ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایجاد حس درد در ربات ها
علمی

تلاش دو دانشمند آلمانی برای آموختن «حس درد» به ربات ها

درد یکی از ابزارهای دفاعی بدن در مقابل آسیب های فیزیکی و بیماری ها است که با اخطارهای خود ما را از خطرهای احتمالی می رهاند. حال دو تن از محققین آلمانی به دنبال آن هستند ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۸ خرداد ۱۳۹۵ | ۰۸:۳۰

درد یکی از ابزارهای دفاعی بدن در مقابل آسیب های فیزیکی و بیماری ها است که با اخطارهای خود ما را از خطرهای احتمالی می رهاند. حال دو تن از محققین آلمانی به دنبال آن هستند تا این حس حیاتی را برای ربات ها نیز فراهم کنند. به عبارت دقیق تر، آنها به دنبال توسعه رباتی هستند که علاوه بر «حس» کردن، می تواند به آن واکنش مناسب نیز نشان دهد.

هدف نهایی ایجاد مکانیزمی است که به کمک آن ربات ها بتوانند اجزای تشکیل دهنده خود را از آسیب حفظ کنند. این امر می تواند به افزایش عمر مفید آنها و کاهش هزینه های تعمیرات منجر شود.

یوهانس کوئن (Johannes Kuehn) و پروفسور سامی حدادین (Sami Haddadin) از دانشگاه لایبنیتز هانوفر مبدع طرح مذکور هستند. در ویدیوی انتهای مطلب می توانید طرحی اولیه از سیستم عصبی رباتیک آنها را که با الهام از پوست انسان طراحی شده، مشاهده کنید. این سیستم عصبی مصنوعی می تواند درد را در سه کلاس ملایم، متوسط و شدید (آسیب زا) رده بندی کرده و متناسب با هرکدام عکس العملی نشان دهد.

گرچه ابداع فوق می تواند در نهایت منجر به توسعه ربات هایی با شباهت بیشتر به انسان ها شود، اما می توان از قابلیت های آن در ماشین های امروزی هم استفاده کرد. به عنوان مثال، یکی از دستگاه های خط تولید کارخانه ای را در نظر بگیرید که خود می تواند متوجه شرایط نامساعد یکی از قطعات تشکیل دهنده اش شود و پیش از آن که آسیبی اساسی به کل ساختار ماشین وارد آید، کار را متوقف کرده و تکنیسین ها را مطلع سازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • فرنام
    فرنام | ۸ خرداد ۱۳۹۵

    کدوم ویدیو؟ چرا کلا نمی تونم ویدیو های دیجیاتو رو ببینم ؟؟!!

    • رهگذر
      رهگذر | ۱۰ خرداد ۱۳۹۵

      حالا باز خوبه شما نمیتونید ویدیو رو ببینید. من که چند دقیقه بعد از نظر دادن حتی نمیتونم نظر خودم رو هم ببینم. ?
      (ویدیو برای بنده هم نمایش داده نمیشود)

مطالب پیشنهادی