ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شرکت ARM از طراحی Cortex-A73 و Mali-G71 پرده برداشت؛ تحولی که در سال ۲۰۱۷ از راه می رسد

شرکت انگلیسی ARM که توسعه دهنده پلتفرم و معماری های پردازشی برای دستگاه های همراه است، در حاشیه نمایشگاه کامپیوتکس دستاوردهای جدید خود را به نمایش کشید که در سال آینده میلادی عرضه خواهند شد. ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۰:۰۱

شرکت انگلیسی ARM که توسعه دهنده پلتفرم و معماری های پردازشی برای دستگاه های همراه است، در حاشیه نمایشگاه کامپیوتکس دستاوردهای جدید خود را به نمایش کشید که در سال آینده میلادی عرضه خواهند شد.

این دستاوردها، شامل طراحی پردازنده مرکزی «Cortex-A73» و پردازشگر گرافیکی «Mali-G71» می شوند که عملکرد بالاتر را در کنار مصرف انرژی پایین تر به ارمغان آورده و البته، به گونه ای طراحی گشته اند که برای واقعیت مجازی از نوع موبایلی اش، عملکرد کاملاً مطلوبی داشته باشند.

ARM در حاشیه نمایشگاه یاد شده عنوان کرد که پردازشگرهای گرافیکی سری Mali، در سراسر جهان مورد قبول کاربران و سازندگان دستگاه ها بوده اند و همین موضوع موجب گشته تا در سال ۲۰۱۵، بیش از ۷۵۰ میلیون واحد از آنها فروخته شود. اما در این بین Mali-G71، بر بستر نسل سوم معماری شرکت مذکور تحت عنوان «Bifrost» توسعه یافته است.

arm-mali-g71-gpu-performance-w800

این پردازشگر اجازه می دهد تا عملکرد گرافیکی تا ۵۰ درصد افزایش یافته و مصرف انرژی نیز ۲۰ درصد بهینه گردد. در واقع به ازای هر میلیمتر مربع، نسل جدید تا ۴۰ درصد عملکرد بالاتری نسبت به نسل قبلی خواهد داشت. پلتفرم این پردازشگر گرافیکی توسط توسعه دهندگان آنها قابل بهینه سازیست و ARM خبر می دهد که شرکت ها می توانند آن را در قالب ۳۲ هسته پردازشی گرافیکی در محصولات خود استفاده کنند.

Screen_Shot_2016-05-29_at_23.19.00.0-w800

بر همین اساس ARM معتقد است که Mali-G71 می تواند با پردازشگر های گرافیکی به کار رفته در لپ تاپ ها نظیر Nvidia GTX 940M رو در رو گردد.

سازنده این پلتفرم پردازشی گرافیکی همچنین خبر می دهد که Mali-G71، به طور کامل از رزولوشن 4K پشتیبانی کرده و بر همین اساس، بهترین گزینه برای بکار گیری موبایل در هدست های واقعیت مجازی است. از طرف دیگر، این پردازشگر گرافیکی می تواند نرخ بروز رسانی صفحه را به ۱۲۰ هرتز برساند و تاخیر عملکرد گرافیکی را به ۴ میلی ثانیه کاهش دهد.

ARM-Cortex-A73-1464582723-0-12-w800

اما در خصوص پردازنده مرکزی، امروز ARM از طراحی هسته Cortex-A73 پرده برداشت. در قیاس با Cortex-A72، هسته جدید تا ۳۰ درصد مصرف کمتری دارد در حالی که ۱.۳ بار عملکردش فراتر از نمونه قبلی می رود. اما ARM توانسته راهکاری پیدا کند که توسط آن، در هنگام استفاده از حالت مصرف پایین انرژی، این پردازنده عملکردی دو برابر بهتر از نسل قبلی اش داشته باشد. به این شکل، قدرت پردازشی بالا در حالت کم مصرف نیز بیشتر نیاز کاربر را به ارمغان خواهد آورد و اینگونه نیست که با پردازش سنگین، به سرعت باتری دستگاه به اتمام برسد، و این دستاورد اصلی Cortex-A73 است.

ARM انتظار دارد که چیپ های مبتنی طراحی هایی که امروز آنها را معرفی کرد، در پایان سال جاری توسط شرکت ها ساخته شده و در سال ۲۰۱۷ بتوانیم شاهد محصولاتی مجهز به تکنولوژی های جدید پردازشی شویم.

همانگونه که پیش از این نیز برایتان در مطلب کاملی توضیح داده ایم، تکنولوژی های مرتبط با پردازش مرکزی و پردازش گرافیکی که توسط شرکت ARM توسعه پیدا می کنند، الزاما به شکل استاندارد و اصلی خود به دستگاه ها را ه پیدا نمی کنند؛ دقیقاً برعکس اینتل، ARM صرفا طراحی های جدید را به سازندگان می فروشد و آنها، بر حسب نیازشان هسته ها را شکل می دهند.

برای مثال، اپل در چیپست های سری A خود از هسته های سفارشی شده ی توسعه یافته به دست ARM بهره می گیرد و تعداد هسته ها را خودش انتخاب می کند. همینطور شرکت کوالکام نیز برای چیپست های مختلفش، از پلتفرم های متفاوت ARM بهره گرفته و تعداد هسته های پردازشگر مرکزی را بر اساس نیاز، ۴، ۶ یا ۸ عدد انتخاب می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی