ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پیشبینی ها نشان می دهد به زودی شاهد هجوم تلفن های هوشمند مجهز به نمایشگرهای منعطف خواهیم بود

هرچند صفحه نمایش های انعطاف پذیر هنوز موفق نشده اند سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند، اما به نظر می رسد از راه رسیدن پنل های OLED پلاستیکی به زودی این ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ | ۰۸:۳۰

هرچند صفحه نمایش های انعطاف پذیر هنوز موفق نشده اند سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند، اما به نظر می رسد از راه رسیدن پنل های OLED پلاستیکی به زودی این موضوع را دستخوش تغییر کند و راه چنین نمایشگرهایی را به ابزارهای موبایل، گجت های پوشیدنی و حتی تلویزیون ها باز نماید. مبنای این خبر به گزارش موسسه تحقیقاتی IDTechEx Research باز می گردد که اعلام کرده بازار پنل های OLED منعطف که امسال 12 میلیارد دلار درآمد برای تولید کنندگان ایجاد کند و این رقم تا سال 2026 به 57 میلیارد دلار برسد.

بخش عمده ای از این تحول به تغییر مواد اولیه ی مورد استفاده در ساخت صفحه نمایش باز می گردد که در سالهای اخیر از شیشه فاصله گرفته و در حال جایگزین شدن با مواد پلاستیکی مثل پلی آمید است، مشابه آنچه در محصولاتی مثل Galaxy S7 Edge سامسونگ و ساعت هوشمند اپل مشاهده می کنیم. علاوه بر این لازم است اشاره کنیم که بر اساس گزارش یاد شده تلفن های هوشمند بیشترین نقش را در گسترش این نوع از صفحه های نمایش ایفا خواهند کرد و در مرحله ی بعدی نیز تبلت ها و نوت بوک ها قرار خواهند داشت.

IDTechEx-Plastic-and-flexible-AMOLED

به لطغ پنل های OLED انعطاف پذیر تولید کنندگان می توانند ابزارهای خود را نسبت به نمونه های مجهز به نمایشگر مرسوم شیشه ای باریک و سبکتر بسازند و حتی توان پردازش دستگاه را نیز افزایش دهند، چرا که فضای کمتری برای اختصاص به صفحه نمایش مورد نیاز خواهد بود و این فضای اضافی می تواند برای سخت افزار و حتی باتری دستگاه در نظر گرفته شود. بر اساس تحقیقات انجام گرفته نمایشگرهای منعطف حتی در صنایع حمل نقل هم قابل استفاده خواهند بود و خودروها و هواپیماها آخرین گروهی هستند که در سالهای آینده به گسترش این فناوری تازه دامن خواهند زد.

IDTechEx همچنین اعتقاد دارد پیشرفت های اخیر به زودی ساخت ابزارهای موبایل کاملاً قابل انعطاف را نیز ممکن خواهند ساخت، کما اینکه هم اکنون نیز نمونه ی اولیه ی یک تلفن هوشمند انعطاف پذیر موسوم به HoloFlex به مرحله ی تولید رسیده است. واقعیت مجازی و افزوده نیز بخش دیگری است که نمایشگرهای انعطاف پذیر در آینده ی نزدیک می تواند به شکل گسترده در آن مورد استفاده قرار گیرد، همانطور که در حال حاضر هم HTC، سونی و Oculus فناوری AMOLED را در تولید هدست های خود استفاده می کنند و بدون تردید به دنیال راه هایی برای باریکتر و سبکتر ساختن نسل های بعدی این ابزارها هستند.

در حوزه ی ساخت تلویزیون اما به نظر می رسد برای مدت بیشتری شاهد حضور پنل های شیشه ای باشیم چرا که تولید پنل های OLED در این اندازه به شکل قابل توجهی نسبت به روش های فعلی گران تر تمام خواهد شد. برای مثال می توان به تلویزیون های OLED با رزولوشن 4K اشاره کرد که هم اکنون در بازار قابل تهیه هستند اما مدل های LCD مبتنی بر Quantum Dot به دلیل هزینه ی تولید پایینتر با استقبال بالاتری از سوی کاربران مواجه هستند.

در همین راستا لازم است اشاره کنیم که Samsung Display و LG Display به عنوان دو تولید کننده ی اصلی نمایشگرهای OLED می گویند قصد دارند سرمایه گذاری قابل توجهی را برای افزایش ظرفیت تولید خود انجام دهند. بر اساس برنامه ریزی انجام گرفته واحد تولید نمایشگرهای شرکت سامسونگ بین سالهای 2015 تا 2017 مبلغ 3 میلیارد دلار را برای راه اندازی یک خط تولید تازه هزینه خواهد کرد و LG نیز تصمیم دارد مبلغ 9 میلیارد دلار را برای ساخت دو کارخانه ی جدید هزینه نماید.

در نهایت باید گفت حتی گذشته از تحلیل های انجام گرفته هم می توان با توجه به سرمایه گذاری سنگین چنین رقبایی می توان انتظار داشت که سرعت رشد بازار نمایشگرهای OLED افزایش یافته و در آینده ی نزدیک شاهد عرضه ی محصولات خلاقانه تری باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی