ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کاربران مایکروسافت دیگر اجازه ی انتخاب گذرواژه های ساده مثل «12345» را نخواهند داشت

در گذشته ی نه چندان دور وبسایت ها میزان امنیت گذرواژه را نمایش نمی دادند و کاربران نیز کمتر به این موضوع توجه می کردند که گذرواژه ی آنها حتماً حروف و کاراکترهای خاص را ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۹ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۴۵

در گذشته ی نه چندان دور وبسایت ها میزان امنیت گذرواژه را نمایش نمی دادند و کاربران نیز کمتر به این موضوع توجه می کردند که گذرواژه ی آنها حتماً حروف و کاراکترهای خاص را شامل شود تا به این سادگی ها به دست هکرها قابل کشف یا حدس زدن نباشد. حتی برخی وب سایت ها یا سرویس ها محدودیت بیشتری در این زمینه قائل شده و در صورتی که گذرواژه ی کاربر از ترکیب حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نشانه ها تشکیل نشده باشد، اجازه ی ثبت آن را نخواهند داد.

حالا مایکروسافت هم به دیگران پیوسته و اجازه ی انتخاب گذرواژه های بسیار ساده و قابل حدس مثل «123456» یا «password» و «qwerty» را به کاربران آوت لوک، اسکایپ، اکس باکس و دیگر خدماتش نمی دهد. اما نکته ی جالب اینکه مایکروسافت این گذرواژه ها را به شکل خودکار از گزارش SplashData دریافت می کند، وب سایتی که مرسوم ترین گذرواژه های ساده و قابل حدس را از روشهای مختلف جمع آوری و به شکل سالیانه منتشر می نماید، از جمله کلمه «starwars» که پس از اکران جدیدترین فیلم این سری، به لیست پراستفاده ترین گذرواژه های قابل حدس امسال پیوسته است.

https _blueprint-api-production.s3.amazonaws.com_uploads_card_image_98744_Passwords

مایکروسافت با اعلام این موضوع روی وبلاگ خود می گوید به زودی سرویس Azure AD نیز اجازه ی انتخاب چنین گذرواژه هایی را نخواهد داد و این تصمیم در راستای تلاش برای محافظت از حساب های کاربری در مقابل هکر ها به حساب می آید. شرکت ساکن ردموند در تایید این تصمیم به فاش شدن گذرواژه و نام کاربری 117 میلیون کاربر لیندکین اشاره می کند که این وبسایت را وادار ساخت پسورد حساب های بسیاری را تغییر دهد.

البته باید توجه داشته باشید که انتخاب یک گذرواژه ی غیر قابل حدس به تنهایی حساب کاربری شما را به شکل کامل در مقابل دزدی ایمن نمی کند، بر همین اساس علاوه بر انتخاب گذرواژه هایی شامل ترکیب حروف بزرگ، کوچک، اعداد و علامت های دیگر، برای رسیدن به بالاترین سطح اطمینان لازم است روش های دیگر مثل تایید هویت دو مرحله ای را نیز هنگام استفاده از سایت و سرویس ها در نظر داشته باشید.

علاوه بر این باید اشاره کنیم که مایکروسافت در این راه تنها نیست و گوگل هم از مدتی پیش برنامه ریزی برای جایگزین کردن روشهای دیگر از جمله تشخیص چهره، مکان یا حسگر اثر انگشت با گذرواژه را آغاز کرده است. فیسبوک نیز از طرف دیگر تصمیم دارد استفاده از ایمیل یا شماره تلفن را برای ورود کاربران به این شبکه ی اجتماعی با گذرواژه جایگزین نماید.

در پایان باید گفت که پس از به ثمر رسیدن این تلاش ها و نمایان شدن مزیت های آن، انتظار می رود شرکت های دیگر نیز روش های مشابهی را با دنباله روی از غول های حوزه ی تکنولوژی پی گرفته و به دوران انتخاب گذرواژه های ساده پایان دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی