ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هند می گوید اجازه ی فروش آیفون های تعمیری موسوم به refurbished را به اپل نخواهد داد

تیم کوک مدتی پیش سفری ناگهانی به هند داشت و دیدارهایی را نیز با مقامات این کشور از جمله نخست وزیر انجام داد که احتمالاً به گشایش اولین فروشگاه رسمی اپل و همکاری های بیشتر ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰

تیم کوک مدتی پیش سفری ناگهانی به هند داشت و دیدارهایی را نیز با مقامات این کشور از جمله نخست وزیر انجام داد که احتمالاً به گشایش اولین فروشگاه رسمی اپل و همکاری های بیشتر منجر خواهد شد، اما با خبری که امروز منتشر شد به نظر می رسد تلاش های تیم کوک کافی نبوده چرا که دولت این کشور اکنون به طور رسمی اعلام کرده اجازه نمی دهد اپل آیفون های تعمیر شده موسوم به Refurbished را هند به فروش برساند، روشی که اپل امید داشت با استفاده از آن، آیفون ها را با قیمت پایینتر و در دسترس کاربران بیشتری از این کشور در حال توسعه (با درآمد سرانه 1500 دلار) قرار دهد.

محصولاتی که Refurbished نامیده می شوند، آنهایی هستند که قبلاً یکبار خریداری و به دلیل ایراد یا دلایل دیگر توسط مشتری به سازنده بازگردانده شده اند، تولید کننده نیز پس از رفع ایراد و بسته بندی مجدد چنین محصولاتی را تحت عنوان Refurbished با قیمت پایینتری برای فروش مجدد قرار می دهد، البته غیر از کشورمان که متاسفانه فروش چنین محصولاتی بدون کاهش قیمت و بدون اشاره به تعمیری بودن دستگاه، در نبود نمایندگی های رسمی تولید کنندگان، به شکل قابل توجه و تاسف برانگیزی در آن رواج یافته است.

در هر حال باید توجه داشت که تقاضای بالایی در هند برای آیفون وجود دارد، برای مثال گزارش مالی امسال اپل را در نظر بگیرید که برای نخستین بار تاکنون از کاهش میزان فروش آیفون نسبت به سال گذشته حکایت دارد، اما شرکت ساکن کوپرتینو در هند شرایطی کاملاً متفاوت را تجربه می کند و فروش آیفون 300 دلاری 5S در این کشور نسبت به سال گذشته با 56 درصد افزایش مواجه شده است.

اما وزیر تجارت و صنعت هند می گوید: «ما به فروش محصولات دست دوم هیچ شرکتی تمایل نداریم و نحوه ی نامگذاری و اشاره به این محصولات نیز تفاوتی در موضوع ایجاد نخواهد کرد.» علاوه بر این قانونی در هند وجود دارد که بر اساس آن شرکت های خارجی تنها در صورتی می توانند در این کشور فروشگاه فیزیکی تاسیس کنند که حداقل 30 درصد از محصولات عرضه شده را در هند تولید کرده باشند، بخشی از سفر تیم کوک نیز به تلاش برای مستثنی کردن اپل از این قانون اختصاص داشت که البته با موفقیتی همراه نبود، در نتیجه می توان موضوع محصولات Refurbished را دومین مخالفت عمده ی مقامات این کشور با برنامه های شرکت ساکن کوپرتینو به حساب آورد.

تیم کوک در این زمینه می گوید: «ما هرگز قصد خلاص شدن از محصولات بنجل را نداریم و تقریباً در تمام کشور ها این رویه مرسوم است که سازنده یک تلفن هوشمند پس داده شده یا مستعمل را بار دیگر به حالت اولیه بازگردانده و با گارانتی مشابه محصولات نو اما قیمت مناسب تر برای فروش عرضه کند. ما نیز تصمیم داریم همین رویه را در هند به کار گیریم اما برای پاسخگویی به تقاضای موجود در بازار هند لازم است بخشی از ابزارهای دست دوم را از کشورهای دیگر تامین کنیم، البته بدون هرگونه کوتاهی از انجام روند بازگردانی محصول به حالت اولیه مشابه نو».

البته لازم است اشاره کنیم که اپل امید خود را از دست نداده و هنوز امکان دارد از چنین قوانینی مستثنی شود، کما اینکه وزیر تجارت این کشور اعلام کرده بود مشکلی با اینکه اپل 30 درصد از محصولات خود را در هند تولید کند ندارد، اما مخالفت وزارت اقتصاد موجب شد دست شرکت ساکن کوپرتینو از تاسیس فروشگاه فیزیکی تاکنون کوتاه بماند. اکنون اما قرار است دو وزارت خانه با یکدیگر وارد تعامل شده و نظر نهایی را با همفکری یکدیگر اعلام نمایند.

برای درک اهمیت هند برای اپل کافی است توجه داشته باشید که بر اساس پیشبینی ها بازار این کشور در سال 2017 به دومین بازار بزرگ تلفن های هوشمند پس از چین تبدیل خواهد شد، اما نکته ی مهم اینجاست که 70 درصد از موبایل های فروخته شده در این کشور زیر 150 دلار قیمت دارند و توسط تولید کنندگان محلی ساخته شده اند. به همین دلیل است که اپل به تکاپو افتاده تا سهم بیشتری از این بازار بزرگ اما نه چندان قدرتمند از نظر اقتصادی کسب کند، چه با فروش محصولات Refurbished با قیمت ارزانتر، یا حتی تولید آیفون SE (بررسی دیجیاتو) که ارزان ترین تلفن هوشمند ساخته شده توسط این شرکت تاکنون به حساب می آید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • دزد
    دزد | ۱۱ خرداد ۱۳۹۵

    بفرسته ایران اندازه کل فروش هند حتی بیشتر فروش میره
    کسی هم نمیپرسه چیه

  • morteza tm
    morteza tm | ۱۱ خرداد ۱۳۹۵

    واقعا متاسفم واسه خودمون و مسیولین مربوطه به این بخش ک از هندم عقب موندیم

    • Dani_Borgir
      Dani_Borgir | ۱۱ خرداد ۱۳۹۵

      دوست عزیز هند یکی از ابر قدرتها و پیشروترین کشورهاس با رشد اقتصادی تقریبا دو رقمی و با ما که کشوری با رشد اقتصادی منفی هستیم اصلا قابل مقایسه نیست

مطالب پیشنهادی