ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت به گیاهان قدرت تکلم می بخشد

حتما شنیده اید که می گویند اگر با گیاه تان صحبت کنید، آن ها در نتیجه رشد بهتری خواهند داشت. گرچه در گذشته تصور می شد این گفته خرافه ای بیش نیست، اما محققان طی ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۴۵

حتما شنیده اید که می گویند اگر با گیاه تان صحبت کنید، آن ها در نتیجه رشد بهتری خواهند داشت. گرچه در گذشته تصور می شد این گفته خرافه ای بیش نیست، اما محققان طی سال های اخیر اثر صحبت ها بر رشد گیاهان را ثابت کرده اند. حتی بعدها ثابت شد که گیاهان هم قابلیت صحبت کردن را با واکنش نشان دادن نسبت به عناصر اطراف شان دارند. با این تفاسیر، بهتر نیست که کم کم گیاهان مان را هم به حلقه دوستان مان اضافه کنیم و روزانه با آن ها کمی صحبت کنیم؟

این پژوهش تحت عنوان پروژه فلورانس توسط هلن اشتاینر از استودیو 99 بخش تحقیقات مایکروسافت (تیمی که پشت پروژه FlashBack نیز هست) دنبال می شود و طی آن کپسول های گیاهی مجهز به سنسورهای مخصوص ساخته می شود. گیاهان در این گلدان های خاص رشد می یابند و در عین حال، سنسورها نیز اطلاعات را در اختیار کامپیوتر قرار می دهند.

برای ارتباط برقرار کردن با گیاه، کاربر می تواند در کامپیوتر خود شروع به نوشتن کند و پس از ارسال پیام، نقشه برداری از متن آغاز می شود و کامپیوتر تشخیص می دهد که آیا جمله نوشته شده مثبت است یا منفی. سپس این پیام به زبانی شبیه به کد مورس ترجمه و با فلاش های رنگی اعلام می شود.

جمله ای مثبت، فلاش های قرمز رنگ را فعال می کند، طبق گفته پژوهش گران، رنگ قرمز به رشد گیاهان کمک می کند. در انتهای هر گلدان، درون خاک و در کنار ریشه ها و حتی در فضای اطراف گلدان سنسورهایی نصب شده تا احساسات گیاه را تحت کنترل داشته باشد. با دریافت احساسات شیمیایی گیاه، سپس کامپیوتر از توییتر استفاده کرده و ماده شیمیایی آزاد شده توسط گیاه را به یک توییت نزدیک ترجمه می کند.

از این طریق اگرچه نمی توان مستقیما مکالمه کاملی با گیاه داشت اما می توان به طور ضمنی متوجه شد که جمله گفته شده چه تاثیری روی گیاه داشته است. همکلام شدن با گیاهان که بخشی کاملا مجزا از اجزای زنده دنیای ما هستند موضوع جدیدی است و شاید تا پیش از این فقط در ارباب حلقه ها نمونه ای از آن را خوانده یا دیده بودیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی