ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جذب ۲۰۰ میلیون کاربر در یک سال؛ مرحله بعدی برای Google Photos چیست؟

سال گذشته گوگل در نطق آغازین رویداد I/O، خبرهای بسیار جالبی با توسعه دهندگان و کاربران به اشتراک گذاشت که سرویس «گوگل فوتوز» یکی از بهترین آنها بود. گوگل این سرویس را در قالب اپلیکیشن ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۸ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

سال گذشته گوگل در نطق آغازین رویداد I/O، خبرهای بسیار جالبی با توسعه دهندگان و کاربران به اشتراک گذاشت که سرویس «گوگل فوتوز» یکی از بهترین آنها بود. گوگل این سرویس را در قالب اپلیکیشن های iOS و اندروید، به تلفن های هوشمند هم آورد و هفته گذشته، در نطق آغازین رویداد I/O امسال، باز هم به این سرویس موفق پرداخت و خبرهایی در خصصوص کارکرد یک ساله آن منتشر کرد.

«آنیل سابروال» (Anil Sabharwal) سرپرست پروژه فوتوز، هفته گذشته روی صحنه ی I/O، با اشاره به گذشتن تعداد کاربران این پلتفرم از مرز ۲۰۰ میلیون نفر، گفت: «تصور می کنم این تعداد کاربر، گوگل فوتوز را به یکی از محصولاتی بدل می سازد که سریع ترین رشد ممکن را از نظر پذیرش از سوی کاربران در تاریخ داشته است.»

اما مرحله بعدی برای Google Photos چیست؟ آیا قرار است ویژگی های تازه ای به این سرویس اضافه شود یا باید شاهد محصولی یک نواخت اما محبوب باشیم؟ این ها سوالاتی هستند که آقای سابروال به آنها پاسخ خواهد داد.

ذخیره سازی هوشمندتر

اصلی ترین هدف از ایحاد گوگل فوتوز، کمک به کاربران برای تهیه نسخه پشتیبان از تصاویرشان بوده است. تفاوتی نمی کند که از اندروید بهره گیرید یا iOS. اگر کاربر فوتوز باشید، تصاویری که ثبت کرده اید به شکل خودکار در سرورهای گوگل جای می گیرند. در این میان، گوگل تصاویر تکراری را آپلود نمی کند و اگر این اتفاق صورت گیرد، به شکل خودکار آنها را از سرور خود حذف می کند. به همین صورت روزانه تصاویر بسیاری توسط گوگل فوتوز حذف می شوند.

سابروال می گوید: «از روزی که کار خود را با گوگل فوتوز به شکل عمومی آغاز کرده ایم، باعث باز شدن ۱۳.۷ پتابایت فضا در تلفن های هوشمند گشته ایم. همین موضوع برای عده زیادی از کاربران ما، بسیار ارزشمند بوده چرا که فضای آزاد بسیار اندکی در موبایل خود داشتند.»

IMG_2259

سابروال خبر می دهد بیشتر کاربرانی که از این ویژگی سرویس مورد بحث استفاده می کنند، ساکن کشورهای در حال توسعه هستند و موبایل هایی در اختیار دارند که از همان ابتدا ظرفیت مناسبی از حافظه داخلی را در اختیارشان قرار نمی دهد.

وی خبر می دهد که در آینده، گوگل فوتوز به هوش مصنوعی پیشرفته مجهز خواهد شد تا تصمیم گیری در خصوص گرفته شدن نسخه پشتیبان پیش از پاک شدن آن به شکل بهتری اتخاذ شود. وی در همین رابطه گفت: «در آینده این ابزار به شکل هوشمندانه تصاویر تار و یا تکراری را پاک خواهد کرد.»

دستیار گوگل

یکی از ویژگی های اصلی گوگل فوتوز، از همان ابتدا بخش Assistant بوده که حالا به کل گوگل سرایت کرده است. در حال حاضر Assistant به شکل خودکار تلاش می کند تا آلبوم هایی را از یک مکان خاص گرد هم آورده و در اختیارتان قرار دهد. شما در این بین تنها کافیست تا ذخیره نهایی را تایید کنید تا آلبوم ایجاد گردد.

این دستیار چهره ها را به خاطر می سپارد و اشخاص را برایتان لیست می کند. باید نام یک شخص را به او بدهید تا تمام تصاویری که از او دارید را برایتان لیست کند. دستیار گوگل فوتوز گاهی به شما پیشنهاد می دهد که از چند تصویری که در یک مکان گرفته اید، برای تان یک ویدیوی کوتاه، کلاژ یا فایل GIF بسازد.

Anil+Sabharwal+Google+Hosts+O+Developers+Conference+CBovxdYVs_ol

گوگل می گوید مواردی که به شکل خودکار ایجاد می شوند، «creations» نام دارند. سابروال اذعان دارد که گوگل بیش از ۱.۶ میلیارد از آنها را در سال گذشته تا کنون ایجاد کرده و برنامه دارد تا در آینده تعداد بیشتری را به کاربران پیشنهاد دهد.

سابروال در همین رابطه می گوید: «اکنون وقت بسیار مناسبی است که حاصل تحقیقات مرتبط با یادگیری ماشینی را با creations ادغام کنیم. یکی از مواردی که عاشقش هستیم،  ویژگی"rediscover this day" یا "این روز را به یاد بیاور" است. در این حالت، تعدادی تصویر که در یک روز خاص در سال های گذشته به ثبت رسیده اند را در برابر کاربر قرار می دهیم تا خاطراتش را با آنها مرور کند. به جای اینکه تصاویر به شکل دسته ای در برابر کاربر قرار گیرند، تنها عکس های مرتبط به یک روز خاص، با افرادی خاص را مشاهده خواهد کرد.»

وی همچنین اشاره کرد که دستیار سرویس گوگل فوتوز، قرار است در آینده به شکلی هوشمندانه تر دست به ایجاد آلبوم ها بزند و در واقع، این کار را با درک بهتری از مجموعه ای از تصاویر انجام دهد.

به اشتراک گذاری هوشمندانه تر

در کنار سازمان دهی و ذخیره سازی، به اشتراک گذاری یکی دیگر از ارکان اساسی گوگل فوتوز است. در آینده این سرویس قرار است به شما اجازه دهد تا تصاویر خود را به سادگی با دوستان خود به اشتراک بگذارید و شخصی که آنها را دریافت می کند نیز بتواند صرفا با یک کلیک، آن را به مجموعه تصاویر خود اضافه کند.

کاربران خواهند توانست تا تصاویر مورد نظر خود را به شکل همزمان با چند شخص مشخص به اشتراک بگذارند. عکس ها به سادگی به سایر سرویس ها و اپ ها نظیر فیسبوک یا جیمیل منتقل می شوند. اما سابروال می گوید که در این راستا همچنان باید ارتقاءهایی داده شود، مخصوصا در امر انتقال تصاویر برای اشخاصی که در مجاورت هم هستند.

وی در همین رابطه می گوید:‌ «در هر هفته، ۲۵ میلیون فایل تصویری از طریق بلوتوث به اشتراک گذاشته می شوند. بازارهای زیادی وجود دارند که در آنها، سرعت اینترنت و پهنای باند شرایط مطلوبی ندارد. در این حالت، اگر من و شما کنار هم ایستاده ایم و تصویری دارم که می خواهم با شما به اشتراک بگذارم، چرا باید به سراغ اینترنت نامطلوب بروم؟»

سابروال ادامه می دهد: «می خواهیم تجربه ای را ایجاد کنیم که کاربران وقتی کنار هم هستند، بتوانند به شکلی ساده تر تصاویر را بین هم رد و بدل کنند. چگونه انتقال تصاویر به دستگاه های مجاور را ساده تر می کنیم؟ چگونه به یادآوری برای اشتراک گذاری تصاویر کمک می کنیم؟ چگونه این قابلیت را فراهم می کنیم که هر زمان از دخترمان عکسی بگیرم، آن تصور به شکل خودکار به موبایل همسرم هم منتقل شود؟»

google-nearby-1-800x420

سابروال پاسخ این پرسش ها را در Google Nearby می بیند. پروژه ای که به کاربران کمک می کند تا فایل های تصویری را به سادگی بین همدیگر انتقال دهند و البته در Google I/O نیز به آن پرداخته شد.

او در پایان می گوید: «به جای اینکه تصاویر در یک اپلیکیشن دیگر ارسال شوند، در فکر ایجاد راهکار بهتری هستیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • مهدیار
    مهدیار | ۹ خرداد ۱۳۹۵

    ممنون که به جای پاسخ به سوالم ، کامنتم رو حذف کردید

  • مهدیار
    مهدیار | ۹ خرداد ۱۳۹۵

    دوستان من یه شیش ماهی دیجیاتو نبودم حالا میشه بگید چجوری عکس پروفایلمو عوض کنم ، تو یه پست دیگه هم گفتم ولی کسی جواب نداد

  • M. Ali
    M. Ali | ۹ خرداد ۱۳۹۵

    عالیه

مطالب پیشنهادی