ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

قوانین فیسبوک به گونه ای تغییر می کنند که مارک زاکربرگ بعد از خروج از کمپانی، دیگر کنترلی روی آن نداشته باشد

موسس و مدیر عامل فیسبوک، مارک زاکربرگ در حال حاضر سهام عمده این کمپانی را در اختیار دارد و با حق رای خود، تمام تصمیمات مربوط به فیسبوک را تحت کنترل خود درآورده است. اما ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

موسس و مدیر عامل فیسبوک، مارک زاکربرگ در حال حاضر سهام عمده این کمپانی را در اختیار دارد و با حق رای خود، تمام تصمیمات مربوط به فیسبوک را تحت کنترل خود درآورده است. اما حتی قدرت کامل هم برای همیشه پایدار باقی نمی ماند و قرار است تغییراتی گسترده در قوانین فیسبوک پدید آید تا در صورت خروج زاکربرگ از کمپانی، دیگر کنترلی روی تصمیمات و اهداف آن نداشته باشد.

فیسبوک قصد دارد قوانین مربوط به اشخاص حقوقی خود را به گونه ای تغییر دهد تا زاکربرگ تنها زمانی از حق رای خود برخوردار باشد که که در سمت مدیر عامل آن باقی بماند. در این قوانین جدید همچنین به صراحت گفته شده که زاکربرگ نمی تواند در صورت فوت، رای اکثریتش را به نزدیکان خود از جمله دخترش، ماکسیما زاکربرگ، انتقال دهد.

فیسبوک انتظار ندارد که زاکربرگ 32 ساله به این زودی ها از سمت خود کنار برود اما می خواهد مطمئن شود که مدیر عامل بعدی کمپانی، شخصی وابسته به زاکربرگ یا یکی از اعضای خانواده او نخواهد بود.

این تغییرات بدان دلیل به وجود خواهند آمد تا به برنامه فیسبوک برای ایجاد کلاس جدیدی از «سهام بدون رای» جامه عمل پوشانده شود که به زاکربرگ کمک می کند تا طی سه سال آتی، 1 میلیارد دلار از سهامش را بفروشد اما کماکان کنترل غالب خود بر فیسبوک را حفظ کند. فیسبوک همچنین بندی به نام Sunset Provision به قوانین جدید خود افزوده که سهام زاکربرگ را بعد از ترک کمپانی یا به احتمال بعید، اخراج وی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

zuckerberg

در تاریخ 20 ژوئن قرار است رای گیری میان سهام داران برای به اجرا در آوردن Sunset Provision برگزار گردد اما این رای گیری، بیشتر حالت فرمالیته دارد و زاکربرگ با قدرت رای 60 درصدی خود، نتیجه آن را مشخص خواهد کرد. باید اشاره کرد که Sunset Provision به بندی در قراردادهای تجاری گفته می شود که تحت شرایطی خاص، قانون پیشین را معلق خواهد کرد.

تا به امروز، در صورتی که زاکربرگ استعفا می داد، کنترل خود بر کمپانی را حفظ می کرد. حتی اگر زاکربرگ فوت می کرد، نزدیکان وی مثل همسر و دخترش می توانستند کنترل بر عهده گیرند. ولی بنابر قانون جدید، زاکربرگ می تواند بعد از مرگ، سهامش را به نزدیکان خود انتقال دهد اما در صورتی که کمپانی را به هر دلیلی ترک کند، صرفا یکی دیگر از سهام داران فیسبوک به حساب خواهد آمد و قادر به انتقال قدرت خود به هیچکس نخواهد بود.

بنابراین در صورتی که زاکربرگ از فیسبوک خداحافظی کند، هیئت رییسه این کمپانی می تواند بهترین مدیر عامل ممکن را برای جایگزینی با زاکربرگ بیاید و دیگر مجبور نیست صرفا یکی از بستگان وی را در این سمت منصوب کند. مضاف بر این، قانون مورد بحث امکان پیدا کردن مدیرعاملی جدید به جای زاکربرگ را راحت تر می کند؛ چرا که معمولا هیچکس حاضر نیست مدیریت عاملی را در شرایطی برعهده گیرد که دائما باید به نفر قبل از خود پاسخگو باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • HasanHoseinPoor
    HasanHoseinPoor | ۱۱ شهریور ۱۳۹۵

    شرکتی که خودش تاسیس کرده رو از دست نده یوقت !

مطالب پیشنهادی