ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی دیجیاتو؛ اولین تجربه رانندگی با لیفان 820، لوکس ترین سدان چینی مونتاژی کشور

از میان خودروسازان چینی که در ایران حضور دارند، لیفان یکی از قدیمی ‎ترین ‎هاست. این شرکت خصوصی که در سال 1992 تاسیس شده، با سدان 520 وارد ایران شد. این خودرو که از لحاظ ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۱:۳۰

از میان خودروسازان چینی که در ایران حضور دارند، لیفان یکی از قدیمی ‎ترین ‎هاست.

این شرکت خصوصی که در سال 1992 تاسیس شده، با سدان 520 وارد ایران شد. این خودرو که از لحاظ قیمتی به محصولاتی مانند سمند، پژو 405 و تندر 90 نزدیک بود، عملا با شکست مواجه شد و نتوانست اعتماد مشتریان را به خود جلب کند.

بعد از این تجربه ناموفق، لیفان با چند محصول دیگر مانند 620 و X60 شانس خود را در بازار ایران امتحان کرد و به موفقیت نسبی دست یافت.

LIFAN-4

حالا اما نوبت به یک محصول متفاوت در سگمنتی متفاوت است. لیفان 820 که یک سدان  سایز متوسط و نسبتا لوکس است، پرچمدار لیفان بوده و قصد دارد با تکیه بر نقاط قوت خود دل مشتریان را در بازه قیمتی زیر 100 میلیون تومان به دست آورد. در این مقاله قصد داریم به بررسی این تازه‎وارد بازار خودرو کشور بپردازیم.

با توجه به خارج شدن نیسان ماکسیما از خط تولید، می توان لیفان 820 را بزرگترین و لوکس ترین سدان مونتاژی در ایران دانست.

طراحی بدنه لیفان 820

لیفان 820 که برای اولین بار در سیزدهمین نمایشگاه اتومبیل پکن در سال 2014 معرفی شد، در سگمنت D یا سدان‎های سایز متوسط  قرار می‎گیرد؛ رده‎ای که در آن خودروهایی مثل سوناتا، اپتیما  و کمری نیز حضور دارند.

در نگاه اول استایل بدنه 820 شاید تویوتا کمری، هیوندای سوناتا و حتی ب ام و سری پنج را در ذهنتان تداعی کند،

فاصله محوری لیفان 820 دقیقا یکسان با نسل قبلی کمری و برابر با 2775 میلی‎متر است!

LIFAN-2

طراحان لیفان با الگوبرداری از محصولات شرکت‎هایی چون تویوتا، هیوندای و ب ام و، دست‎پرورده جدید خود را در قامتی قابل قبول به میدان فرستاده‎اند؛ از آنجایی هم که مشتریان ایرانی به دلیل کم‎کاری خودروسازان داخلی با طراحی‎های روز بیگانه هستند، 820 می‎تواند این عطش آنها را تا حدود زیادی برطرف کرده و رضایتشان را به عنوان یک خودرو نسبتا زیبا جلب کند.

البته ایرادهایی هم به ظاهر این خودرو وارد است، مثلا اینکه لیفان 820 در عین شباهت به خودروهای مطرح از زوایای مختلف، تناسب بصری چندانی ندارد و گویی هر قسمت از خودرو یک جا برداشته شده است.

LIFAN-12

همچنین  هنگامی که از نمای جانبی به خودرو نگاه کنید، در همان ابتدا متوجه خواهید شد که رینگ‎های 16 اینچی نسبت به این اندازه بدنه کاملا کوچک هستند و چرخ عقب نیز دقیقا در مرکز کمان گلگیر قرار نمی گیرد و کمی تمایل به سمت جلو دارد که طبیعی نیست.

فضای داخلی لیفان 820

 با ورود به کابین دوباره با یک فضای آشنایی مواجه می‎شوید، بله، باز هم کمری!

حجم‎پردازی‎ها و شکل کلی بخش میانی داشبورد به وضوح از کمری الگوبرداری شده است، هر چند در تعداد دکمه‎ها، سیستم سرگرمی و جزییات تفاوت‎های فاحشی میان این دو خودرو وجود دارد!

LIFAN-8

820 که عنوان پرچمدار و صفت لوکس را با خود به یدک می‎کشد در بخش کابین نا‎امیدکننده ظاهر می‎شود؛ چرا که مواد استفاده شده در قسمت‎های مختلف مخصوصا داشبورد پلاستیکی، چنگی به دل نزده و حس چندانی را از لوکس بودن به سرنشینان منتقل نمی کنند.

LIFAN-19

در این میان وجود صندلی‎های چرمی و مانیتور لمسی را می‎توان از نقاط قوت کابین قلمداد کرد که البته زمان در مورد کیفیت چرم بکار رفته قضاوت خواهد کرد.

LIFAN-15

نقطه قوت دیگر کابین، فضای کافی برای 5 سرنشین است که به لطف سایز بزرگ بدنه حاصل شده است. در کل کابین 820 به ما گوشزد می‎کند که هنوز 820 با واژه‎های "لوکس"  فاصله زیادی دارد اما از نظر راحتی می تواند با سایر خودروهای هم رده خود قیاس شود.

LIFAN-17

به خصوص که تنها تریم داخلی مشکی رنگ برای مدل عرضه شده در بازار ایران در نظر گرفته شده است که در کنار داشبورد پلاستیکی فضایی بیش از حد تیره و تار را به سرنشینان ارائه می دهد.

LIFAN-21

حجم فضای صندوق عقب لیفان 820 حدود 510 لیتر است که از بسیاری خودروهای رقیب بیشتر است.

تجهیزات ایمنی و رفاهی

در این بخش نماینده لیفان با توجه به قیمت و در مقایسه با رقبا نسبتا دست پر وارد رقابت شده است.

امکانات ایمنی مثل 6 کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز BAS و سیستم پایداری الکترونیکی ESP قابل توجه بوده و در صورت عملکرد درست می‎توانند امنیت بیشتری را برای سرنشینان به ارمغان بیاورند.

LIFAN-14

سیستم ورود بدون کلید، سان‎روف، سیستم صوتی با 6 بلندگو، GPS، کروز کنترل، دوربین و سنسور دنده عقب، صندلی راننده با امکان تنظیم برقی در 6 جهت و گرمکن صندلی راننده بخشی از تجهیزات مهم 820 هستند.

متاسفانه تاکنون نتیجه تست تصادف این خودرو رسما منتشر نشده و هیچ اطلاعاتی در مورد توانمندی های ایمنی لیفان 820 در تست تصادف وجود ندارد.

مشخصات فنی لیفان 820

لیفان 820 در چین با موتورهای 1.8 و 2.4 لیتری چهار سیلندر تولید می‎شود، اما کرمان خودرو فقط نمونه 2.4 لیتری با استاندارد آلایندگی یورو 5 را برای بازار ایران انتخاب کرده است.

در ابتدا شاید این خبر خوبی باشد اما وقتی به عملکرد این موتور نگاه می‎کنیم، کمی دلسرد می‎شویم؛ چرا که این موتور 158 اسب بخار قدرت تولید می کند که در مقایسه با حجم آن رقم قابل توجهی نیست.

LIFAN-23

این در حالیست که کره‎ای‎ها و ژاپنی‎ها از موتوری به این حجم موفق به استخراج حدود 180 اسب بخار قدرت (برای مثال قدرت پیشرانه سوناتا و کمری جدید) شده‎اند.

جالبتر آنکه قدرت و گشتاور 226 نیوتن متری اعلامی لیفان 820 دقیقا برابر با کمری نسل قبل است و چنین امری از دقت بالای چینی ها در کپی برداری از روی محصولات مطرح حکایت می کند.

نیروی موتور بوسیله یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک به چرخ‎های جلو انتقال داده می‎شود. این گیربکس که آرامش بیشتری را در رانندگی شهری به ارمغان خواهد آورد، هماهنگی خوبی با موتور داشته و عملکرد قابل قبولی دارد.

LIFAN-18

پیشرانه 820 در مجموع عملکردی کاملا معمولی دارد و ایراد خاصی هم نمی‎توان به آن وارد کرد؛ مگر اینکه اهل شتابگیری‎های ناگهانی و رانندگی اسپرت باشید که در این صورت بعضا خودرو کند احساس شده و توان موتور برای جابجایی وزن 1545 کیلوگرمی آن کمی ناکافی احساس می‎شود.

بر اساس تست های غیر رسمی، شتاب گیری 0 – 100 کیلومتر بر ساعت لیفان 820 حدود 13.5 ثانیه به طول می انجامد که رقمی کاملا متوسط و معمولی نسبت به سایر خودروهای موجود در خیابان به حساب می آید.

LIFAN-22

لیفان 820 همچنین از سیستم تعلیق مک فرسون برای چرخ های جلو و مولتی لینک برای محور عقب برخودار است و خودرو مدرنی از نظر تکنولوژی فنربندی به حساب می آید.

تجربه رانندگی با لیفان 820

اگر تجربه رانندگی با تویوتا کمری را داشته باشید، احتمالا می دانید که این خودرو به عنوان پر فروش ترین سدان خانوادگی بازار آمریکا از نظر فنی به راستی خودرو فوق العاده ایست و علاوه بر مشخصات فنی مناسب، دوام خارق العاده، مخارج نگهداری اندک و کیفیت سواری قابل توجهی را ارائه می دهد.

LIFAN-24

حال با توجه به شباهت فراوان لیفان 820 به تویوتا کمری مدل 2007، می توان در عمل نیز این دو خودرو را باهم مقایسه کرد.

در لحظه استارت زدن پیشرانه، متوجه خواهید شد که لیفان 820 سکوت و آرامش کمری را ندارد و صدای موتور به درون کابین راه می یابد.

LIFAN-1

ترمز پارک (ترمز دستی) مشابه خودروهای بنز و لکسوس از طریق پدال فعال می شود.

فرمان نرمی و دقت نسبتا مناسبی دارد اما نمی توان آن را اسپرت یا تند و تیز توصیف کرد، فنربندی نیز بیش از آنکه سفت یا اسپرت باشد، نرم و منعطف ظاهر می شود.

در زمان ترمز گیری، تمایل خودرو به شیرجه زدن زیاد است که از نرم بودن فنرهای جلو و عدم تناسب قدرت ترمز چرخ های جلو و عقب ناشی می شود.

LIFAN-20

با این حال می توان قدرت ترمز ها را مناسب توصیف کرد. نرمی فنربندی نیز احتمالا تا حدی به کوچک بودن چرخ ها ارتباط دارد و بعید نیست که در صورت استفاده از چرخ های بزرگتر، شاهد سفت تر شدن فنربندی خودرو باشیم.

LIFAN-10

واکنش موتور به پدال گاز خوب است اما هماهنگی موتور و گیربکس می توانست از این بهتر باشد، در واقع به گفته لیفان گیربکس از برند آیسین (آیشن) ژاپن است، اما از نظر هماهنگی و دقت تعویض به پای گیربکس کمری نمی رسد.

به هرحال لیفان 820 خودرو اسپرت یا چندان سریعی نیست ولی در مقام یک خودرو خانوادگی سایز متوسط کاملا پذیرفتنی و قابل قبول ظاهر می شود.

بنابراین اگر اهل رانندگی اسپرت و ماجراجویانه هستید، بهتر است سراغ خودروهای دیگری مانند گزینه های دست دوم مزدا 3 و یا حتی بسترن بی 50 بروید، اما در غیر این صورت از عملکرد فنی لیفان رضایت خواهید داشت.

LIFAN-3

مهمترین مسئله این است که آیا لیفان هم می تواند مانند تویوتا کمری به خودرویی کم استهلاک و بسیار بادوام مبدل شود یا شباهت های این دو خودرو صرفا در اعدادم و ارقام و طراحی ظاهری خلاصه می شود.

طبیعتا در کوتاه مدت نمی توان پاسخ این پرسش را یافت و باید منتظر عملکرد بلند مدت لیفان 820 بود، اما جالب است بدانید که این خودرو تست های طولانی مدتی را در شرایط ایران پشت سر گذاشته و ظاهرا نتایج قابل قبولی را در این آزمون ها کسب کرده است.

قیمت و شرایط بازار

کرمان خودرو این روزها لیفان 820 را با قیمتی در حدود 83 میلیون تومان به بازار عرضه کرده است.

در این محدوده حضور چینی‎ها بسیار پررنگ‎ است و اثری از محصولات ایرانی یا خودروهای شاخص از برند های غربی دیده‎ نمی‎شود.

شاید بتوان نزدیک ترین خودروهای صفر کیلومتر نزدیک به لیفان 820 را در بازار، بسترن بی 50 با قیمت حدودی 76 میلیون تومان و سراتو سایپا در دو مدل دستی و اتوماتیک 75 و 91 میلیونی دانست.

lifan-25

هرچند که رنو فلوئنس دستی هم این روزها با قیمتی در حدود 93 میلیون تومان عرضه می شود، اما طبیعتا از نظر عدم تجهیز به گیربکس اتوماتیک و سادگی تجهیزات رفاهی، فاصله زیادی با سطح انتظار مشتریان لیفان 820 دارد.

بدون شک افرادی که به دنبال کیفیت، اعتبار و برند بین‎المللی باشند، به احتمال زیاد از میان سراتو یا محصولات رنو هر چند با آپشن کمتر یکی را انتخاب خواهند کرد، اما خریداران ریسک پذیر تر به سراغ لیفان می روند.

LIFAN-11

در این کلاس قیمتی همچنین خودروهای کراس اوور عمدتا چینی نیز حضوری فعال دارند.

محصولاتی نظیر هایما S7، جک S5  و مدل های غیر فول از چری تیگو 5 قیمتی نسبتا نزدیک‎تر به لیفان 820 دارند که از بین این دو S5 به دلیل طراحی جذاب، پیشرانه توانمند و استقبال نسبتا خوب مشتریان رقیب قدرتمندتری به شمار می‎رود.

در مقایسه 820 و S5 عامل تعیین‎کننده علاقه مشتری به انتخاب یک شاسی‎بلند دنده ای با عملکرد اسپرت و یا یک سدان جادار با سواری نرم و خانوادگی خواهد بود.

LIFAN-6

بعد از رقبای شاسی‎بلند نوبت به سدان‎ها می‎رسد که عمدتا قیمت پایین‎تری نسبت به 820 دارند. از بین این رقبا می‎توان به بسترن B50F و جیلی امگرند 7 اشاره کرد که هر دوی آنها چندین میلیون تومان ارزان‎تر از لیفان هستند و البته از نظر سایز بدنه، قدرت موتور و آپشن یک پله پایین‎تر قرار دارند.

علاوه بر برتری‎های اشاره شده در بالا برگ برنده  820 را می‎توان در تکیه به مجموعه کرمان‎ خودرو و خدمات پس از فروش گسترده تر و گارانتی طولانی مدت 5 ساله در مقایسه با دو رقیب دانست.

LIFAN-9

بنابراین در شرایط فعلی بازار، لیفان 820 بزرگ‎ترین، قدرتمندترین و مجهز‎ترین سدان مونتاژی کشور است که تقریبا نصف هم‎رده‎های کره‎ای و ژاپنی خود قیمت دارد.

مشتریان هدف این خودرو افرادی هستند که به شاگرد اول‎های این کلاس یعنی کمری، سوناتا، اپتیما و آکورد علاقه زیادی دارند اما در عین حال قادر به خرید آنها نیستند و نمی توانند ریسک خرید نمونه های دست دوم و نسل قبلی کمری یا سوناتا را نیز بپذیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (44 مورد)
  • Reza Azizi
    Reza Azizi | ۱۱ خرداد ۱۳۹۶

    شما کارشناس ها من نميدونم چرا چین رو با ژاپن یا کره مقایسه میکنید از نظر تکنولوژی خب اونا بالاترند

  • armin
    armin | ۲۴ خرداد ۱۳۹۵

    در ضمن نویسنده ی محترم شما فقط به ماشین ایراد گرفتی شما باید ماشینو نسبت به قیمتش بررسی کنی نه با خودرو های دیکه مقل کمری خوب معلومه کمری بهتره نمیدونم چرا همش به ماشینای چینی ایراد میگیرید سایتای دیگه واقعا ماشینو بررسی کردن نه اینکه مقایسه کنند با کمری بعد بگم خب اره ماشین کپی کاری شده کمری بهتره!!!!

  • armin
    armin | ۲۴ خرداد ۱۳۹۵

    من نمیدونم چرا مردم فکر می کنن با 82 میلیون قراره بی ام و سوار شن به نظر لیفان خیلی هم خودروی خوبیه نسبت به قیمتش امکاناتش عالیه اما با کمری و ازرا مقایسه کنی خوب معلومه اونا بهتره

    • mohammad.zav
      mohammad.zav | ۲۸ خرداد ۱۳۹۵

      قیمت اسپورتیج بدون احتساب گمرک و غیره هشتاد تومن و اگه سدان هم مقایسه بشه مزدا ۶ ارزون تر اینه

  • newton
    newton | ۱۵ خرداد ۱۳۹۵

    در صورت عملکرد درست می‎توانند امنیت بیشتری را برای سرنشینان به ارمغان بیاورند

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی