ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت و پذیرش شکست؛ موبایل دیگر در زمره نخستین اولویت های اهالی ردموند نیست

مایکروسافت همواره ادعا می کند که در «وهله نخست» یک شرکت فعال در زمینه «موبایل» است، با این همه، هفته گذشته، غول نرم افزاری دست به دو اقدام غیرمنتظره زد تا بیشتر از قبل از ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

مایکروسافت همواره ادعا می کند که در «وهله نخست» یک شرکت فعال در زمینه «موبایل» است، با این همه، هفته گذشته، غول نرم افزاری دست به دو اقدام غیرمنتظره زد تا بیشتر از قبل از مفهوم تولید کننده موبایل (که با خرید نوکیا در آوریل سال 2014 میلادی رسما القا گردید) فاصله بگیرد.

این شرکت در گام نخست واحد عملیاتی تولید کننده موبایل های غیر هوشمند خود را به فروش رساند و در گام بعدی درب خروجی را به هزاران  نفر از کارکنان خود در واحد اسمارت فون نشان داد و از این طریق، ته مانده های نوکیا را هم از بدنه اش جدا کرد. در عین حال، مایکروسافت هدف دیرینه اش که همانا تبدیل شدن به جایگزینی مناسب برای iOS اپل و اندروید گوگل بود را هم کنار گذاشت.

البته برای مختصر زمانی، اینطور تصور می شد که شرکت ساکن ردموند همان یکپارچگی عمودی اپل را با اکوسیستم موبایلی خود دارد و هم قادر است سخت افزارش را تولید کند و هم نرم افزار مورد نیاز برای اجرا شدن روی آن.

اما هرچه که می گذرد، مایکروسافت سخت تر از سابق می تواند خود را به عنوان یک رقیب قدر در زمینه تولید موبایل که عمده تمرکزش هم روی این مساله قرار دارد مطرح نماید و اگر بخواهیم صادق باشیم، محصولات این شرکت در مقایسه با رقبایش یک گام عقب تر حرکت می کنند.

البته این کمپانی همچنان به توسعه و بهبود ویندوز 10 موبایل ادامه می دهد، با این همه، سیستم عامل موبایلی آن کمتر از یک درصد کل اسمارت فون های به فروش رفته در بازار را همراهی می کند. این شرکت همچنین نرم افزارهای موبایلی قابل توجهی را توسعه داده که بخش عمده ای از آنها نیز روی پلتفرم های رقیب سوار هستند.

سرفس فون؛ نوش دارویی که دیر از راه خواهد رسید

surface-phone-alleged-leak-01

بسیاری باور دارند که مایکروسافت هم اکنون روی ساخت یک یا چند موبایل جدید کار می کند که کار طراحی و تولیدشان را هم تیم موفق سرفس بر عهده داشته اند. عرضه چنین دستگاه هایی بی شک مورد توجه ویژه هواداران ویندوز قرار خواهد گرفت (که مطمئنا شمارشان هم کم نیست) با این همه، بعید به نظر می آید که دستگاه های در دست ساخت، تاثیر قابل توجهی در افزایش سهم بازار مایکروسافت داشته باشند.

علت هم این است که درست مانند ویندوز فون در گذشته، هیچکس انگیزه و مشوق های لازم برای سرمایه گذاری روی باقی زیرساخت ویندوز 10 موبایل را ندارد. جمعیت شرکای سخت افزاری مایکروسافت بسیار محدود است و مهم تر از آن اینکه، هیچیک از تولیدکنندگان سرمایه دار و ثروتمند اکوسیستم اندروید در میان آنها حضور ندارند.

البته این پلتفرم موبایلی مبتنی بر ویندوز، در برهه های مختلف از سوی شرکت های تولید کننده سخت افزار شامل سامسونگ، ال جی، اچ تی سی و موتورولا انتخاب شده، با این همه، در برهه کنونی، آلکاتل بزرگ ترین شرکتی است که با مایکروسافت در این زمینه همکاری دارد و کسر کوچکی از محصولات تولیدی اش را همراه با این پلتفرم به بازار عرضه می کند.

هر فردی که همچنان برای دستگاه های موبایل ویندوزی اپلیکیشن توسعه می دهد احتمالا صرفا به خاطر عشق خود به آن دست به چنین کاری می زند

کمبود علاقمندی توسعه دهندگان به این پلتفرم  به خاطر نرخ نفوذ به بازار اندکش نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که وخامتش با نبود سخت افزار سازگار با آن برابری می کند. هر فردی که همچنان برای دستگاه های موبایل ویندوزی اپلیکیشن توسعه می دهد احتمالا صرفا به خاطر عشق خود به آن دست به چنین کاری می زند و نکته دیگری که نباید از یاد برد این است که اپلیکیشن های مهم و اصلی ارائه شده برای آن پشتیبانی لازم را در اختیار کاربران قرار نمی دهند.

مایکروسافت اما همواره تلاش نموده که با این سایش مقابله نماید و در همین راستا اقداماتی را هم انجام داده که از آن جمله میتوان به یکی کردن سیستم عامل های موبایل و دسکتاپی و همچنین تسهیل فرایند پورت کردن اپلیکیشن های توسعه یافته برای دیگر پلتفرم ها به محیط ویندوز اشاره نمود.

در هر حال، کم شدن سهم بازار  و سلسله اقدامات صورت گرفته از سوی مایکروسافت که تاکید را از روی موبایل برداشته اند، به هیچ وجه در تشویق نمودن توسعه دهندگان برای اختصاص دادن منابع شان به اکوسیستمی که با شرایطی دشوار دست و پنچه نرم می کند، سودمند نیستند و این را همه می دانند.

پیدایش بیهوده

surface-phone-1-1-900x420

فرض کنید که سرفس فون کذایی در بهار سال آینده از راه می رسد که این فرضیه با در نظر داشتن شایعات فعلی، کاملا هم محتاطانه است. جهانی که سرفس فون به آن قدم می گذارد چگونه خواهد بود؟ در آن زمان، احتمالا از عرضه آخرین پرچمداران مبتنی بر ویندوز 10 موبایل (یعنی لومیا 950 و 950 اکس ال) هجده ماهی گذشته و یک یا دو مدل میان رده هم معرفی گردیده.

در هر حال، نوکیا 650 که اوایل ماه گذشته معرفی گردید، در آن زمان آخرین موبایل با برند لومیا خواهد بود و این یعنی یک سال کامل بدون معرفی هیچ موبایل تازه ای از سوی مایکروسافت خواهد گذشت.

در حوزه موبایل، یک سال برای خودش یک عمر محسوب می شود و احتمال آنکه در این دوران توسعه اپلیکیشن های مبتنی بر ویندوز 10 به کلی متوقف گردد بسیار بالا خواهد بود. ساتیا نادلا، سال قبل وقتی از حذف مشاغل در مایکروسافت خبر می داد، به نوعی در مورد آینده موبایل در این شرکت اظهار بی اطلاعی کرد:

ما تلاش هایمان در زمینه موبایل را روی حوزه هایی متمرکز می کنیم که با دیگران فرق داریم؛ منظور شرکت هایی هستند که به امنیت، مدیریت پذیری و توانمندی Continuum اهمیت می دهند و البته مشتریانی که این مسائل برایشان مهم است. ما همچنان به نوآوری روی دستگاه های مختلف و سرویس های کلاودمان روی تمامی پلتفرم های موبایلی ادامه می دهیم.

این حرف های نادلا را همچنان می توان نشانه ای دال بر تولید محصولات موبایلی بیشتر دانست، با این همه، روشن است که مایکروسافت نمی خواهد موبایل یا موبایل های بعدی اش نقشی محوری داشته باشند. این شرکت همچنین دیگر تمایلی ندارد که جایگزینی برای پلتفرم های اندروید و iOS باشد و در مقابل سعی میکند صرفا هوادارانش را راضی نگه دارد.

آیا موبایل همچنان در جایگاه نخست اهمیت است؟

آیا منطقی است شرکتی که بارها و بارها دست به اخراج نیروهایش زده و توانمندی های تولید سخت افزارش را از دست داده باز هم بگوید که «موبایل اولین اولویتش است»؟ این مساله به دیدگاه شما بستگی دارد: موبایل صرفا سخت افزار، نرم افزار یا سرویس نیست بلکه ترکیبی از این موارد و عوامل دیگر را شامل می شود.

مایکروسافت همچنان نقشی فعال را در توسعه نرم افزار موبایل ایفا خواهد کرد

مایکروسافت همچنان نقشی فعال را در توسعه نرم افزار موبایل ایفا خواهد کرد حتی با وجود آنکه پلتفرم موبایلی خانگی اش در لبه تیغ انقراض قرار دارد.

این را هم اضافه نماییم که استراتژی «اول موبایل، اول کلاود» هیچگاه وعده ای برای کاربران مایکروسافت نبوده و در مقابل می توان آن را تلاشی دانست که با هدف متمرکز نمودن فعالیت های داخلی و خارجی این شرکت صورت گرفته. با این همه، علیرغم این اخراج های پی در پی و اعلام ضرر 8 میلیارد دلاری به خاطر خرید نوکیا، شاید باز هم فعالیت هایی از سوی مایکروسافت برای عملیاتی سازی استراتژی یاد شده در دست انجام باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • AlirezaKolbadi
    AlirezaKolbadi | ۱۹ خرداد ۱۳۹۵

    من دو سال پای ویندوزفون ۸.۰ و ۸.۱ و ۱۰ ریختم،حرفه ای هم کار کردم،اما خوشحالم درست سر بزنگاه آخرین لومیا رو رد کردم و ایسوس زنفون ۲ خریدم،خوب یا بد فعلا ۱ درصد ویندوزفونه،خب چه لزومی داره چند سال دیگه صبر کنم آیا معجزه بشه!خب میرم هروقت معجزه شد میام،اگه وقتی نوکیا رو خریدعین آدم سری به سری گوشی معرفی میکرد این وضعش نبود،خب لامصب تو که نمیخواستی گوشی تولید کنی،تو که نمیخواستی از برند نوکیا استفاده کنی چرا خریدیش؟انگار میخواست فقط نوکیا نابود شه

  • Hosein Rastegar
    Hosein Rastegar | ۱۹ خرداد ۱۳۹۵

    مایکروسافت یک شرکت پیر خرفت هستش. اونو چه به بازار های چابکی مثل موبایل. بره همون آفیسش رو توسعه بعده سالی دو تا امکان بهش اضافه کنه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی