ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

حضور پنل های AMOLED در آیفون چه مزایا و معایبی در پی دارد؟

در ماه های اخیر شایعات مختلفی در مورد آیفونی که قرار است اپل آن را در سال ۲۰۱۷ عرضه کند، منتشر شده. این طور که پیداست، شرکت مذکور تصمیم دارد در جشن ۱۰ سالگی تولد آیفون، ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

در ماه های اخیر شایعات مختلفی در مورد آیفونی که قرار است اپل آن را در سال ۲۰۱۷ عرضه کند، منتشر شده. این طور که پیداست، شرکت مذکور تصمیم دارد در جشن ۱۰ سالگی تولد آیفون، آن را دگرگون ساخته و یکی از راه های انجام این کار نیز، بهره گیری از پنل نمایشگر AMOLED است.

داستان در ظاهر بسیار ساده به نظر می رسد: اپل تصمیم می گیرد به جای LCD از AMOLED استفاده کند و نوع سفارشات خود را از حالا برای سال آینده تغییر می دهد. اما آیا واقعاً همه چیز به این سادگی پیش خواهد رفت؟ آیا اصلا چنین تغییری در موبایلی که اهالی کوپرتینو توسعه می دهند، باعث می شود تا دوباره شکوه سال های گذشته به آن بازگشته و فروشی رکوردشکن داشته باشد؟

در گزارشات آمده که احتمالاً سامسونگ با تولید بیش از ۱۰۰ میلیون پنل نمایشگر برای اپل، بزرگترین تامین کننده نمایشگر آیفون شود در حالی که سایر شرکت های توسعه دهنده پنل های OLED نیز سهمی نامشخص اما ناچیز از این تغییر روش اپل خواهند داشت، با این حال، سامسونگ است که بزرگترین تامین کننده پنل AMOLED برای آیفون می شود.

در گزارش عملکرد مالی اپل در سه ماهه نخست ۲۰۱۶، این شرکت بیان نمود که برای اولین بار، سود حاصل شده از فروش آیفون در مقایسه با سال قبلترش، رشد نداشته. حال به نظر می رسد که اپل استفاده از نمایشگرهای خوش آب و رنگ تر AMOLED را به عنوان راهکاری برای بالا بردن ِدوباره ی فروش موبایل خود دیده. اما آیا چنین حرکتی به نفع اپل است؟ به نفع سامسونگ چطور؟ در ادامه می خواهیم همین مسائل را بررسی کنیم.

راهکاری که موجب فروش بالاتر آیفون می شود؟

Galaxy-S7-Edge-vs-iPhone-6s-plus-18of18-1340x754-w800

اپل در سه ماهه نخست سال میلادی جاری، برای اولین بار طعم کاهش تقاضا برای آیفون را چشید. بدیهی است که عصر طلایی پرفروش ترین محصول اپل، تقریبا به سر آمده و این گجت چند سالی می شود که به یک بلوغ نسبی دست یافته و دیگر مشکلی در آن باقی نمانده که شرکت سازنده بخواهد حلش کند.

آیفون در مقطع کنونی، یک موبایل کامل است که به خوبی تمام وظایفش را انجام می دهد. بله، طراحی را همواره می توان بهبود داد، دوربین را می شود بهتر کرد و سرعت پردازنده هم همیشه چند درصدی بالاتر می رود. اما دیگر آیفون به مرحله ای رسیده که کاربران حرفه ای هم نیازشان با نسل کنونی آن برآورده می شود و مشکل اپل، متقاعد کردن کاربران عادی و حرفه ای برای بروز رسانی موبایلشان است.

هیجان در حال رخت بر بستن از دنیای تلفن های هوشمند است

حقیقت این است که این مشکل صرفا در دنیای اپل وجود ندارد و سازندگان نامدار محصولات اندرویدی نیز اکنون دستگاه هایی معرفی می کنند که دیگر آن هیجان سابق در آنها یافت نمی شود و تفاوت خاصی با نمونه های سال ۲۰۱۵ ندارند. مشخصاً سخت افزار اندکی بهبود داشته اما نمی توان گفت کاربری که از گلکسی اس ۶ استفاده می کرده و حالا گلکسی اس ۷ خریداری نموده، از تغییرات به وجود آمده در آن شگفت زده شده است.

این مسئله، دست کم برای ما کاربران یک مشکل نیست، اما نشان می دهد که توسعه موبایلی جدید و آوردن نوآوری های تازه به آن تا چه در دنیای امروزی تلفن های هوشمند، دشورا قلمداد می شود. دنیای کامپیوترهای شخصی یا حتی خودروها را در نظر بگیرید. توسعه دهندگان این ابزارها، برای چند سال از یک پلتفرم یا یک زبان طراحی با تغییرات جزئی استفاده می کنند و محصولات نوی خود را به فروش می رسانند اما سرعت ساخته شده و فروش تلفن های هوشمند و البته تقاضا برای آنها در سال های اخیر به حدی بالا بوده که نمی توان چنین شرایطی را برایش در نظر گرفت و هر سال، باید تکنولوژی های تازه ای به آن وارد شوند.

با این شرایط، آیا آمدن نمایشگر AMOLED به آیفون می تواند برخی مشکلات آن را حل کند؟ اپل می تواند در خصوص کنتراست بهتر تصاویر و نمایش داده شدن رنگ ها به شکلی جذاب تر سخن سر دهد اما بعید به نظر می رسد برای جمعیت گسترده ای از کاربران، صرفا چنین تغییری موجب گردد تا اقدام به آپدیت موبایل های خود کنند.

در میان کاربران اندرویدی، استفاده از چنین راهکاری برای افزایش فروش موثر است چرا که کاربر تا کنون از محصول شرکتی دیگر استفاده کرده که کیفیت نمایشگر پایین تری داشته، و حالا می تواند به سراغ موبایل بهتری برود. اما اپل، صرفا اپل است و در زمینه موبایل های مبتنی بر iOS، رقابتی برایش وجود ندارد.

پارادوکسی گیج کننده

Galaxy-S7-Edge-vs-iPhone-6s-plus-17of18-1340x754-w800

کاربران محصولات اپل معمولا دوست دارند اعلام کنند که به شکل های مختلف، ابزارهایشان بهتر از گجت های اندرویدی است. بعضی دیگر از آنها ادعا دارند که محصولات اپل، برای کاربران حرفه ای توسعه یافته اند. به همین دلیل شاید عده ای از طرفداران این برند، چندان به ایده استفاده از نمایشگرهای AMOLED علاقه نشان ندهند چرا که هنوز هم این نوع پنل ها رنگ ها را به شکل حقیقی به نمایش نکشیده و اندکی اشباع رنگ و اغراق برای جذابیت بخشیدن به تصاویر در آنها وجود دارد.

اگر به خاطر داشته باشید، در مراسم ماه مارس، اپل از آیپد پرو ۹.۷ اینچی پرده برداشت که قابلیت «True Tone» در نمایشگر آن به کار گرفته شده بود؛ نوعی ویژگی که شیوه به نمایش کشیدن تصاویر در محیط های داخلی و خارجی را تغییر می داد تا بهترین تصویر در اختیار کاربران قرار گیرد.

حال تصور کنید طرفدارانی که به رنگ هایی واقعی و چنین ویژگی هایی عادت کرده اند، به یک باره با موبایلی مواجه شوند که از پنل AMOLED در نمایشگر خود استفاده می کند و رنگ هایش چندان حقیقی نیستند.

از سوی دیگر، اکنون سال هاست که سامسونگ در پرچمداران خود از چنین پنل هایی استفاده می کند و اپل با آوردن این تکنولوژی به موبایل خود، دقیقاً در پی اضافه کردن چه نقطه تمایزی به موبایل هایش در رقابت با شرکت کره ای است؟ سامسونگ مدت هاست که این تکنولوژی را بهبود داده و از آن در موبایل هایش بهره می گیرد و به طور کلی فناوری OLED در تلفن های هوشمند موضوع جدیدی نیست.

Samsung galaxy S7 edge (44)

اما بیایید یک احتمال دیگر را نیز در نظر بگیریم. کاربران عادی بدون آنکه آگاهی چندانی نسبت به تکنولوژی نمایشگر داشته باشند، معمولاً صفحه نمایش به کار رفته در موبایل های سامسونگ را بهتر می دانند. پنل های Super AMOLED که در پرچمداران و برخی میان رده های برند کره ای یافت می شوند، همواره یکی از دلایل اصلی خرید موبایل های سامسونگ از سوی مشتریان بوده اند.

اگر اپل نیز موبایل خود را به این تکنولوژی مجهز کند، محصولات سامسونگ دیگر مانند سابق خاص و یکتا نخواهند بود.

به احتمال زیاد، سامسونگ از اقدام مورد بحث استقبال هم کرده و با کمال میل محصولات یاد شده را به اپل می فروشد، چرا که از این طریق، می تواند کسب درآمد بیشتری داشته باشد. با توجه به حجم آیفون هایی که از سوی اپل به فروش می رسد، حتی اگر سامسونگ بتواند ۱۰ درصد از سفارشات را به خود اختصاص دهد، برد بزرگی داشته است. این در حالیست که شرکت کره ای، به احتمال زیاد می تواند تا ۷۰ درصد و یا حتی بیشتر از سفارشات مورد نظر را به دست آورد.

البته نمی توان همواره متصور بود که سامسونگ تامین کننده اصلی پنل های AMOLED برای اپل باقی خواهد ماند. در حال حاضر شرکت هایی هستند که می توانند با سامسونگ در این زمینه به رقابت بپردازند، و مشخصاً اگر اپل ناگهان درخواست صدها میلیون پنل نمایشگر را داشته باشد، پیشنهادهای مختلفی از سوی سازندگان نیز دریافت خواهد کرد و به طور کلی، علاقه عمومی سازندگان پنل ها به تولید این فناوری بیشتر خواهد شد.

Digiato-iPhoneSE (75)

موسسه آماری IHS پیشبینی می کند که فروش گسترده پنل های OLED که در سال ۲۰۱۵، تعداد ۲۵۰ میلیون واحد بوده، در سال ۲۰۱۹ به ۶۳۰ میلیون واحد می رسد. این در حالیست که رشد فروش نمایشگرهای LCD قرار نیست افزایش چندانی داشته باشد و در همین مطقع زمانی سه ساله، گردش مالی آن از ۱.۲۹ میلیارد دلار به ۱.۳۴ میلیارد دلار می رسد.

جالب است که در ماه های اخیر، بیشتر توجه و شایعات در خصوص آیفونی که در سال ۲۰۱۷ عرضه می شود بوده تا محصولی که چهار ماه تا معرفی اش باقی مانده است. دلیل این موضوع، تغییرات بسیار اندکی است که در آیفون ۷ رخ خواهد داد و بعید به نظر می رسد که این تغییرات جزیی، برای کاربران نسل های قبلی این تلفن هوشمند چندان جذاب باشند و برای دست یافتن به یک بروز رسانی بزرگ، باید تا سال ۲۰۱۷ صبر کرد.

باید دید که در صورت استفاده اپل از پنل AMOLED در آیفون، طرفداران این تلفن هوشمند چه نظری در خصوص رنگ های اشباع شده آن خواهند داشت و آیا اپل می تواند برای این مشکل، راه حلی پیدا کرده و سپس تکنولوژی مذکور را در موبایل خود به کار گیرد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (34 مورد)
  • بیژن
    بیژن | ۱۲ خرداد ۱۳۹۵

    امولد اگه مشکلی داشت اپل به سراغش نمیرفت. دستکش هم دستت باشه تاچش کار میکنه ولی ips از روی دستکش کار نمیکنه ... سوپر امولد حتی از فاصله یک سانتی متری بدون لمس صفحه هم عکس العمل نشون میده و info ی عکس و موزیک رو نشون میده...

  • TNT
    TNT | ۱۲ خرداد ۱۳۹۵

    http://s6.picofile.com/file/8253829168/9kky_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B6%DB%B0%DB%B5%DB%B2%DB%B6_%DB%B0%DB%B1%DB%B3%DB%B3%DB%B2%DB%B7.jpg
    والله اگه من که اگه صفحه نمایش گوشیم به این دقت بود نمایش رنگ هاش ترجیح میدادم گوشیمو بندازم سطل آشغال تا بهش لقب دارنده دقیقتری رنگ ها بر اساس مقیاس کلوین رو بدم.

  • محمد
    محمد | ۱۱ خرداد ۱۳۹۵

    در حال حاضر دقیق ترین نمایش رنگ بر اساس کلوین ماله صفحه ی اس ۷ و دیگه اون دقیق نبودن رنگ توی آمولدارو سامسونگ تموم کرد.
    دیجیاتو واقعا نمیفهمم چرا شمایی که اینو میدونی دیگه این مطلبو مینویسی.

    • TNT
      TNT | ۱۲ خرداد ۱۳۹۵

      http://s6.picofile.com/file/8253829168/9kky_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B6%DB%B0%DB%B5%DB%B2%DB%B6_%DB%B0%DB%B1%DB%B3%DB%B3%DB%B2%DB%B7.jpg
      دقیق ترین رنگ ها ???????

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی