ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چه چیزی باعث می شود تسلا و اسپیس اکس تا این حد موفق باشند؟

قول های هوشمندانه ی ایلان ماسک کماکان خود را با نتایج ملموسی نشان می دهند: اسپیس اکس موشک چند بار مصرف خود را برای چندمین بار روی یک شناور دریایی فرود آورد. اتومبیل مدل ۳ ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۹ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۰

قول های هوشمندانه ی ایلان ماسک کماکان خود را با نتایج ملموسی نشان می دهند: اسپیس اکس موشک چند بار مصرف خود را برای چندمین بار روی یک شناور دریایی فرود آورد. اتومبیل مدل ۳ تسلا نیز که قرار است مدتی دیگر به بازار عرضه شود، با ۴۰۰ هزار پیش سفارش مواجه شده و این رقم کماکان رو به افزایش است.

نیروی پیشران این دستاورد ها، گذشته از مهارت بالای رهبر این شرکت ها و تیم هایی که او کنار یکدیگر جمع کرده است، واضح به نظر می رسد. کافی است نگاهی به اتومبیل های زیبا و پیشرفته ی تسلا یا موشک فوق العاده ی فالکون ۹ بیاندازید. این شرکت ها سخت افزار های فوق العاده ای می سازند. اما به اعتقاد Bill Ruh، مدیرعامل GE Digital و یکی از طرفداران شرکت های ماسک، موفقیت آنها بیشتر به خاطر نرم افزار بلندپروازانه ای است که پشت این سخت افزار وجود دارد.

او می گوید: «به اعتقاد من شرکت های ماسک بیشتر شرکت هایی تحلیلی و نرم افزاری هستند تا شرکت هایی سخت افزاری. آنها اتومبیل و موشک را برداشته اند و با استفاده از فناوری بهره وری شان را به شدت افزایش داده اند».

بیل راه، که شرکت تحت مدیریتش یکی از زیرمجموعه های جنرال الکتریک به حساب می آید و به تولید نرم افزار های صنعتی مبتنی بر اینترنت اشیا می پردازد، در سخنرانی خود در کنفرانس تکونومی نیویورک به تحسین اسپیس اکس و تسلا پرداخت.

او گفت: «این دو شرکت، شرکت هایی را پشت سر گذاشته اند که سالهای سال است در این کسب و کار حضور دارند، اما نرم افزاری و تحلیلی رهبری نشده اند».

فروش تسلا پس از رونمایی اتومبیل مدل ۳ این شرکت در ماه آپریل افزایش چشمگیری پیدا کرد و حتی از انتظارات خود ماسک نیز فرا تر رفت. اقتصادی ترین خودروی الکتریکی این شرکت تا به امروز، از قابلیت رانندگی بدون راننده برخوردار است و می تواند با هر بار شارژ ۲۱۵ مایل یا حدود ۳۴۶ کیلومتر مسافت را طی کند.

راه در این باره می گوید: «برخی از داده هایی که من دیده ام حاکی از آن هستند که مردم لزوماً این خودروها را به خاطر الکتریکی بودنشان نمی خرند. بلکه به این علت آنها را خریداری می کنند که کل سیستم نرم افزاری شان قابلیت به روز رسانی دارد». برای نمونه، وقتی تسلا پاییز سال گذشته از خودران بودن این خودرو پرده برداشت، معنایش این نبود که تمام کسانی که خودروهای مدل قبلی این شرکت را خریداری کرده بودند خودرویشان قدیمی شده است. بلکه تمام کاری که باید بکنند این است که نرم افزارشان را به روز رسانی کنند تا ویژگی های جدید در اختیار آنان نیز قرار بگیرد.

از طرف دیگر، اسپیس اکس نیز در صنعت هوافضا به پیشرفت های شگرفی دست پیدا کرده است؛ یعنی فرود آوردن موشک مدارپیمایی که می تواند بارها مورد استفاده قرار بگیرد. این ویژگی تا پیش از آنکه موشک فالکون ۹ در ماه دسامبر به آن دست پیدا کند در اختیار ما نبود. موشک های چند بار مصرف اسپیس اکس هزینه ی سفرهای فضایی را تا حدود ۳۰ درصد کاهش می دهند.

اما همانطور که راه اشاره می کند، ساخت چنین سخت افزار فوق العاده ای بدون یک نرم افزار فوق العاده غیر ممکن است. سرعت، زاویه، نیروی رانش، دما، همه و همه باید به طور دقیق تحت کنترل قرار بگیرند تا محصولی بسازند که بتواند حدود ۹۶ کیلومتر در اتمسفر بالا برود، دوباره پایین آمده و در فضایی ۴۵ متری فرود بیاید. اسپیس اکس نیز درست مثل تسلا طرز تهیه ی محصولات خوب با قابلیت های شگفت انگیز را پیدا کرده است.

راه می گوید: «تحلیل حرف اول و آخر را می زنند».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Stack Programer
    Stack Programer | ۱۶ خرداد ۱۳۹۵

    هوش و سرمایه

  • Nima
    Nima | ۹ خرداد ۱۳۹۵

    این ماسک ادم فوق‌العاده‌ایه

مطالب پیشنهادی