ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

میان رده های امروزی یا پرچمدارهای قدیمی؛ کدام انتخاب بهتری هستند؟

دنیای تلفن های همراه اندرویدی گزینه های بسیاری برای رساندن به دست مشتریان اش دارد. از پرچمدارهای نسبتا گران قیمت که بهترین های تکنولوژی را دارند گرفته تا میان رده هایی که یک قدم عقب ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۷ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

دنیای تلفن های همراه اندرویدی گزینه های بسیاری برای رساندن به دست مشتریان اش دارد. از پرچمدارهای نسبتا گران قیمت که بهترین های تکنولوژی را دارند گرفته تا میان رده هایی که یک قدم عقب تر قرار گرفته اند و با این حال قیمت کمتری هم دارند.

اگر نمی خواهید پول زیادی برای داشتن یک تلفن همراه سریع هزینه کنید، طبیعتا خریدن تلفن های میان رده انتخابی منطقی تر است اما تا به حال فکر کرده اید که پرچمدارهای قدیمی تر نسبت به میان رده های جدید چه تفاوتی دارند و خرید کدام یک منطقی تر است؟

برای پاسخ به این سوال، می خواهیم مقایسه ای کامل در محدوده قیمت 250 دلار انجام داده و سپس به سراغ مدرن ترین پرچمدارهایی برویم که با همین قیمت در دسترس هستند.

برای میان رده ها، OnePlus X از وان پلاس، Honor 5X از هوآوی، OneTouch Idol 3 از آلکاتل و K3 Note از لنوو را تحت نظر داریم. HTC One، موتو اکس، اکسپریا زد 1 کامپکت و LG G3 هم پرچمدارهای قدیمی هستند که در این محدوده قیمت می توان یافت.

البته اگر از مدل های ریفربیش شده یا دست دوم هم بدتان نمی آید، گلکسی نوت 3 و HTC One M8 هم گزینه های منطقی به شمار می روند. با این حال، قبول داریم که خیلی ها علاقه ای به چنین اجناسی ندارند.

میان رده های امروزی

Capture

شاید فکر کنید در محدوده قیمت میان رده ها، پیدا کردن یکی از مدل های اسنپدراگون 800 روی موبایلی دشوار باشد اما غیر ممکن نیست. مقایسه مستقیم پردازنده های چهار هسته ای سری اسنپدراگون 800 با چیپ های هشت هسته ای Cortex-A53 که روی عمده میان رده های امروزی وجود دارد دشوار است اما در محدوده قیمت 250 دلار، فقط OnePlus X را پیدا می کنید که به اسنپدراگون 801 مجهز شده.

بیایید نگاهی به عملکرد پردازنده ها داشته باشیم.

Mid-vs-Flagship-SoC-Benchmarks-840x536

گرچه پرفورمنس سی پی یو تمام مدل ها برای انجام وظایف روزمره ما کافی است و همه شان در حالت مالتی-تسکینگ قابلیت های فوق العاده ای ارائه می کنند، اما اسنپدراگون 800 و 801، قوی ترین پردازش تک هسته ای را دارند. پرفورمنس پردازنده گرافیکی آدرنو 330 هم نسبت به آدرنو 405 و Mali-T760MP2 بهتر بوده و در مجموع اسنپدراگون 800 و 801 در اجرای بازی ها بهتر اند.

متاسفانه، اسنپدراگون 600 که روی تلفن های همراهی نظیر HTC One و Galaxy S4 قرار دارد، حالا سالخوردگی اش را نشان می دهد و مشخص می شود که تکنولوژی با چه سرعتی رو به پیشرفت است، بنابراین خرید تلفن همراهی که چنین پردازنده ای دارد چندان منطقی نیست.

MediaTek MT6752 اما که روی تلفن 130 دلاری لنوو K3 Note قرار گرفته به خوبی جای خالی را پر می کند و پرفورمنسی عالی در بنچمارک ها نشان می دهد. تکنولوژی CorePilot مدیاتک در این میان سبب می شود تا تلفن همراه از هر هشت هسته پردازنده نهایت استفاده را ببرد.

در مورد حافظه رم و حافظه داخلی هم معمولا 2 گیگابایت رم و 16 گیگابایت حافظه داخلی را داریم یا این اعداد به ترتیب به 3 و 32 گیگابایت افزایش می یابند. اما برخی تلفن های همراه حافظ میکرو اس دی ندارند و اگر فکر می کنید نیازمند حافظه بیشتری هستید، حواس تان به این مورد کوچک باشد.

نمایشگر اما شاید یکی از اصلی ترین مباحث باشد. 720p برای تان کافی است یا می خواهید حتما تصاویر را در حالت تمام اچ تی ببینید؟ عمده تلفن های همراه 5 اینچی حالا نمایشگر 1080p دارند، مثل K3 Note که باز هم باید تکرار کنیم 130 دلار بیشتر قیمت ندارد. دوران کیفیت 720p به پایان رسیده اما اگر از لیست بالا، چشمتان اکسپریا زد 1 کامپکت را گرفته، باید این نکته را برایش در نظر داشته باشید که ضعیف ترین نمایشگر را دارد. اگر به دنبال چیزی فراتر از این می گردید، LG G3 با نمایشگر QHD هم گزینه مناسبی است.

پرچمدارهای قدیمی

Capture1

در طول تاریخ، تقریبا همیشه بهترین دوربین ها فقط روی پرچمدارها بوده اند و بسیاری از خریداران به همین دلیل میل کمتری به میان رده ها پیدا می کنند. اما در مورد نسل پیش این اتفاق با این تاکید رخ نداد و در عوض روی K3 Note و OneTouch Idol 3 دوربین های بسیار خوبی نسبت به قیمت شان قرار داشت.

پرچمدارهای قدیمی تر مثل LG G3 و اکسپریا زد 1 کامپکت، هر دو کیفیت و تجربه فوق العاده ای در عکاسی داشتند. اجتماع سنسورهای مختلفی نظیر OIS سبب می شود تا شکست دادن آن ها بسیار دشوار باشد، خصوصا اگر اهل گرفتن ویدیو باشید. سنسور اولتراپیکسل اچ تی سی هم گزینه قابل احترامی است که باید به آن اشاره کرد.

در این میان، Honor 5X تنها تلفن همراهی است که مجهز به سنسور اثر انگشت شده که حقیقتا یک برگ برنده اساسی برای کسانی است که به امنیت موبایل شان اهمیت می دهند. با این حال، تمامی میان رده های لیست ما از قابلیت NFC بی بهره اند که البته در کشور ما نکته چندان آزار دهنده ای نیست. اگر به دنبال Quick Charge یا شارژ بی سیم هستید، پس نسل دوم Moto X و LG G3 را مد نظر داشته باشید.

با توجه به اسپیکرهای Boomsound در HTC One و قابلیت اجرای ترک های 24 بیت توسط LG G3، علاقه مندان به موسیقی این دو تلفن را خواهند پسندید. تلفن اچ تی سی و Honor 5X هم بدنه های فلزی دارند که نشان می دهند این قابلیت مخصوص پرچمدارها نیست. البته فراموش نکنید که سونی متخصص ساختن تلفن های ضد آب و غبار است.

دست آخر به نرم افزار باید بپردازیم. طبیعتا هر تلفنی که بتواند ورژن های بیشتری از اندروید را طی سال های پیش رو اجرا کند (البته روان و قابل تحمل)، بهترین گزینه است. میان رده ها معمولا جدیدترین ورژن اندروید را روی خود نصب دارند، چون دستگاه های به مراتب جدیدتری هستند اما یکی از ویژگی های اصلی پرچمدارها این است که تا سال ها ورژن جدید اندروید برای شان ساخته و عرضه می شود.

ولی در مورد رابط کاربری نه می توان نظری داد و نه می توان به جای کسی نظری داد. عده ای معتقدند رابط کاربری سونی فاجعه است و عده ای آن را می پسندند، پس در این مورد باید پیش از خرید حتما تلفن را در دست بگیرید و ببینید کدام به پسندتان می آید.

مسلما بالا و پایین هایی در هر دو مورد وجود دارد که باید بنا به اولویت های تان تصمیم بگیرید و تلفنی بخرید که مطابق نیازهای شما ساخته شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • ALI
    ALI | ۸ تیر ۱۳۹۵

    لطفا اگه میشه تعداد همچین پستایی رو بیشتر کنید و ادامشون بدید!خیلی پست خوبی بود! مرسی!

  • بابک
    بابک | ۱۲ خرداد ۱۳۹۵

    من که یک ساله انر6 دارم و حالا حالا ها عوضش نمیکنم ، چون فعلا برنامه یا بازی خاصی نیومده که باعث تعویض گوشیم بشه ، اوناییکه انر 6 دارن اندروید شیش بزنن که خیلی محشر میشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی