را مجذوب کرده و البته سایر تولید کنندگان سخت افزار را مشتاق به توسعه محصولاتی با این سیستم عامل کند.

به بحث اصلی برگردیم؛ همانگونه که ذکر شد، مایکروسافت در سال گذشته هزینه ۷.۶ میلیارد دلاری را در تراز منفی اش اعمال کرد تا فنلاندی ها را از یاد ببرد اما حالا، بالاخره می تواند همکاری بهتری با نوکیا داشته باشد و در بازه زمانی طولانی مدت ، به درآمد با ثبات از این همکاری رسیده و به جمعیت کاربرانی که از سرویس هایش استفاده می کنند، بیافزاید.

android-w600

جالب است که هنوز این تصور در بین کاربران وجود دارد که اندروید یک سیستم عامل رایگان است. هسته اصلی این پلتفرم به شکل رایگان در اختیار سازندگان قرار می گیرد که در حال حاضر، نسخه رایگان به هیچ عنوان قابل مقایسه با تجربه ای که شما از موبایل اندرویدی خود دارید، نیست. برای به دست آوردن تجربه کاربری یک موبایل اندرویدی پویا، باید مجوزهایی را تهیه کرد و پرداخت هایی به گوگل داشت. اساساً شما حاضر به خرید موبایلی اندرویدی نخواهید شد که مشمول هیچ یک از سرویس های گوگل نباشد. افزودن این سرویس ها به اندروید هزینه دارد.

در این میان مایکروسافت هم چندین پتنت دارد که سازندگان موبایل های اندرویدی با پرداخت مبالغی، از آنها استفاده می کنند و حالا تصور می شود که مایکروسافت این مبالغ را برای شرکت فنلاندی به حداقل برساند تا همکاری های دیگری را با آن آغاز کند.

حالا تصور کنید موبایل های ساده ای که در سراسر جهان به فروش می رسند و نوکیا استاد ساختن آنهاست، از پلتفرم اندروید بهره گیرند. برآوردهای سال ۲۰۱۵ حکایت از آن دارد که نوکیا در سال پیش موفق به فروش ۷۰ میلیون موبایل غیر هوشمند شده است. این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۵۰ میلیون کاهش می یابد.

Nokia_105_Marketing_01-w800

بیایید تصور کنیم که نوکیا در سال ۲۰۱۷، موبایل های ساده اش (که البته در آن زمان ساده نخواهند بود) را به سیستم عامل اندروید مجهز می کند و موفق می شود ۴۰ میلیون دستگاه از آنها را به فروش برساند. طبیعتاً‌ شرکت مورد بحث برای استفاده از مجوزهای گوگل، نیاز به پرداخت مبالغ بالایی برای ۴۰ میلیون موبایل به این شرکت خواهد داشت اما از طرفی، می تواند سهم بالایی در بازار را دوباره از آن خود کند، چرا که موسسه IDC باور دارد که اگر یک سازنده بتواند به شکل پایدار در هر دوره سه ماهه، دست کم ۱۰ میلیون موبایل به فروش برساند، قادر است سه درصد از سهم کلی فروش موبایل ها را در اختیار گیرد.

مایکروسافت در اینجا با همکاری تنگاتنگ خود با نوکیا، می تواند سرویس های خود را در موبایل های یاد شده قرار دهد و جمعیت کاربرانی که از سرویس های ابری اش استفاده می کنند را بیافزاید.

اهالی ردموند حالا مجموعه های نرم افزاری قوی خود را در اندروید ارائه می دهند که از میان آنها به سادگی می توان به اسکایپ، آفیس، اُوت لوک و وان نوت اشاره کرد که همین حالا، به شکل پیشفرض در بسیاری از موبایل های اندرویدی پرطرفدار جای می گیرند. در صورتی که تصور هجرت موبایل های ساده ی نوکیا به اندروید به حقیقت بدل شود، تعداد زیادی از کاربران برای اولین بار با سرویس های مایکروسافت آشنا می شوند.

satyanadella

شکی وجود ندارد که مایکروسافت با مدیریت جدیدش، تغییرات بسیاری داشته و از شرکتی که مایل به تهیه نرم افزار برای سیستم عامل خانگی اش بود، به شرکتی تبدیل گشته که برایش اهمیتی ندارد شما چه پلتفرمی را مورد استفاده قرار می دهید و در هر صورت علاقه دارد تا سرویس های ابری اش را در اختیارتان قرار دهد.

حقیقت این است که در جهان امروزی، زمانی که موبایل های اندرویدی از نظر حجم فروش در صدر ایستاده اند، مایکروسافت عاقلانه ترین استراتژی را برگزیده و از طرفی می تواند همکاری نرم افزاری تنگاتگی با نوکیا، برند محبوب دنیای موبایل داشته باشد؛ برندی که خوب می داند چگونه حجم بسیار بالایی از موبایل های ارزان خود را به فروش برساند.

موبایل هایی با برند نوکیا در سال ۲۰۱۷ به فروش خواهند رسید که به احتمال زیاد می توان طیف گسترده ای از اپلیکیشن و سرویس های مایکروسافت را در آنها دید؛ شاید این آغاز همکاری دیگری شود که البته این بار به سود هر دو طرف تمام شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • TeChNoLoGy
    TeChNoLoGy | ۴ خرداد ۱۳۹۵

    واقعا متاسفم که بسیاری از نظرات که هیچ مشکلی هم ندارن تایید نمیشن لطفا نظارتتون رو تو این بخش بیشتر کنید ممنون میشم

  • Mohammad Reza
    Mohammad Reza | ۴ خرداد ۱۳۹۵

    مسئله اینه که گوگل قراره با این تصمیم چه جوری برخورد کنه. تا الان که اصلا ویندوز رو حساب هم نکرده و یکی از نواقص ویندوز که به چشم میاد موقع استفاده نبود سرویس های گوگله و تنها گزینه استفاده از سرویس های خود مایکروعه که معمولا چنگی به دل نمی زنن

    • shahab
      shahab | ۴ خرداد ۱۳۹۵

      تنها مشکل اندروید هم محدود بودن به نرم افزارهای گوگله(منظورم اونایی که از اول رو گوشی نصب هستن)

      • BVB
        BVB | ۴ خرداد ۱۳۹۵

        میشه یه مشکلش رو بگی؟ بعلاوه محدود نیست. روت کن پاک کن اما دیگه اگه بعضی اپ ها کار نکردن تقصیر خودته ن گوگل. سرویسای گوکل بستر کارکردن رو فراهم میکنن. اپل هم داره اما دیگه برعکس گوگل توی استور نیستن. اصن امکان نداره بدون اینا کاری کرد

    • میطی
      میطی | ۴ خرداد ۱۳۹۵

      منظورتون اگر ویندوز موبایله، بله، حق باشماست.
      اما به نظرم سرویس‌های مایکروسافت در اکثر مواقع دست کمی از سرویس‌های گوگل ندارن. یه جاهایی هم بهتر هستن.

      • Mohammad Reza
        Mohammad Reza | ۵ خرداد ۱۳۹۵

        بله معلومه که مظروم ویندوزموبایله خود ویندوز که مشکلی نداره.سرویس های مایکرو تو بیش تر موارد یک پله عقب تر سرویس های مشابه هستند تو موارد معدودی هم بهتر هستند مثلا اسکایپ اما به هر حال نبودنشون خیلی مشکلی ایجاد نمی کنه. مثلا اگر بینگ نباشه کی کارش به مشکل میخوره؟ یا مترجم مایکروسافت؟ولی نبود سرویس های گوگل مثل مترجم مثل نقشه ها مثل یوتوب و... بسیار بسیار آزاردهنده و تو چشم هستش. اینو از تجربه ی خودم تو وینفون میگم. اصلا فرض می کنیم اکوسیستم مایکروسافت بی نظیر و خوب و یکپارچه،همه هم استفاده می کنن،توی پلتفرم مایکروسافت گزینه ی دیگه ای وجود نداره اخه. کلا حق انتخابی نیست.بیش تر سود رو اپلی ها می کنن که از سرویس های هر سه شرکت بزرگ استفاده می کنن بعدش هم اندرویدی ها اکوسیستم کامل و جامع خوبی براشون وجود داره + بعضی از سرویس های مایکروسافت و یدونه سرویس موسیقی اپل در حالی که که وضع ویندوز در مقابل این دو، تعریفی نداره

        • Divan Greedy (thankyouaj)
          Divan Greedy (thankyouaj) | ۵ خرداد ۱۳۹۵

          برنامه های msn مایکروسافت برنامه های بسیار کاملی هستن که نه اپل و نه گوگل مشابهش رو ساختن ، خود مایکروسافت براشون زده / برای نقشه هم من یکی فرقی بین گوگل مپ و نقشه بینگ نمی شم ، جفتشون کامل و خوب هستن یه نقطه قوت دیگه نقشه های 3 بعدی بینگ هستش / مترجم بینگ هم مثل گوکل ترنسلیت تازه قابلیت هایی مثل ترجمه با دوربین تلفن و .. خیلی وقت پیش توی بینگ ترنسلیت وجود داشت / سرچ بینگ هم که نیاز به تعریف نداره همین الان اپل داره ازش استفاده می کنه برای بینگ و سرچ های سریع که مثلا کدوم تیم برنده شد و .... در ضمن ویندوز فون نسبت به ios به مراتب بازتر هستش و کاربرا حق انتخاب بیشتری داخلش دارن و کارهای بیشتری می تونن توش انجام بدن

        • Divan Greedy (thankyouaj)
          Divan Greedy (thankyouaj) | ۵ خرداد ۱۳۹۵

          سرویس های گوکل بهتر از مایکروسافت هستن ؟؟ یعنی گوگل داکس بهتر از افیس هست ؟؟ یا گوگل درایو بهتر از وان درایو هست ؟؟ اخر دنیا شده مثل اینکه

          • Mohammad Reza
            Mohammad Reza | ۵ خرداد ۱۳۹۵

            دوست عزیز من نظرات شما رو زیاد خوندم خیلی دوست ندارم با شما بحث کنم چون میدونم آخرش به کجا ختم میشه. مشخصا افیس بهتره ولی ایا گوگل داکس توی ویندوز موجوده؟ برنامه های رسمی افیس تو اندروید موجود هستند و کاربر می تونه انتخاب کنه. من تو گوشیم هم وان نوت رو دارم هم گوگل کیپ،هم وان درایو رو دارم(البته اینو به خاطر هدیه ای که سامسونگ داده نگه داشتم وگرنه برتری خاصی نداره که حتما بخوامش)هم گوگل درایو،هم گوگل داکس رو دارم هم مایگروسافت ورد،هم از هنگ اوتز استفاده می کنم هم از اسکایپ. منظورم از حق انتخاب اینه.من سال پیش توی وینفون به خاطر نبودن اپ های مترجم گوگل و خود سرچ گوگل اذیت شدم اقا اصلا اونا بهتر من اپ های گوگل رو میخوام با اونا راحت ترم. حالا هی شما بیا تلاش کن ثابت کنی مترجم مایکروسافت فلان قابلیتو زودتر داشته یا فلان جا از بینگ استفاده می کنه نه گوگل!

          • Jason_Iglesias
            Jason_Iglesias | ۶ خرداد ۱۳۹۵

            divan Greedy (thankyouaj
            شما که تابلو فن بوی و فن سوز مایکروسافتی اولا بهت بگم 100 برابر برنامه کامل تر و بهتر تر از msn امده نمونه اش google + و... دوما اگه مایکروسافت رو کسی ادم حساب میکرد از سیستم عامل بادا سامسونگ رتبه اش پایین تر نبود ! بد نیست این همه سوزش بازی رو کم کنی و منطقی نظر بدی (گرچه ندیدم توی ترول های مایکی یکیشون عاقلانه رفتار کنن !) و اینم بگم که گوگل و اپل و... حتی نمیشه با مایکرو مقایسه شون کرد چون در حد گوگل نیست مایکی !

  • TeChNoLoGy
    TeChNoLoGy | ۴ خرداد ۱۳۹۵

    نوکیا خیلی داره دیر می کنه باید هرچه سریعتر یه گوشی اندرویدی بده من مطمعنم که نوکیا گوشیی خوبی اگه بده بیرون قدرتمند هم باشه فروش بالایی خواهد داشت چون همه با برندش اشنایی دارن و می دونن دارن چی میخرن به هر حال امید وارم یه گوشی بده بیرون که هم از وین 10 پشتیبانی کنه و هم اندروید که در این صورت هم مایکروسافت سود می کنه هم نوکیا اگر اینطور باشه بی شک بکی از خریداراش خودم خواهد بود

مطالب پیشنهادی