ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

گزارش عملکرد همکاران سیستم در سال ۹۴؛ غول نرم افزاری ایران به دنبال شراکت با شرکت های برتر دنیا

شرکت همکاران سیستم، قدیمی ترین و بزرگ ترین شرکت نرم افزاری بخش خصوصی ایران با بیش از ۳۳۰۰۰ مشتری و حدود ۱۰۰۰ نفر سرمایه‌ ی انسانی است که در زمینه ی تولید و ارائه ی راهکار های نرم‌ افزاری ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۱:۳۰

شرکت همکاران سیستم، قدیمی ترین و بزرگ ترین شرکت نرم افزاری بخش خصوصی ایران با بیش از ۳۳۰۰۰ مشتری و حدود ۱۰۰۰ نفر سرمایه‌ ی انسانی است که در زمینه ی تولید و ارائه ی راهکار های نرم‌ افزاری یکپارچه برای کسب‎ و کار های بزرگ و متوسط در صنایع تولیدی، مؤسسات خدماتی و بازرگانی، و سازمان‌ های دولتی فعالیت می‌ کند. شاید برایتان جالب باشد بدانید همکاران سیستم در سال ۱۳۶۶، با ۱۲۰ هزار تومان سرمایه ی اولیه و توسط جمعی سه نفره متشکل از محمود نظاری، همایون حریری، و شهریار رحیمی کار خود را آغاز کرده و اکنون با ۱۵ میلیارد تومان افزایش سرمایه تنها در سال گذشته، سرمایه ای معادل ۶۰ میلیارد تومان در اختیار دارد و برای سال جدید نیز ۱۵ میلیارد تومان افزایش سرمایه ی دیگر در نظر گرفته است. ۱۹ شرکت منطقه ای و ۲ دفتر در استان ها، ۱۰ شرکت تخصصی، ۲۳ شرکت تحت لیسانس و ۲۰۰ نمایندگی در کل کشور، کارنامه ی ساختاری همکاران سیستم را تشکیل می دهند.

۲ روز پیش در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ مجمع عمومی همکاران سیستم در مرکز مطالعات و بهره‌ وری منابع انسانی برگزار شد و طی آن این شرکت از پوشش کامل سود خالص پیش‌ بینی‌ شده و افزایش سرمایه ی ۲۵ درصدی از محل سود انباشته در سال ۹۵ خبر داد. به همین بهانه روز گذشته جمعی از فعالان رسانه ای به محل دفتر این شرکت دعوت شده بودند تا در جریان آخرین تحولات و گزارش عملکرد سال گذشته ی این شرکت قرار بگیرند.

20160531_095232
مهدی امیری، مدیرعامل

در این نشست مهدی امیری، مدیرعامل همکاران سیستم، به ارائه ی گزارش عملکرد این شرکت ظرف سال گذشته پرداخت و با تقسیم بازار مشتریان این شرکت به دو بخش کسب و کار های بسیار بزرگ تا متوسط، و کسب و کارهای کوچک و اصناف، اظهار کرد همکاران سیستم ظرف سال گذشته موفق شده است رشدی ۶۰ درصدی در بازار کسب و کارهای کوچک رقم بزند و ۶۰۰ مشتری جدید به جمع مشتریان بزرگ خود بیافزاید.

Capture 1

در حال حاضر بازار مشتریان همکاران سیستم گستره ی وسیعی دارد اما مهم ترین بخش های آن از لحاظ حوزه ی فعالیت را می توان به این چند دسته تقسیم کرد: شرکت های برتر ایران، شرکت های پتروشیمی، بازار بورس و فرابورس، صنعت کاشی و سرامیک، صنعت سیمان و صنعت قطعه سازی. مدیرعامل همکاران سیستم اظهار کرد سهم بازار همکاران سیستم از سه حوزه ی اول هر کدام ۵۰ درصد، صنعت کاشی و سرامیک و همچنین سیمان ۶۰ درصد و صنعت قطعه سازی چیزی حدود ۳۰ درصد است که با توجه به شرایط خاص صنعت قطعه سازی به ویژه ظرف سال های آتی، به نظر می رسد همکاران سیستم باید نگاه متفاوتی به این صنعت داشته باشد.

Capture 2

فروش نرم افزار، استقرار، پشتیبانی و سایر موارد نظیر آموزش و سخت افزار، چهار حوزه ی اصلی درآمد کسب و کار همکاران سیستم را تشکیل می دهند. با نگاهی به نمودار به راحتی می توان دریافت که نسبت این درآمد ها در مقایسه با یکدیگر ظرف سال های ۹۳ و ۹۴ تغییر بسیار اندکی داشته است اما از لحاظ رشد درآمد باید گفت درآمد همکاران سیستم در سال ۹۴ با ۲۱.۷ میلیارد تومان افزایش، از ۸۹.۷ میلیارد تومان در سال ۹۳ به ۱۱۱.۴ میلیارد تومان در سال ۹۴ رسیده است که در همه ی حوزه ها بالای ۲۰ درصد رشد را نشان می دهد.

Capture 3

از لحاظ میزان رشد این درآمد بر حسب محصول باید گفت بزرگ ترین رشد را نرم افزار یکپارچه ی «راهکاران» با ۷۵ درصد، و پس از آن، نرم افزار های «سپیدار» و «دشت» با ۴۰ درصد به خود اختصاص داده اند. گفتنی است سهم باقی محصولات سبد همکاران سیستم یعنی محصولات مختص دولت و سایر محصولات جاری و تکمیلی از افزایش درآمد این شرکت در سال ۹۴ نسبت به ۹۳، منفی بوده است که این می تواند بازتاب دهنده ی استراتژی این شرکت مبنی بر سوق دادن مشتریان به سمت محصولات کامل تر و جدیدتر، و نیز کاهش تمایل دولتی ها به استفاده از محصولات آن باشد.

اصلی ترین دستاورد های همکاران سیستم در سال ۹۴ به گفته ی مدیرعامل همکاران سیستم با توجه به وضعیت ناپایدار اقتصادی در این سال، حفظ ثبات، کسب درآمدی ۱۲ میلیارد تومانی از محل ۲۰ قرارداد فروش بزرگ، تکمیل سبد محصولات و افزایش تعداد و حجم فروش، توسعه ی کانال های فروش و ارتقای ۱۱۰ مشتری به راه حل «راهکاران» بوده است. اهداف همکاران سیستم برای سال ۹۵ نیز پس از اهداف کلی و مشترکی نظیری توسعه ی بازار، حداقل دو مورد بسیار مهم را در خود جای داده است که یکی ارائه ی راهکار بر بستر خدمات ابری، و دیگری بین المللی شدن همکاران سیستم است که به همه ی آنها با تمرکز بیشتر بر جذب مشتری جدید نگاه می شود.

در ادامه ی جلسه و پس از پایان ارائه ی گزارش عملکرد همکاران سیستم در سال ۹۴، محمود نظاری رئیس هیئت مدیره، فرید فولادی عضو هیئت مدیره، و محمد عزیزاللهی مدیر ستاد مهندسی فروش این شرکت نیز برای پاسخگویی به سؤالات اصحاب رسانه به مدیرعامل این شرکت پیوستند.

20160531_100254
محمد عزیزاللهی مدیر ستاد مهندسی فروش - امیری مدیرعامل

امیری در پاسخ به سؤال دیجیاتو مبنی بر رویکرد همکاران سیستم در قبال خروج از فرابورس و ورود به بورس گفت: «ما همیشه به بورس فکر می کنیم؛ این سؤالی است که هر بار در جلسات هیئت مدیره مطرح می شود. اما برای ورود به بورس شاخص هایی داریم که هنوز به آن شاخص ها نرسیده ایم ولی این مسئله برای ما همیشه باز است. امسال هم با توجه به افزایش سرمایه ای که داریم از بسیاری از پیش نیاز های این کار برخورداریم. اما فعلاً در حال بررسی و کماکان در حد فرابورس هستیم».

20160531_102146
امیری مدیرعامل - محمود نظاری بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره

محمود نظاری، رئیس هیئت مدیره و بنیانگذار همکاران سیستم نیز در پاسخ به سؤال دوم دیجیاتو مبنی بر مذاکرات احتمالی برای همکاری با شرکت های خارجی و مدل مطلوب این شرکت برای این کار افزود: «اولاً همکاران سیستم بنا بر جایگاهی که در بازار ایران دارد فقط با ۵ شرکت برتر دنیا طرف مذاکره می شود و در مورد بقیه صرفاً به برگزاری جلسه با هدف اطلاع از اوضاع بسنده می کند. ما تا کنون با شرکت های برتر دنیا مذاکراتی داشته ایم. برداشت عمومی ما این است که این شرکت ها ۳ ماه پیش خیلی راحت تر و با دست باز تر به بازار ایران فکر می کردند ولی الان بنا به دلایل سیاسی برای این کار دچار تردید شده اند و سعی می کنند محتاطانه تر وارد این بازار بشوند».

نظاری: شرکت های نرم افزاری برتر دنیا سه ماه پیش بسیار راحت تر به ورود به بازار ایران فکر می کردند

او ادامه داد: «برداشت ما از مذاکرات این است که آنها نسبت به همکاران سیستم و بازار ایران بسیار خوشبین هستند و برای همکاری هایی خارج از کلیشه های معمول، همکاران سیستم را به عنوان شرکتی که شباهت مدیریتی زیادی به خودشان دارد بسیار مثبت می بینند. همکاران سیستم به هیچ عنوان به دنبال نمایندگی گرفتن نیست و آنها نیز این را به خوبی می فهمند. در نتیجه مذاکرات ما ساده نخواهد بود. ما برای تهیه ی مدل خاص این همکاری در حال مذاکره هستیم ولی آنها در حال حاضر نسبت به بازار ایران دچار تردید هستند و صبر می کنند ببینند قوانین زیرساختی لازم و سایر شرایط چگونه پیش می رود».

نظاری همکاران سیستم را برای مذاکره با ۵ شرکت برتر دنیا در زمینه ی نرم افزار های برنامه ریزی منابع سازمانی بسیار فعال توصیف می کند و می گوید استقبال طرف های مذاکره بسیار خوب بوده است. نظاری در ادامه از عملکرد درست رگولاتوری بخش دولتی نسبت به دقت این بخش در تدوین شرایط صحیح حضور شرکت های خارجی ابراز نگرانی کرد و گفت: «ما این را می دانیم که مذاکرات شرکت های خارجی از یک طرف با ماست و از طرف دیگر با رگولاتوری، و متأسفانه از طریق شرکت های خارجی متوجه می شویم که با رگولاتوری مذاکره داشته اند، نه خود رگولاتوری».

نظاری: متأسفانه ما از طریق شرکت های خارجی متوجه می شویم که با رگولاتوری مذاکره داشته اند، نه خود رگولاتوری

رئیس هیئت مدیره ی همکاران سیستم افزود: «دستگاه های رگولاتوری از زاویه ی بخش خصوصی به موضوع نگاه نمی کنند و این نگاه، نگاه دقیقی نیست. اما اگر از نگاه بخش خصوصی به موضوع نگاه کنند می توانند نقش سازنده تری داشته باشند». ایشان با اشاره به اعمال فشار اتحادیه ی اروپا به گوگل اظهار داشت: «ما در جهان شاهد اعمال فشار رگولاتوری ها به شرکت های خارجی برای وضع شرایط بهتری برای همکاری با بخش خصوصی کشور میزبان هستیم اما در ایران موضوع هرطور که بخواهد پیش می رود و این نه تنها کار ما را ساده نکرده بلکه آن را سخت تر می کند».

نظاری در رابطه با شرکت هایی که برای خرید سهم می آیند نیز گفت: «این شرکت ها کم نیستند. دلال های بورسی با هدف نجات سرمایه های خارجی از سود منفی بانکی می آیند و سود تضمین شده ی ۲۰ درصدی برای آنها تعریف می کنند و خودشان نیز در ۲۰ درصد از آن سهیم می شوند. این مدل بسیار جا افتاده ای در کشور ماست. چند شرکت درست می شوند و بعد سرمایه گذار اروپایی را به ایران می آورند و آنها نیز سهم می خرند. رابطه ای که اتفاق می افتد رابطه ی عجیبی است. چرا که اینها سرمایه گذاران نهادی نیستند، بلکه سرمایه گذاران گذری محسوب می شوند و می توانند نوسان داشته باشند. اینها در این اکوسیستم وجود دارند ولی به بازار سرمایه ی IT کمک مثبتی نمی کنند».

نظاری: سرمایه گذاران گذری به بازار سرمایه IT ایران کمکی نمی کنند

محمود نظاری افزود: «همکاران سیستم تمام این درخواست ها را رد کرده است و اساساً اعتقادی به ورود سرمایه ی لرزانی مثل این ندارد. ما به دنبال شراکت استراتژیک هستیم، یعنی شرکتی با فناوری پیشرفته بیاید و اگر در همکاران سیستم سرمایه گذاری می کند ما بدانیم که از طریق به روز کردن فناوری ما، پای همکاران سیستم را به بازار خاورمیانه و حتی اروپا و آمریکا باز می کند».

نظاری افزود: «تمام این شرکت ها اگر به دنبال ورود به بازار ایران باشند حداقل به سه یا چهار سال کار جدی نیاز خواهند داشت. هر کدام از اینها اگر در کنار همکاران سیستم قرار بگیرند ۵ سال در بازار ایران جلو می افتند. اصولاً همکاری ما با هر شرکت خارجی باید با انتقال فناوری همراه باشد در غیر این صورت دلیلی برای همکاری وجود ندارد. از طرف دیگر فکر می کنیم با کمک آنها حتماً باید بتوانیم به بازار های منطقه ورود پیدا کنیم. مذاکرات تا به حال نشان داده می توانیم به این موضوع خوشبین باشیم. ما با برخی از شرکت های برتر دنیا ساعت ها مذاکره ی رودررو داریم؛ اتفاقی که قبلاً نمی افتاد».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۱۳ خرداد ۱۳۹۵

    ببینم این همون شرکتیه که سایت های مزخرف دولتی و سازمانی رو ساخته!؟ اگه همونه بهشون بگید دیگه اینترنت اکسپلورر 6 قدیمی شده از asp ده سال پیش استفاده نکنید ?

مطالب پیشنهادی