ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

افزایش سهم اپل از بازار هند
تکنولوژی

۶۲ میلیون کاربر هندی، گنجی که اپل به راحتی آن را به دست نخواهد آورد

وقایع یکی دو ماه اخیر به خوبی نشان داده که اپل توجه ویژه ای را معطوف به بازار کشور هندوستان کرده است. از دیدگاه این کمپانی، هند می تواند برای آنها حکم نسخه دوم بازار ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۸ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰

وقایع یکی دو ماه اخیر به خوبی نشان داده که اپل توجه ویژه ای را معطوف به بازار کشور هندوستان کرده است. از دیدگاه این کمپانی، هند می تواند برای آنها حکم نسخه دوم بازار چین را پیدا کند. فقط این حقیقت را در نظر بگیرید که فروش آیفون های اپل در این کشور در سه ماهه گذشته با رشدی ۵۶ درصدی مواجه بوده است، این را در کنار کاهش آمار جهانی فروش این کمپانی در دوره مذکور قرار دهید تا به ظرفیت این بازار پی ببرید.

آمارهای رسمی نشان می دهند که سرانه درآمد سالیانه مردم هند حدود ۱۵۰۰ دلار است. بنابراین عجیب نیست که حدود ۷۰ درصد تلفن های هوشمند فروش رفته در این کشور زیر ۱۵۰ دلار قیمت دارند. دقیقاً به همین دلیل است که آیفون ۵s با قیمت ۳۰۰ دلاری خود پرفروش ترین تلفن هوشمند اپل در این کشور آسیایی به حساب می آید.

جن مانستر (Gene Munster) تحلیلگر موسسه «Piper Jaffray» معتقد است که اپل می تواند از بازار هند دست کم ۶۲ میلیون کاربر جدید دست و پا کند، البته به شرطی که یکی دو اقدام مهم را عملی سازد. اول این که حضور مستقیم خود در چرخه توزیع محصولات را محقق سازد. اتفاقاً همینجاست که اولین مانع بزرگ بر سر راه ثروتمندترین کمپانی جهان قد علم می کند؛ قانون حمایت از تولید ملی یا همان "Made in India" که شرکت های خارجی را مجبور می کند برای دریافت مجوز فروش مستقیم محصولاتشان، دست کم معادل ۳۰ درصد مواد اولیه آنها را از خاک این کشور تامین کنند.

اپل تلاش کرده بود گجت های تولیدی اش را از این قانون مستثنا سازد، اما اخیراً خبر می رسد که در این راه با شکست مواجه شده.

حال این شرکت باید راه دوم را برگزیده و از طریق شرکای سخت افزاری خود، تاسیسات تولیدی در این کشور راه اندازی کند. فاکسکان به عنوان بزرگترین مونتاژ کننده آیفون های اپل، در حال بررسی شرایط برای تحقق این امر است.

ظرفیت های بزرگی که انتظار اپل را می کشند

کشور هندوستان بکرترین و در عین حال مستعدترین بازار دنیا برای تلفن های هوشمند است. تنها ۱۵ درصد از جمعیت ۱.۲۵ میلیاردی این کشور صاحب تلفن های هوشمند هستند. این عدد را با نفوذ ۵۸ درصدی این گجت ها در بازار ۱.۳۷ میلیارد نفری چین مقایسه کنید تا به وسعت معدن طلای دست نخورده شبه قاره پی ببرید. این در حالی است که اپل در سال قبل توانسته ۵۶ میلیون آیفون در بازار چین به فروش برساند. فروش ۴ میلیون آیفون در هند گویای ظرفیت های دست نخورده موجود برای این شرکت است.

از دیدگاه جن مانستر، اگر اپل بتواند سهم ۳ درصدی فعلی خود در بازار هندوستان را تا ۵ درصد افزایش دهد، می تواند دست کم ۱۰ میلیون کاربر تازه را به اکوسیستم خود بیافزاید. اگر ضریب نفوذ تلفن های هوشمند در این کشور، به سطح کشوری مثل چین برسد، می تواند به معنی بیش از ۶۲ میلیون مشتری جدید برای اهالی کوپرتینو باشد.

قیمت، چالشی که نمی توان آن را نادیده گرفت

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، بازار هند جولانگاه موبایل های ارزان قیمت زیر ۱۵۰ دلار است. حال آیفون های اپل با میانگین قیمتی چند برابر این مقدار، تا چه حد می توانند فروش داشته باشند؟ تیم کوک قبلاً اعلام کرده بود که تمایل دارد آیفون ها را با قیمتی ارزان تر در این کشور به فروش برساند، اما در عین حال اپل شرکتی نیست که به قصد کاهش هزینه های تمام شده، از اولویت های فنی خود عدول کند.

دقیقاً به همین دلیل بود که شرکت کالیفرنیایی به فکر افتاد آیفون های بازسازی شده را در آن ناحیه به فروش برساند. گرچه دولت هند در این مورد نیز دست رد به سینه تیم کوک و همکارانش زد.

حال باید به انتظار نشست و دید اپل از چه راه های دیگری می تواند موقعیت خود را در این بازار استحکام بخشد. شاید تولید آیفون در این کشور شروع خوبی باشد، و شاید هم در مرحله بعد عرضه آیفون ارزان قیمت مختص بازار ارزان پسند این کشور.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohamad Halakoei
    Mohamad Halakoei | ۱۰ خرداد ۱۳۹۵

    :apple:

مطالب پیشنهادی