ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی دیجیاتو؛ ب ام و های سری چهار 428i کابریولت در برابر 428i گرن کوپه

بازار فروش خودروهای وارداتی در کشور مان پس از آزاد سازی وارات همواره داغ بوده است و شرکت های آلمانی همچون بی ام و و مرسدس بنز از باسابقه ترین شرکت هایی هستند که محصولاتشان ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۶ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

بازار فروش خودروهای وارداتی در کشور مان پس از آزاد سازی وارات همواره داغ بوده است و شرکت های آلمانی همچون بی ام و و مرسدس بنز از باسابقه ترین شرکت هایی هستند که محصولاتشان در کشور ما عرضه شده و اکثر ایرانیان از سالیان نسبتا دوری با آن ها خاطره دارند.

DSC_2165

گرچه مرسدس بنز قبل از به وجود آمدن تحریم های بین الملی کلاس E خود را در ایران مونتاژ می کرد اما این شرکت بی ام و بود که توانست قبل و پس از انقلاب اسلامی ایران با خودروی محبوبی چون 2002 و پس از آن نسل های مختلف سری 3 در ایران حضور پیدا کند و در معرض دید بیشتری قرار بگیرد.

DSC_2170

بی ام و شرکتی است که بیش از 182.72 بیلیون یورو ارزش دارد و سری 3 به عنوان پر فروش ترین محصول این شرکت شناخته می شود. امروزه با توجه به قانون محدودیت حجم موتور برای خودروهای وارداتی، شرکت پرشیا خودرو که به خود عنوان وارد کننده اختصاصی برند بی ام و را داده است در حال عرضه محصولات این شرکت با حجم موتور پایین تر از 2.5 لیتر است.

DSC_2183

سری 3 سابق و سری 4 جدید

در مقدمه متن بیشتر به سری 3 اشاره کردیم و شاید با خود بپرسید قضیه  428i چیست؟ در واقع بی ام و با گسترش سبد محصولات خود مدل های کوپه و سقف تاشو سری سه را به کلاسی بالاتر تحت نام سری 4 انتقال داده است و برای این که آن را نسبت به سری 3 متمایز کند، مدل گرن کوپه را به سری4 اضافه کرده است که از طراحی بیرونی نسبتا متفاوتی از سری 3 برخوردار است.

DSC_2184

در واقع هدف بی ام و عرضه کلاسی بوده که مشتری بتواند همه نیاز های خود را با قیمت کمتری نسبت به سری5 و 6 بی ام و در این کلاس پیدا کند.

DSC_2185

نسخه کوپه که بیشتر جوانان خواهان آن هستند، نسخه سقف تاشو که به شما اجازه می دهد در فصل های گرم تر سال از هوای آزاد استفاده کنید و در آخر نسخه گرن کوپه که برای چهارسرنشین طراحی شده است و با توجه به طراحی ظاهری شیک تری که نسبت به سری 3 دارد خریداران را وسوسه می کند.

DSC_2197

بی ام و سری 4 کابریولت (سقف تاشو) با کد F33 توسط بی ام و نام گذاری شده است و مدل گرن کوپه سری 4 هم با کد F36 شناخته می شود.

"" allowFullScreen="true" webkitallowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true">

ظاهری متفاوت باطنی یکسان

سری 4 بر پایه پلت فرم سری 3 شکل گرفته است و تنها در المان های ظاهری نسبت به سری 3 متفاوت ظاهر می شود و حتی از طراحی داخلی یکسانی با برادر دو قلوی خود برخوردار است.

DSC_2182

مدل کابریو تنها تفاوتی که نسبت به مدل کوپه سری 4 دارد سقف تاشو آن است و این سقف تمام فلزی سه تکه در صندوق عقب جای می گیرد.

DSC_2225

ستون های C هم به صورت کامل حذف شده اند. این مدل به دلیل سقف تاشو بودن از وزن بیشتری نسبت به مدل گرن کوپه برخوردار است و اگر بخواهیم تفاوت های آن را نسبت به نسل قبل بیان کنیم باید گفت که خودرو فاصله محوری بیشتری نسبت به نسل قبل دارد و همینطور ارتفاع آن کاهش پیدا کرده است.

DSC_2239

اما بحث مدل گرن کوپه کمی متفاوت و جالب توجه است. در واقع گرن کوپه به غیر از طراحی بیرونی متفاوت و فاصله محوری کوتاه تر و ارتفاع کمتر ، تفاوت بسیار بزرگی با سری 3 سدان ندارد.

زبان طراحی هر دو خودرو بسیار بهم نزدیک است. جلو پنجره کلیوی شکل معروف بی ام و همچنان معرف محصولات بی ام و است و این بار چراغ های جلو با چسبیدن به این جلو پنجره ظاهری دیگر به این نسل داده اند.

DSC_2230

سپر جلو با توجه به تیپ آن متفاوت است که در این زمینه تیپ مدل کابریو M-sport و نسخه گرن کوپه هم از تیپ لاکچری است.

کاپوت با طراحی کشیده و طرح عضلانی که دارد جلوه بسیار زیبایی به این خودرو بخشیده است.

وقتی که طراحی سری 4 را از دید کناری مشاهده می کنید، متوجه شیب دار بودن دماغه خودرو می شوید که به مسائل آیرودینامیکی مربوط می شود.

DSC_2235

خط شانه ای از چراغ عقب تا سپر جلو کشیده شده است و در میانه سپرهای جلو محو می شود و جلوه دو چندانی نسبت به نسل قبلی به این خودرو داده است.

"" allowFullScreen="true" webkitallowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true">

اما نقطه ضعف طراحی ظاهری بی ام و در بخش عقبی آن است که شباهت های بسیاری با سری 5 دارد و احتمال این که متوجه تفاوت آن از دید عقب نسبت به سری5 نشوید بسیار بالا است.

DSC_2280

طراحی کوپه مانند سقف مدل گرن کوپه و آرم گرن کوپه که بر روی شیشه سوم در دو طرف خودرو نسبت شده است این خودرو را از سری 3 سدان نسبتا جدا می کند.

گرچه طراحی ظاهری بی ام و ها به قدری نزدیک بهم است که در نگاه اول پیدا کردن تفاوتی بین سری 3، 4 و 5 دشوار است که این مورد حتی در بین رقبایی چون مرسدس بنز و آئودی هم رواج پیدا کرده و امروزه سبد محصولات این شرکت ها بسیار شبیه بهم شده است.

DSC_2288

در مدل کابریو از رینگ های 18 اینچی پنج پره دوبل استفاده شده است که مجهز به لوگو M هستند و با لاستیک های پیرلی مزین شده اند و مدل گرن کوپه هم از رینگ های 18 اینچی با طرح لاکچری که به لاستیک های بریجستون مجهز شده استفاده می کند.

"" allowFullScreen="true" webkitallowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true">

طراحی داخلی مشابه

پاشنه آشیل این دو برادر طراحی داخلی و میزان کیفیت آن با توجه به قیمتی که دارند است که در مورد دوم بی ام و سعی کرده است که کیفیت را تا جایی که امکان دارد و برای عقب نماندن نسبت به رقبا افزایش دهد اما طراحی یکسانی که بین هر دو سری 3 و 4 وجود دارد ممکن است خریدار را دلسرد کند.

DSC_2282

زیرا طراحی داخلی در معرض دید بیشتری برای خریدار است تا طراحی بیرونی. کیفیت قطعات داخل اتاق، مسئله ای است که با عرضه نسل جدید سری 3 به عنوان یکی از نقطه ضعف ها بر شمرده می شد اما بی ام و سعی کرد تا این نقیصه را جبران کند و کیفیت سری 4 های که در حال تست و بررسی آن هستیم نسبت به زمان اوایل تولید بیشتر شده است.

DSC_2268

نسخه کابریو به دلیل این که به پکیج M بی ام و مجهز است کابین اسپرت تری دارد. چرم قرمز رنگ در کنار فرمان سه پره با لوگو M نشان دهنده متفاوت بودن آن به نسبت مدل گرن گوپه ای است که با تیپ لاکچری و استفاده از قطعات طرح چوبی در داخل اتاق به همراه چرم قهوه ای روشن به کلی حس متفاوتی را ارائه می کند.

DSC_2240

کیفیت تودوزی و مونتاژ قطعات بسیار عالی است و همه چیز بدون کوچک ترین ایرادی در جای خود قرار گرفته است.

پشت آمپر با طرح کلاسیک بی ام و که از دهه 70 میلادی با رنگ قرمز مزین شده است و طرح بسیار ساده ای دارد از طرفداران و منتقدان خود برخوردار است، البته رنگ این مجموعه در حالت رانندگی در مُد های کامفورت یا اکونومی به آبی و سپید تغییر می کند و رنگ قرمز تنها مربوط به رانندگی در حالت اسپرت است.

DSC_2202

جوی استیک جعبه دنده در کنار ترمز دستی حس کلاسیک و مدرنیته را توامان عرضه می کند. طراحی دریچه های تهویه هم همچنان ساده طراحی شده اند و در بخش میانی داشبورد هم از قطعه آلومینیومی برس خورده استفاده شده است.

DSC_2194

هر دو مدل از فول ترین گونه های حاضر در ایران هستند و مجهز به یک سیستم صوتی حرفه ای هارمن کاردون با 16 اسپیکر و توان 600 وات است.

DSC_2193

سیستم پارک خودرو، رادار و دوربین دید عقب هم در این خودروها به عنوان آپشن حضور دارد. در بالاترین بخش کنسول هم یک صفحه نمایش 6.5 اینچی با کیفیت وجود دارد که تمام تنظیمات را به کمک موسی که در کنار جوی استیک جعبه دنده تعبیه شده، قابل تنظیم است.

"" allowFullScreen="true" webkitallowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true">

100 میلیون تومان برای هر سیلندر

با توجه به قوانین حجم موتور که برای خودروهای وارداتی وضع شده است. در کشور ما تنها دو مدل 420i و 428i عرضه می شود.

نسل قبل از یک موتور 6 سیلندر تنفس طبیعی بهره می برد اما بی ام و  در این نسل یک موتور 4 سیلندر مجهز به توربوشارژر قرار داده که حجم دقیق آن 1997 cc است.

DSC_2291

این موتور که با کد فنی N20 خوانده می شود و توانسته جوایز متعددی را به دلیل مصرف سوخت کم در کنار شتاب و کشش خوبی که عرضه می کند برنده شود و از بهترین موتورهای است که بی ام و تا به امروزه تولید کرده است.
.

این موتور 241 اسب بخار قدرت در دور 5000 rpm تولید می کند و گشتاور تولیدی آن هم معادل 250 نیوتن متر است که از دور 1250 rpm در دسترس شما قرار می گیرد.

DSC_2290

ردلاین این موتور تا 7000 rpm ادامه پیدا می کند و تمام سری 4 های تولید شده توسط بی ام و به یک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک ساخت شرکت ZF آلمان هستند و در حالت رانندگی اسپرت هم می توان دنده ها را به کمک پدال های پشت فرمان سنگین یا سبک کرد.

قدرت موتور به چرخ های عقب انتقال پیدا می کند گرچه می توان با سفارش یک آپشن 2000 دلاری قدرت را به تمام چرخ ها فرستاد.

DSC_2272

مدل گرن کوپه به دلیل وزن کمتری که دارد می تواند در شتاب گیری ها بهتر ظاهر شود به گونه ای که برای طی کردن مسیر 400 متری به 14.2 ثانیه زمان احتیاج دارد.

اما همین مسیر در مدل کابریو در حدود 14.5 ثانیه طی می شود. مدل کابریو در حدود 1814 کیلوگرم وزن دارد اما گرن کوپه وزنی معادل 1661 کیلوگرم دارد که خود نشان دهنده وزن بسیار بالای سقف تاشو مدل کابریو است.

DSC_2264

همچنین ترمزها به 49 متر فضا برای توقف از سرعت 112 کیلومتر بر ساعت تا صفر نیازمند هستند. مصرف سوخت این دو برادر هم در حدود 8.7 لیتر در شهر است.

DSC_2252

البته با توجه به بنزین بی کیفیت در ایران قطعا رقم مصرف سوخت بیش از این ها است به گونه ای که مالکان این گونه خودورهای مجهز به توربوشارژر که حساسیت بسیار زیادی به کیفیت و مدت زمان استفاده نسبت به بنزین و روغن موتور دارند. در مسافرت های خارج شهری با خود بنزین موردنیاز را در ظرف های مخصوص حمل می کنند بلکه در طی مسیر دچار مشکل نشوند.

"" allowFullScreen="true" webkitallowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true">

تجربه رانندگی

هندلینگ فوق العاده، دقت فرمان، تقسیم وزن مناسب، شتاب گیری ایده ال و هماهنگی موتور و گیربکس همگی از مشخصه های بازر و مشهور خودروهای اسپرت ب ام و هستند، اما مهمترین پرسش برای خریداران چنین خودروهایی این است که در فضای شهر شلوغی مانند تهران، چقدر می توان چنین ویژگی های مثبتی را لمس کرد؟

DSC_2277

پاسخ این است که اگر اهل رانندگی تند و تیز نباشید و یا مثل یک عشق ماشین واقعی به ویژگی های فنی و جزییات ریز خودرو اهمیت ندهید، تفاوت سواری ب ام و با سایر خودروهای موجود در خیابان چندان واضح نیست.

DSC_2279

البته این یک واقعیت است که بسیاری مشتریان (به خصوص در بازار ایران) چنین خودروهایی را با توجه به پرستیژ و برند مورد تحسین قرار می دهند، اما خارج از این مباحث، لذت رانندگی با یک خودرو اسپرت فارغ از اتوبان های سرعت آزاد آلمان، تنها در جاده های پر پیچ و خم کوهستانی معنا می یابد که طبیعتا در مسیر شهر پر ترافیکی مانند تهران قرار ندارند.

DSC_2298

جالب آنکه علیرغم مشابهت فنی دو خودرو، سواری 428 گرن کوپه به شکل ملموسی نرم از مدل کانورتیبیل احساس می شود و شتاب گیری خودرو نیز به صورتی است که می تواند سرنشینان را به وحشت بیاندازد.

DSC_2300

در واقع با توجه به قانون محدودیت واردات خودروهای لوکس (با موتورهای بیش از 2.5 لیتری) می توان گفت که این نسل از ب ام و سری 3 و سری 4 با موتورهای 28i ، سریعترین خودروهای راه یافته به کشورمان در چند سال اخیر هستند و تنها نمونه هایی محسوب می شوند که شتاب صفر تا صدی در حدود 6 ثانیه را ارائه می دهند.

بنابراین بی دلیل نیست که مالکان این نسل از ب ام و ها به مسابقات خیابانی علاقه ای وافر دارند.

DSC_2224

گیربکس 8 سرعته عملکردی کم نظیر دارد و به جز تکنولوژی فوق پیشرفته و پیچیدگی تعمیرات، هیچ نقطه ضعف دیگری را نمی توان به این ساخته شگفت انگیز مهندسی وارد دانست.

DSC_2222

به طور کلی تنها نقاط ضعف را می توان خشکی تایرهای ران فلت (قابلیت رانندگی در حالت پنچری) و عدم سازگاری با بنزین ایران دانست.

"" allowFullScreen="true" webkitallowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true">

فارغ از این دو مسئله، عملکرد 428 تحسین برانگیز است و برای خانواده های کم جمعیت ثروتمند می تواند بهترین انتخاب ممکن در بازار عجیب و غریب این روزهای کشورمان باشد.

DSC_2298

سری 4 بی رقیب در بازار ایران

جایگاه مدل کانورتیبل شاید در آینده توسط برخی مدل های آئودی، مرسدس بنز و حتی لکسوس تهدید شود، اما نباید فراموش کرد که به سبب واردات زیاد این مدل ب ام و به کشور، تا مدت ها مشکل خاصی از نظر شرایط تعمیر و نگهداری پیش روی مالکین نخواهد بود.

نکته ای که می تواند بازار دست دوم بهتری را برای این مدل ها نسبت به رقبا نوید دهد.

DSC_2245

بنابراین هر دو مدل فعلا هیچ رقیبی در بازار ایران ندارند و باید تا زمان عرضه محصولات هم وطن، چون آئودی و مرسدس بنز برای یک مقایسه رودرو صبر کرد و لکسوس را هم باید به لیست بالا اضافه کرد.

پرشیا خودرو به عنوان وارد کننده بی ام و در ایران حدود یک سال است که سری3 را در ایران عرضه نمی کرده است و تنها سری 4 را در دو مدل 420i و 428i به فروش می رساند.

DSC_2260

مدل گرن کوپه با قیمت 398 میلیون تومان به فروش می رسد و قیمت مدل کابریو هم معادل 414 میلیون تومان است.

در این که محصولات آلمانی از قیمت بیشتری نسبت به باقی رقبا برخوردار هستند شکی نیست و بخش از پرداختی شما صرف این برند های خوش نام می شود. اما به نسبت رقم پرداختی مدل گرن کوپه ارزش خرید بیشتری نسبت به مدل کابریو دارد.

DSC_2244

زیرا نه تنها فضای بیشتری را برای شما فراهم می کند بلکه از شتاب بیشتری هم بر خوردار است و از سطح قیمت پایین تری هم برخوردار است ولی مدل کابریو به دلیل این که سقف تاشو که دارد بخش اعظمی از صندوق در حین بسته بودن از بین می رود و صندلی های عقبی هم برای طی کردن مسافت های طولانی مناسب نیستند.

DSC_2237

در هر صورت همچنان بی ام و سری 3 را بهترین انتخاب در این بخش از سبد محصولات بی ام و می بینیم و با دارا بودن قیمت کمتر و همان امکانات عرضه شده در سری  4 از ارزش خرید بیشتری نسبت به کلاس بالاتر خود بر خوردار است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • sadeq
    sadeq | ۷ خرداد ۱۳۹۵

    یعنی هیچ کس نیست به نویسنده محترم بگه قیمت رو اشتباهی تومن زدید
    یعنی اگر اینجا گفته بشه قیمت این خودرو ده میلیارده هم باز همه باور میکنن؟!!?

  • محمد
    محمد | ۷ خرداد ۱۳۹۵

    بله از اونجایی که اکثریت جامعه میتونن از اینا بخرن ، این پستتون بسیار مفید واقع شده بود ....احساس میکنم ما ایرانیا رو مسخره گیر اوردین

  • masih
    masih | ۷ خرداد ۱۳۹۵

    وو

  • Aliba
    Aliba | ۷ خرداد ۱۳۹۵

    متاسفانه هنوز پس رفت در بخش خودرو ادامه داره. هنوز مقاله، عکس ها و فیلم ها غیر حرفه ای و ناشیانه هست. وقتی بخش خودرو همچنان درجا می زنه دیگه هیچ انگیزه ای برای توضیح دادن ایرادها در من باقی نمونده. چون ساده ترین ایرادهای مطرح شده در مقالات قبلی هم اصلاح نشده. امیدوارم در آینده حرفه ای تر به این بخش بپردازید.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی