ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیرعامل انویدیا می گوید برطرف سازی مشکلات فعلی واقعیت مجازی، 20 سال به طول می انجامد

اگرچه زمان زیادی از عرضه عمومی هدست های واقعیت مجازی نمی گذرد، اما این تکنولوژی به همین زودی به سطحی مناسب رسیده و کاربران به اشکال مختلف می توانند در دنیای زیبای بازی های ویدیویی ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۰

اگرچه زمان زیادی از عرضه عمومی هدست های واقعیت مجازی نمی گذرد، اما این تکنولوژی به همین زودی به سطحی مناسب رسیده و کاربران به اشکال مختلف می توانند در دنیای زیبای بازی های ویدیویی غرق شوند. با این حال، واقعیت مجازی هنوز مشکلات خاص خود را دارد و قطع ارتباط میان ذهن و بدن، سبب می شود تا بسیاری از مردم دچار اختلال حرکتی (Motion Sickness) و مشکلاتی از این دست شوند.

حالا «جِن-سون هوانگ» (Jen-Hsun Huang)، مدیر عامل کمپانی انویدیا اعتقاد دارد که این مشکلات در آینده نزدیک برطرف نخواهند شد و برای دستیابی به سطح ایده آل واقعیت مجازی، باید 20 سال صبر کرد. هوانگ که این سخنان را در یکی از کنفرانس های نمایشگاه کامپیوتکس بیان نموده، می گوید رزولوشن تصویر، بزرگترین مشکل فعلی واقعیت مجازی به شمار می رود.

در واقع تفاوتی ندارد که مخاطبان از چه هدستی استفاده می کنند، تکنولوژی نمایشگرهای امروزی هنوز به حدی نرسیده که بتوان تعداد پیکسل های لازم برای دستیابی به تجربه ای روان و واقع گرایانه را در آنها گنجاند. البته با رواج استفاده از نمایشگرهای 4K در موبایل های هوشمند، انتظار می رود که این مشکل تا حدی برطرف گردد اما مسائل دیگر، مانند سیم هدست ها که کاربر را از حرکت باز می دارند یا کیفیت پایین عناوین واقعیت مجازی که احساسی مشابه واقعیت را منتقل نمی کنند، کماکان مشکل ساز خواهند بود.

VR-Headset-Can-Cause-You-Motion-Sickness copy

در نهایت هوانگ گفته که قدرت سخت افزاری، مانعی بزرگ برای دستیابی به تجربیات شبیه سازی شده در محیط واقعیت مجازی است؛ بازی های واقعیت مجازی فعلی، جزییات محیطی چندانی ندارند و جهان آنها به خوبی با سیستم فیزیک تعریف شده سازگار نیست. اگرچه در حال حاضر، امکان تجربه بازی های خوش رنگ و لعابی همچون Crysis 3 از طریق ابزار TriniusVR میسر گشته، اما سخت افزار لازم برای چنین تجربیاتی بسیار گران بوده و در دسترس همگان نیست.

در نهایت جالب است که مدیرعامل انویدیا، هیچ راهکاری برای کنار زدن این مشکلات ارائه نکرده. با توجه به تخصص این کمپانی در زمینه گرافیک و سخت افزار، به نظر می رسید که هوانگ حرفی برای گفتن داشته باشد اما هنگامی که از وی پرسیده شد که چطور می توان این مشکلات را برطرف نمود، صرفا گفت «کمپانی انودیا چندین پروژه در دست کار دارد که اکثر آنها کنار گذاشته می شوند.»

اگرچه این سخن هوانگ نشان می دهد که انویدیا در تلاش است تا راه حلی برای مشکلات واقعیت مجازی باید، اما می توان از سخنان وی اینگونه نیز برداشت کرد که حتی انویدیا هم با وجود تجربه چند ده ساله خود، قادر به کنار زدن محدودیت های واقعیت مجازی در آینده نزدیک نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی