ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی بازی Mekorama؛ معجزه ای از جنس سرگرمی

با وجود این که در دنیای کنونی معجزات رنگ و بوی افسانه به خود گرفته اند، اما ما توانستیم با Mekorama یکی از آن ها را ببینیم. به نظر می رسد Martin Magni بار دیگر  ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۹:۰۰

با وجود این که در دنیای کنونی معجزات رنگ و بوی افسانه به خود گرفته اند، اما ما توانستیم با Mekorama یکی از آن ها را ببینیم. به نظر می رسد Martin Magni بار دیگر  توانسته خلاقیت خود را به رخ استودیوهای بزرگ بکشاند؛ نابغه ای که قبل از مکوراما هم دو اثر زیبای دیگر برای اسمارت فون ها منتشر کرده بود.

در اولین بازی نام آشنای او که Blocksworld نام داشت بازیکن می توانست به واسطه اجسام درون بازی مراحل مورد علاقه خود را ساخته و با دیگران به اشتراک بگذارد. Odd Bot Out هم داستان رباتی را روایت می کرد که باید چالش های پیش رویش را پشت سر می گذاشت.

شاید در نگاه اول بتوانید رد پای المان های دو عنوان موفق قبلی مارتین را در مکوراما پیدا کنید، اما این احساس تنها لحظه ای بوده و با کمی پیشروی به تازگی های بازی پی می برید. همانند Odd Bot Out، شخصیت اصلی مکورما را هم رباتی تشکیل می دهد که باید با عبور از مسیر چالش بر انگیز، به نقطه ای برسد. حتی از دیدگاه ظاهری هم ربات های مکورما و Odd Bot Out تفاوت چندانی با هم ندارند.

mekorama

اما نکته ای که باعث شده ربات جدید عنوان مارتین را یکی از بهترین شخصیت های بازی های موبایل قلمداد کنیم، انیمیشن های آن است. حرکات پا، دست و چشم همگی دست به دست هم داده اند تا مخاطب بهترین ارتباط ممکن با ربات را داشته باشد. البته نباید از سلیقه بسیار خوب سازنده در پوشش شخصیت اصلی مکورما هم بگذریم که در این رابطه بی تاثیر نبوده است.

شاید آخرین باری که توانستیم از تماشا یا کنترل رباتی این قدر لذت ببریم، آخرین قسمت فیلم استاروارز و ربات BB-8 بوده باشد. از توضیحات شخصیت اصلی که فاصله بگیریم، المان دیگری که در درخشش بازی نقش بسیار مهمی را ایفا کرده، طراحی مراحل استثنایی و تعداد خوب آنان است. پازل های خلاقانه بازی به خوبی از قانون «یادگیری ساده، پیشروی سخت» پیروی کرده و بازیکن کم کم طعم سختی را در بازی می چشد.

همچنین تنوع بالا مراحل در حضور پازل های جدیدتر هم نقش مهمی را ایفا کرده اند. به بیان ساده تر، خیلی کم پیش می آید برای پیروزی در مرحله ای بخواهید تنها از یک استراتژی محدود استفاده کنید و بیشتر مجبورید تا تجربه های قبلی خود را با ایده های جدیدی ادغام نمایید. البته بعضی از مراحلی که بیشتر جنبه یادگیری دارند، می توانند از ریتم بازی بکاهند.

Mekorama-android-iOS
در بازی می توانید مراحل دلخواه خود را هم بسازید؛ قابلیتی که خیلی از بازیکن ها خواهان حضور آن در Odd But Out بودند و اکنون در مکوروما شاهد آن هستیم.

همان طور که بالاتر گفتیم، برای پیروزی باید با کنترل ربات او را به نقطه ای برسانید. خوشبختانه سادگی در مکانیزم های این بخش موج می زند و کافی است برای حرکت شخصیت اصلی، مکانی که می خواهد برود را لمس کنید. البته به یاد داشته باشید نباید پیش رو ربات مانعی باشد. قابلیت چرخش دوربین یا تغییر فاصله خود با شخصیت اصلی، از دیگر المان های مثبتی هستند که این بخش داشته و هز ار گاهی مجبور به استفاده از آن ها می شوید.

اما با تمام این حرف ها، می دانید تمامی المان های بالا چه چیزی کم دارند؟ یک گرافیک هنری چشم نواز با موسیقی آرامش بخش که خوشبختانه در مکوراما شاهد آن ها هستیم. رنگ بندی محیط و آبجکت ها شاید ساده باشند، اما پشت پرده این سادگی، زیبایی نهفته است که خستگی را از تن بازیکن دور می کند. موزیک هم همین رویه را در پیش گرفته و با وجود تکرار یک ترک در طول هر مرحله، همچنان جذب آن می شوید.

برای سخن پایانی باید بگوییم هنوز هم نتوانسته ایم حضور عنوانی مانند مکوراما را روی اسمارت فون ها باور کنیم. چون Martin Magni توانسته تمامی المان های بالا و ایده های خلاقانه خود را در کمتر از ده مگابایت جای بدهد. مکوروما با ساختار ساده خود بازیکن را فقط سرگرم نمی کند، بلکه با درگیر نمودنش به پازل های هوشمندانه، محیطی هنری و موسیقی گوش نواز آرامشی را به او می بخشد. توصیه می کنیم تریلر زیبای این بازی را در ادامه مشاهده نمایید.

Mekorama

Mekorama

سازنده: Martin Magni قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 7.3 / 5.2 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Alone Hero
    Alone Hero | ۱۹ شهریور ۱۳۹۵

    اين بازي واقعا عالي است.

مطالب پیشنهادی