ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مروری بر تاریخچه سری موبایل های Moto X موتورولا

سری موبایل های Moto X موتورولا، از زمان عرضه شان در سال 2013، در مسیر پر فراز و نشیبی گام برداشته اند، مسیری که کمپانی موتورولا هم با آن آشنایی کامل دارد. این شرایط از ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

سری موبایل های Moto X موتورولا، از زمان عرضه شان در سال 2013، در مسیر پر فراز و نشیبی گام برداشته اند، مسیری که کمپانی موتورولا هم با آن آشنایی کامل دارد. این شرایط از زمانی آغاز شد که گوگل در سال 2014، موتورولا را به لنوو فروخت و کمپانی چینی لنوو، برند آن را دستخوش تغییر کرد؛ هرچند که هنوز نام Moto بر محصولات موتورولا دیده می شود. با این همه، خانواده موبایل های هوشمند Moto X عملکردی بسیار موفقیت آمیز برای موتورلا به همراه داشته اند و باصلابت تر از همیشه، به کار خود ادامه داده اند.

بسیاری از مردم معتقدند که موبایل های Moto X، همتایی برای اسمارت فون های نکسوس به حساب می آیند و دلیل این امر، استفاده موتورولا از اندروید خالص کمپانی گوگل بوده است. با توجه به اینکه تا معرفی موبایل های Moto جدید، که احتمالا Moto Z نامیده می شود زمان زیادی باقی نمانده، بد نیست که نگاهی بیندازیم به تاریخچه سری موبایل های Moto X و ببینیم که صنعت موبایل های هوشمند از آن زمان تا به امروز چه تغییراتی به خود دیده است.

Motorola Moto X

DSC_0096

موتو اکس اولین موبایل هوشمند موتورولا بود که زیر نظر گوگل توسعه یافت و همه هیجان زده بودند تا ببینند موتورولا این بار چه صنعت موبایل را دگرگون می کند. اگرچه شایعات حاکی از آن بودند که موتو اکس اسمارت فونی میان رده و متوسط خواهد بود، اما به محض عرضه آن در آگوست 2013، منتقدان عاشقش شدند.

موتو اکس اسمارت فونی 4.7 اینچی بود، آن هم در دوره ای که کمپانی های بزرگ تمایلی مضاعف به عرضه موبایل های 5 الی 5.5 اینچی پیدا کرده بودند. پنل نمایشگر آن هم با وجود محبوبیت پنل های Quad HD، رزولوشن 720p را به نمایش می گذاشت.

موتو اکس از چیپست اصلاح شده اسنپدراگون S4 پرو کوالکام بهره می برد که البته با نام به «سیستم پردازشی موبایل X8 موتورولا» شناخته می شد. از دیگر مشخصات موبایل می توان به حافظه رم 2 گیگابایتی، حافظه داخلی 16، 32 و 64 گیگابایتی و دوربین اصلی 10 مگاپیکسلی ClearPixel اشاره کرد. ضمنا دستگاه از یک باتری 2200 میلی آمپری بهره می برد که به ادعای موتورولا، می توانست کاربر را طی یک روز کامل همراهی کند. موتو اکس که با اندروید 4.2 عرضه شده بود، 579 دلار قیمت داشت.

موتورولا در موتو اکس از اندروید خالص گوگل استفاده کرد اما تغییراتی کوچک در آن به وجود آورده بود. این کمپانی برای اولین بار Active Display یا «نمایشگر فعال» را در سال 2013 معرفی کرد که نوتیفیکشن های جدید را بدون نیاز به باز کردن قفل، به کاربران نشان می داد. ضمنا به لطف قابلیت «کنترل بدون لمس» یا Touchless Control، مخاطب می توانست با گفتن عبارت «OK Moto»، بدون روشن کردن نمایشگر به Google Now دسترسی داشته باشد.

Motorola Moto X (2014)

در سپتامبر 2014، موتورولا مراسمی در مقر جدید خود واقع در مرکز شهر شیکاگو برگزار نمود و از نسل دوم موبایل موتو اکس، که بعضی آن را موتو اکس 2014 می نامند رونمایی کرد. نسل دوم موتو اکس، اندازه ای نسبتا بزرگ تر داشت و به نمایشگری 5.2 اینچی با رزولوشن 1920x1080 مجهز بود. موتورولا ضمن بالا بردن کیفیت و اندازه نمایشگر، پردازنده موتو X8 را هم کنار گذاشت و به استفاده از چیپست اسنپدراگون 801 روی آورد.

با این وجود، تغییر چندانی در حافظه رم 2 گیگابایتی و مدل های مختلف حافظه 16، 32 و 64 گیگابایتی به وجود نیامد. ضمنا دوربین با اندکی بهبود به 13 مگاپیکسل رسید و باتری هم از 2200 میلی آمپر به 2300 میلی آمپر ساعت افزایش یافت.

موتورولا تغییرات چندانی در نرم افزار موتو اکس 2014 به وجود نیاورد و صرفا نام برخی از قابلیت های آن را تغییر داد. برای مثال نام Active Display به Moto Display تغییر کرد و Touchless Control از آن پس تحت عنوان Moto Voice شناخته می شد. البته موتورولا از قابلیت جدیدی به نام Moto Actions هم رونمایی کرد به با تکان دادن دست در مقابل نمایشگر موبایل، امکان فعالسازی Moto Display و مشاهده اعلانات و زمان را فراهم می آورد. این قابلیت به کمک سنسورهای مادون قرمز قرار گرفته در هر گوشه از موتو اکس 2014 تحقق یافته بود.

Motorola Moto X Play

moto-x-play

اندکی به جلو می رویم و به سال 2015 می رسیم؛ یعنی زمانی که موتورولا به طور همزمان از دو عضو جدید در خانواده موتو اکس رونمایی کرد. کار را با موتو اکس پلی شروع می کنیم که اولین موبایل عرضه شده تحت مدیریت لنوو بود. موتو اکس پلی از نمایشگری 5.5 اینچی با رزولوشن 1080p بهره می برد. قدرت آن توسط چیپست اسنپدراگون 615 کوالکان تامین می شد، به حافظه رم 2 گیگابایتی مجهز بود و گزینه های 16 و 32 گیگابایت حافظه داخلی را در دسترس مخاطبان قرار می داد.

با وجود اینکه دیگر امکان خرید نسخه 64 گیگابایتی وجود نداشت اما موتورولا این بار درگاه حافظه میکرو SD را به اسمارت فون خود افزود که از کارت هایی تا سقف حافظه 200 گیگابایت پشتیبانی می کرد. دوربین هم یکبار دیگر بهبود یافت و به سنسوری 21 مگاپیکسلی مجهز شد که مورد تحسین همگان قرار گرفت. موتو اکس پلی با باتری 3630 میلی آمپری و اندروید 5.1.1 لالیپاپ، که جدیدترین نسخه اندروید در آن زمان بود به دست مشتریان رسید.

Motorola Moto X Style

Moto-X-Style-event-July-28-13-1280x720

در کنار موتو اکس پلی، موتورولا از موبایل موتو اکس پلی هم رونمایی کرد که البته در آمریکا با نام Moto X Pure Edition شناخته می شود؛ دلیل این امر، سازگاری آن با تمام اپراتورهای مخابراتی ایالات متحده است. موتو اکس استایل از چند لحاظ، مشخصات بهتری نسبت به اکس پلی داشت و عنوان پرچمدار، برازنده آن بود.

این اسمارت فون قدرتمند، اندازه ای بیشتر از هر زمان دیگر داشت و به نمایشگری 5.7 اینچی با رزولوشن 2560x1400 یا QHD مجهز بود. مضاف بر این، اسنپدراگون 808 کوالکام، 3 گیگابایت حافظه رم و حافظه های داخلی 16، 32 و 64 گیگابایتی از جمله دیگر مشخصات آن به شمار می رفتند. درست مثل موتو اکس پلی، موتو اکس استایل از درگاه میکرو SD و دوربین 21 مگاپیکسلی بهره می برد اما باتری آن با کاهشی اندک به 3000 میلی آمپر ساعت رسید. این موبایل هم به صورت پیش فرض با اندروید 5.1.1 لالیپاپ به بازار عرضه شد.

نرم افزار هر دو اسمارت فون موتو اکس پلی و موتو اکس استایل، تقریبا همان چیزی بود که در نسل دوم موتو اکس دیده شده بود و تفاوت چندانی به چشم نمی خورد. موتورولا اگرچه شکل و شمایل قابلیت هایی نظیر Moto Display ،Moto Actions و Moto Voice را اندکی دچار تغییر کرد اما ویژگی دیگری به موبایل های خود نیفزود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Narenjji
    Narenjji | ۱۶ خرداد ۱۳۹۵

    سلام اقاي دادگستر لطفا سايتتونو مثل نارنجي درست كنيد بعد اين همه تازه پيدا كردم اينجا رو ممنون

  • Narenjji
    Narenjji | ۱۶ خرداد ۱۳۹۵

    سلام اقاي دادكستر اگه ميشه قالب سايتو مثل نارنجي درست كنيد بعد اين همه مدت سايتتونو پيدا كردم. اميدوارم هميشه پابرجا باشه

  • bikar
    bikar | ۱۶ خرداد ۱۳۹۵

    تشکر بابت مطلب.واقعا گوشیه معرکه ای هست این moto x style یعنی ده تا پرچمدار شرکتای دیگه رو یک طرف کفه ترازو بزارن اینو طرف دیگه بازم این برای من سنگینی میکنه

  • امیر
    امیر | ۱۶ خرداد ۱۳۹۵

    یادش بخیر وقتی moto x 2014 اومد عاشقش شدم خیلی دوس داشتم بخرمش ولی متأسفانه تا مدتها توو ایران نیومد منم مجبور شدم نکسوز5 بخرم. حیف شد توو ایران گوشی های موتورولا خیلی کمه.

مطالب پیشنهادی