ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دستکاری گسترده افکار عمومی کاربران اینترنت در چین توسط دولت؛ ۴۴۸ میلیون کامنت جعلی در سال

دنیای اینترنت نیز مثل دنیای واقعی پر است از قلدر ها و لاف زن هایی که به صورت مجازی این سو و آن سوی اینترنت به عرض اندام و اظهار نظر می پردازند. ظاهراً برخی ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۵ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۰

دنیای اینترنت نیز مثل دنیای واقعی پر است از قلدر ها و لاف زن هایی که به صورت مجازی این سو و آن سوی اینترنت به عرض اندام و اظهار نظر می پردازند. ظاهراً برخی از این نیروها نیز از سوی دولت های خود حمایت مالی می شوند. بر اساس پژوهش تازه ی گری کینگ و تیمش از دانشگاه هاروارد، دولت چین به همین شکل هر سال اینترنت را با ۴۴۸ میلیون کامنت اصطلاحاً «فِیک» یا جعلی روی شبکه های اجتماعی بمباران می کند.

محققان یاد شده با استفاده از ایمیل های درز کرده از یک اداره ی تبلیغات اینترنتی وابسته به دولت چین، کشف کرده اند یکی از این گروه ها به نام «حزب ۵۰ سنتی» در این کشور بیش از ۴۳۰۰۰ عضو دارد. انتخاب نام این گروه از آن جهت بوده است که هر پست اعضای آن روی شبکه های اجتماعی ۵۰ سنت برای سفارش دهنده هزینه دارد.

آن گونه که پژوهشگران یاد شده ادعا کرده اند این نیروها که عموماً به صورت تمام وقت از سوی دولت چین استخدام شده اند، هر روز صبح دستور العمل کار روزانه شان را از سوی دولت دریافت می کنند و برای تأثیرگذاری بر ناظران و مخاطبان بحث ها و گروه های تبادل نظر اینترنتی، به اظهار نظر و کامنت گذاشتن در شبکه های اجتماعی می پردازند.

این یعنی نیروهای یاد شده هم می توانند برای جهت دهی به طرز فکر جمعی مخاطبان به بحث ها و گفتگو های جاری روی اینترنت وارد شوند و هم می توانند بحث ها و گفتگوهای کاملاً تازه ای در فضای مجازی به راه بیاندازند. یکی از این نیروهای دولتی چین به فعالان این حوزه گفته است: «ما معمولاً پس از یک رویداد یا حتی پیش از آنکه خبر آن بیرون بیاید ایمیلی دریافت می کنیم که رویداد مورد نظر در آن برای ما شرح داده شده است. در ادامه ی آن نیز دستورالعملی برای جهت دهی به افکار کاربران اینترنت آمده که مثلاً به ما می گوید تمرکز آنها روی بحثی خاص را از بین ببریم یا اینکه اشتیاق آنها را در مورد ایده هایی خاص برانگیزیم. ما پس از انکه اخبار یا مقالات مربوطه را روی اینترنت پیدا می کنیم، بر اساس جهتگیری کلی که دریافت کرده ایم شروع به نوشتن مقاله، پست روی شبکه های اجتماعی یا حتی کامنت گذاشتن می کنیم؛ این کار به مهارت بالایی نیاز دارد».

این در حالی است که نویسندگان تحقیق یاد شده در نتیجه ی پژوهش خود آورده اند: «هدف از چنین عملیات مخفی کارانه ی عظیمی پرت کردن حواس عموم جامعه و عوض کردن موضوع بحث های آنهاست، چرا که اغلب پست هایی که به این صورت نوشته می شوند با شعار های خاص، تمجید از حزب کمونیست چین و دیگر نماد های سیاسی و دولتی این کشور همراه اند».

به نظر می رسد این موضوع به چین منحصر نباشد. در روسیه نیز ارتشی از نیروهای استخدام شده برای تقویت پیام های دولتی روی اینترنت وجود دارد که با عنوان «ترول های روسی» شناخته می شوند. در آمریکا نیز اوضاع به همین ترتیب است. در ماه آپریل، یکی از حامیان هیلاری کلینتون ادعا کرد حاضر است یک میلیون دلار به نظردهندگان شبکه های اجتماعی پول بدهد تا در برابر حمله کنندگان و مخالفان کلینتون روی اینترنت وارد گفتگو شوند و سریع و با تمام قوا به اتهام ها و نظرات منفی آنها پاسخ دهند.

طرفداران برنی سندرز نیز خبر از توطئه ی بزرگ تری می دهند که به ادعای آنها مسئول به راه افتادن موج نظرات منفی از سوی نظردهندگان اجیر شده در مورد کاندیدای مورد نظرشان روی اینترنت بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • مهدی3333
    مهدی3333 | ۵ خرداد ۱۳۹۵

    دوستان کافیه به سر به سایت مبارکه خبرگزاری فارس بزنین تا حجم کامنت های زیبای مردم خوش فکرمون رو مشاهده بفرمایین!
    کاش میشد بفهمیم کجا استخدام میکنن چول میدم کامنت چرت و پرت بنویسیم! باز واسه خودش یه شغلیه ما هم که بیکار

  • آریا
    آریا | ۵ خرداد ۱۳۹۵

    موندم امریکا رو چطوری چسبوندی به چین و روسیه. چون یکنفر گفته حاظره اینکار رو بکنه رو مساوی سیستم هایی که به طور سازمان یافته با ابعاد میلیونی دارن این کار رو انجام میدن قرار دادی؟

    • هیوا
      هیوا | ۵ خرداد ۱۳۹۵

      دقیقا میخواستم همینو بگم ، بیخیال شدم

  • هیوا
    هیوا | ۵ خرداد ۱۳۹۵

    دیگه مصداق کامل رمان جرج اورول بود ،

  • Sav
    Sav | ۵ خرداد ۱۳۹۵

    مختص چین نیست. همه قدرت‌ها همین کار رو می‌کنند. اما هر کس بسته به ابزارهایی که داره، روش خودش رو استفاده می‌کنه.

مطالب پیشنهادی