ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

۷ عادتی که جسارت بیشتری برای ابراز عقیده به شما می بخشند

هر کسی دوست دارد برای ابراز عقایدش اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد، اما خیلی ها نمی دانند چگونه می توان جسارت این کار را داشت. جسارت داشتن جایی میان انفعال و رفتار تهاجمی قرار می ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۲:۰۰

هر کسی دوست دارد برای ابراز عقایدش اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد، اما خیلی ها نمی دانند چگونه می توان جسارت این کار را داشت. جسارت داشتن جایی میان انفعال و رفتار تهاجمی قرار می گیرد. اگر در ابراز وجود کردن منفعل هستید، ممکن است سلطه پذیر به نظر برسید و مورد سوء استفاده قرار بگیرید. از طرف دیگر اگر در به کرسی نشاندن حرف و نظر خود پرخاشگرانه و تهاجمی عمل کنید ممکن است رفتار شما خصمانه تلقی شود.

اما اگر یاد بگیرید جرأت و جسارت ابراز محترمانه ی عقاید و نظرات خود را داشته باشید، می توانید بی آنکه منفعلانه یا تهاجمی عمل کرده باشید نظرات و خواسته های خود را ابراز کنید و به این ترتیب شانس دستیابی تان به آنچه که می خواهید بیشتر خواهد بود.

در ادامه ۷ روشی را از نظر خواهید گذراند که با به کار گیری آنها می توانید برای ابراز وجود جرأت بیشتری به خرج دهید.

۱- معنای جسارت داشتن را درک کنید

جرأت داشتن یک مهارت بینافردی است که به واسطه ی آن اعتماد به نفس ایستادن و دفاع از خواسته های خود در عین احترام به حقوق دیگران را به نمایش می گذارید. وقتی چنین جسارتی داشته باشید، نه پرخاشگرانه عمل خواهید کرد و نه منفعلانه. بلکه روراست و صادق خواهید بود. انتظار نداشته باشید دیگران ذهن شما را بخوانند و خواسته هایتان را بدانند. باید در این باره با آنها صحبت کنید و آرام و با اعتماد به نفس خواسته تان را پیگیری کنید.

۲- سبک تعامل خود را هماهنگ نگاه دارید

وقتی صحبت از جسارت داشتن به میان می آید، سبک تعامل نقشی حیاتی خواهد داشت. نکته ی کلیدی این است که با کسانی که قصد دارید با آنها ارتباط برقرار کنید رفتار محترمانه ای داشته باشید. به زبان بدن خود نیز به اندازه ی حرف هایی که بر زبان می آورید توجه کنید. دقت داشته باشید هماهنگی لازم میان کلام، زبان بدن، و لحن خود را به وجود بیاورید. هیچگاه از دیگران انتظار نداشته باشید ذهنتان را بخوانند؛ اگر خواسته ای دارید، آن را به زبان بیاورید، و اگر چیزی شما را ناراحت می کند درباره اش صحبت کنید. هنگام مطرح کردن خواسته ها یا تمایلات خود کاری کنید با اعتماد به نفس به نظر برسید. صاف بایستید، کمی به سمت جلو متمایل باشید، لبخند بزنید یا حالت چهره تان را خنثی نگه دارید و در چشم های طرف مقابل خود نگاه کنید.

۳- تفاوت ها را درک کنید و بپذیرید

جسارت داشتن و پیگیر خواسته های خود بودن به معنای بی توجه بودن به دیدگاه های دیگران نیست. درست همانگونه که نظرات خود را بیان می کنید، سعی کنید دیدگاه های دیگر را نیز درک کنید. اجازه ندهید تفاوت ها شما را دلسرد یا عصبانی کنند. به یاد داشته باشید که تفاوت ها لزوماً به معنای درست بودن نظرات شما و غلط بودن نظرات طرف مقابل نیست. سعی کنید نقطه نظر آنها را نیز درک کنید، با احترام به صحبت هایش گوش دهید و وقتی در حال صحبت کردن است حرف هایش را قطع نکنید.

۴- ساده و روراست حرف بزنید

برای جسارت به خرج دادن در ابراز و پیگیری خواسته های خود نباید به گونه ای صحبت کنید که طرف مقابل احساس متهم بودن یا احساس گناه کند. به زبان آوردن حقیقت با رعایت بی طرفی نباید به معنای آن باشد که دیگران احساس اشتباه کردن کنند. ساده، روراست، و مختصر و مفید صحبت کنید، و همان چیزی را بگویید که فکر می کنید حقیقت است. به یاد داشته باشید برای ابراز نظر زیاد نباید صحبت کنید. درخواست های خود را بدون توضیح های پر پیچ وخم و طولانی بیان کنید.

۵- از قدرت «من» استفاده کنید

How-to-Build-Confidence

برای آنکه جسارت ابراز نظرات و خواسته های خود را داشته باشید و در عین حال باعث برآشفتن دیگران نشوید، از عباراتی استفاده کنید که با «من» شروع می شوند. گفتن جملاتی مثل «من فکر می کنم ...» یا «من احساس می کنم ...» را برای خود به یک عادت تبدیل کنید. هیچگاه از ادبیاتی پرخاشگرانه یا عباراتی مثل «تو هیچ وقت ...» یا «تو همیشه ...» استفاده نکنید. این گونه عبارات باعث تحریک دیگران می شود و آنها را عصبانی می کند و به همین دلیل به مکالمه شان با شما خاتمه می دهند. در عوض جملاتی که با «من» شروع می شوند به شما اجازه می دهند بدون دور کردن دیگران از خود یا آزردن آنها، اعتماد به نفس و جسارت ابراز عقاید خود را داشته باشید.

۶- خونسردی خود را حفظ کنید

جسارت به خرج دادن و ابراز عقیده کردن ممکن است هیجانات شما را بالا ببرد، اما این هیجانات گاهی اوقات به پرخاشگری یا خشونت تعبیر می شوند. یاد بگیرید هنگام ابراز عقاید خود خونسرد و آرام باقی بمانید؛ این کار اعتماد به نفس بیشتری به شما می بخشد و باعث می شود طرف مقابل شما نیز احساس آرامش کند. نفس کشیدن درست را از یاد نبرید و مراقب زبان بدن و ارتباط چشمی خود باشید. حواس خود را به طرف دیگر مکالمه ی خود بدهید. ذهنی آرام، کلامی آرام، و اقدام همراه با خونسردی نه تنها به شما اعتماد به نفس می بخشد، بلکه به طرف مقابل شما نیز امکان می دهد انسجام خود را حفظ کند.

۷- حد و مرز تعیین کنید

حد و مرز ها قوانین و محدودیت هایی هستند که برای خودتان تعیین می کنید. این قوانین و محدودیت های خودخواسته به شما کمک می کنند تصمیم بگیرید اجازه ی چه چیزی را بدهید و اجازه ی چه چیزی را نه. هیچکس دوست ندارد دیگران نسبت به خواسته هایش بی اهمیت باشند. از طرف دیگر شما هم دوست ندارید در نظر دیگران زورگو و قلدر جلوه کنید. حد و مرز تعیین کردن به شما این قدرت را می دهد که بفهمید چه وقت باید پاسخ مثبت بدهید و چه وقت پاسخ منفی.

داشتن جرأت و جسارت لازم برای ابراز عقاید مثل هر مهارت دیگری است؛ به تمرین نیاز دارد و زمان می برد. به تمرین هر یک از تکنیک های یاد شده ادامه دهید تا خیلی زود اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی