ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

در کنفرانس توسعه دهندگان اپل چه خواهد گذشت؟

چیزی تا برگزاری کنفرانس توسعه دهندگان اپل، WWDC، باقی نمانده و حرف و حدیث ها و شایعاتی که در مورد این رویداد به گوش می رسند، امسال بیشتر از هر زمان دیگری است. علت هم در ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

چیزی تا برگزاری کنفرانس توسعه دهندگان اپل، WWDC، باقی نمانده و حرف و حدیث ها و شایعاتی که در مورد این رویداد به گوش می رسند، امسال بیشتر از هر زمان دیگری است. علت هم در واقع این است که WWDC بیشتر حول مقوله نرم افزار می چرخد و شرکت ساکن کوپرتینو اکنون چهار سیستم عامل مجزا از هم دارد: iOS، OS X، WatchOS و tvOS.

اگر خبرهای تکنولوژی را دنبال کرده باشید، در جریان هستید که ظرف ماه های اخیر شایعات متعددی در مورد برنامه های در دست اقدام اپل به بیرون درز کرده و در نتیجه تا حدودی می دانیم که باید انتظار چه اتفاقی را داشته باشیم. بخش اعظمی از وقایع 24 خرداد امسال به سیری باز می گردند. بعد از ماه ها انتشار خبر در مورد ارائه ربات و هوش مصنوعی از سوی بازیگران بزرگ صنعت، حالا احتمالا نوبت به اپل رسیده و باید منتظر انتشار خبرهایی در این رابطه باشیم.

در ادامه این بخش نگاهی خواهیم داشت به انتظارات مان از کنفرانس آتی اپل که قرار است روز دوشنبه 24 خردادماه راس ساعت 21:30 شب برگزار گردد.

اصلی ترین بخش این کنفرانس روز دوشنبه برگزار می شود و ما نیز در دیجیاتو  این مراسم را به صورت زنده برای شما وبلاگ نویسی خواهیم کرد. اما بگذارید به خود خبرها بپردازیم.

سیری

20140914_iOS9-illos_0056 (1)

شواهد امر حکایت از آن دارند که سیری ستاره درخشان این رویداد خواهد بود و این ادعا هم دو دلیل دارد: تصور می شود که دستیار دیجیتالی اپل امسال به دستگاه های مک بیاید و دوم اینکه طبق برآوردهای صورت گرفته سیری امسال قدرتمندتر از هر زمان دیگری خواهد شد.

ابتدا به مبحث افزوده شدن بر قابلیت ها و توانمندی های سیری می پردازیم. ماه گذشته نشریه The Information گزارش داد که اپل قصد دارد دسترسی به سیری را برای تمامی اپلیکیشن های شخص ثالث امکان پذیر نماید.

این یعنی هر توسعه دهنده ای قادر خواهد بود که اپلیکیشن خود را با آن یکپارچه سازی نموده و امکانی را برای کاربرانش خود فراهم آورد که صرفا با استفاده از کنترل صوتی بخش اعظمی از امور مد نظر خود را به انجام برساند.

آغازی پرتوان تر برای سیری

این اتفاقی است که کاربران مدتهاست انتظارش را می کشند و برای آنکه بدانید چرا تا این اندازه اهمیت دارد، صرفا کافیست نگاهی به الکسای آمازون بیاندازید که مدتی است امکان یکپارچه سازی اپلیکیشن های شخص ثالث با آن فراهم گردیده است.

الکسا حالا با هزار شیوه مختلف می تواند با اپلیکیشن های شخص ثالث تعامل داشته باشد و مردم نیز در ظاهر کارکردهای آن را دوست دارند. برای نمونه می توان از این دستیار صوتی درخواست کرد تا از اوبر تاکسی خبر کند، پیتزا سفارش دهد و حتی بازی های مختلف را اجرا کند. انتظار می رود امسال اتفاقی مشابه به همین برای سیری رخ دهد.

sirimacosrumor.0

همانطور که در بالا گفتیم، آپدیت دیگر برای سیری، افزوده شدن آن به سیستم عامل دسکتاپی اپل است. طبق گزارش 9to5Mac این دستیار دیجیتالی قرار است که در داخل نسخه بعدی OS X به خدمت گرفته شود.

تصور می شود که با این اقدام، کاربران امکان انجام هر کاری را با استفاده از آیفون و آیپد خود پیدا کنند و مثلا قابلیت هایی چون گشودن اپلیکیشن ها، دریافت پاسخ برای سوالات و انجام امور ابتدایی از قبیل ارسال پیام های متنی برایشان فراهم گردد.

نسخه های جدیدتر مک همچنین از قابلیت همیشه روشن Hey Siri پشتیبانی خواهند کرد و در نتیجه برای استفاده از آن، نیازی به فعال سازی اش ندارند.

در مورد دستگاه یا اسپیکر بهره مند از سیری هم که پیشتر شایعه تولیدش منتشر گردید، باید بگوییم که احتمالا چنین دستگاهی در دست ساخت است اما نباید فعلا حساب ویژه ای روی آن باز کنید چراکه چنین پروژه ای تا رسیدن به مرحله عملیاتی به زمان زیادی نیاز دارد.

اپل موزیک

video.yahoofinance.com@10d815b5-1cb5-35b6-9887-406d226c4c9e_FULL

یکسالی از راه اندازی اپل موزیک می گذرد و حالا وقت آن رسیده که این سرویس اولین به روز رسانی خود را دریافت نماید. هم بلومبرگ و هم سایت 9to5Mac گزارش داده اند که طراحی سرویس موسیقی اپل دستخوش تغییراتی اساسی می شود تا رابط کاربری آن تا آنجا که امکان دارد ساده گردد.

سایت 9to5Mac گزارش داده که رابط کاربری این سرویس به رنگ سیاه و سفید در خواهد آمدتا از این طریق تمرکز بیشتری روی هنر خود آلبوم ها قرار گیرد. همچنین گفته شده که اپل قصد دارد تاکید و تمرکز بیشتری را روی بخش شخصی شده For You بگذارد تا از این طریق کاربران را در یافتن موزیک های جدید یاری دهد.

تغییر بزرگ دیگری که در این سرویس اعمال می شود و بیشتر از دید کاربران پنهان می ماند به بخش Connect مربوط می گردد. اپل در جریان رونمایی از سرویس موسیقی خود تاکید زیادی روی این بخش قرار داد و اظهار داشت که Connect امکان دسترسی به موزیک ها و آپدیت های به اشتراک گذاشته شده از سوی موسیقیدان ها را برای کاربران فراهم می کند و از این بابت می توان آن را به یک شبکه اجتماعی تشبیه نمود.

البته حتما می دانید که این سرویس زیاد هم موفق نبوده و حالا 9to5Mac گزارش داده که شرکت ساکن کوپرتینوی کالیفرنیا قصد دارد آن را به کلی حذف نماید و آپدیت ها و خبرهای جدید مربوط به هنرمندان را هم در صفحه خود آنها به نمایش بگذارد.

Apple Pay

apple-pay-e1414504064841-1940x1090

شاید در نسخه آتی iOS، دو روش تازه دیگر برای پرداخت معرفی گردد. چند ماه پیش سایت Recode خبر داد که اپل روی شیوه های پرداخت تحت وب با استفاده از سرویس Pay کار می کند که در صورت اجرایی شدن، دیگر نیازی نیست هر بار کاربران اطلاعات مربوط به کارت اعتباری و صورت حساب خود را برای انجام خرید هایشان روی دستگاه موبایل خود وارد نمایند.

گفته شده که این امکان از اواخر امسال به سرویس اپل پی می آید و به همین خاطر تصور میگردد که WWDC بهترین زمان برای معرفی آن باشد (مگر آنکه برنامه کوپرتینویی ها تغییر کرده باشد).

دیگر آپگرید احتمالی به iMessage مربوط می شود. در جریان برنامه ای به نام Jay & Farhad یکی از گزارشگران سابق 9to5Mac (که اخیرا هم به بلومبرگ ملحق شده) اظهار داشت که طبق شنیده هایش، iMessage به زودی از پرداخت های شخص به شخص از طریق اپل پی پشتیبانی می کند.

سیری شاید مهم ترین به روز رسانی برای iOS و OS X باشد.

البته این فرد یادآور شد که چنین تصمیمی قطعی نشده اما مساله ایست که کارشناسان و مهندسان اپل به آن فکر می کنند.

iOS

iphone-6s-delete-apps-hero

ظاهرا بزرگ ترین و مهم ترین قابلیت های جدید برای iOS آپگریدهایی هستند که به سیری می آیند و البته بهبودهایی که طبق آنچه در بالا گفته شد در اپل موزیک اعمال خواهند شد. اما حرف و حدیث هایی هم در مورد برخی تغییرات کوچک تر شنیده می شود. برای نمونه آنطور که خبرنگار سابق 9to5Mac اظهار داشت، شنیده است تغییرات کوچکی هم در طراحی سیستم عامل موبایلی اپل رخ می دهند و iOS به لطف آنها رنگی تر شده، در برخی قسمت ها لبه های گردی پیدا می کند و آیکون های جدیدی هم دریافت می نماید.

گورمن همچنین اظهار نموده که اپ Photos متعلق به iOS احتمالا قابلیت های تازه ای پیدا می کند. برخی از این امکانات در واقع افزوده شدن ابزارهای پیشرفته تر برای ویرایش تصویر هستند اما بیشترین تمرکز روی کارایی این اپلیکیشن خواهد بود که رقیبی چون Skitch دارد. این اپ به امکاناتی نظیر افزودن نقاشی، فِلِش و متن (همان حاشیه نویسی) به تصاویر مجهز است و طرفداران زیادی دارد. گفته می شود به روز رسانی مد نظر اپل افزونه ای از قابلیت Markup باشد که اخیرا به Mail اضافه گردیده و حالا قرار شده به اپ فوتوز و حتی سایر اپلیکیشن های iOS بیاید.

OS X

osx_el_capitan_welcome_hero

در مورد سیستم عامل دسکتاپی اپل نیز باید بگوییم که درست مانند iOS بزرگ ترین آپدیت در نظر گرفته شده برای آن همان سیری خواهد بود. اما گفته شده که تغییر بزرگ دیگری نیز برای آن در راه است: یک نام جدید. شواهد زیادی حکایت از آن دارند که نام OS X به MacOS تغییر خواهد یافت تا از این طریق همخوانی کامل را با اسامی انتخابی برای دیگر سیستم عامل های این شرکت شامل tvOS، WatchOS و iOS پیدا کند.

خدانگهدار OS X!

این دومین تغییری خواهد بود که تا به الان در نام OS X رخ داده. سیستم عامل یاد شده پیشتر Mac OS X خوانده می شد، اما در سال 2012، اپل عبارت Mac را از آن حذف کرد و آن را OS X نامید.

حالا چهار سال از آن زمان می گذرد و اپل این بار تصمیم گرفته عبارت Mac را به این نام برگرداند و X را از آن حذف کند. آیا نیاز به هیچیک از این تغییرات بوده؟ بسیاری معتقدند که ابدا اینطور نبوده اما ظاهرا واحد مارکتینگ اپل دیدگاه دیگری در این باره داشته است.

در مورد دیگر تغییرات اعمال شده روی OS X هم باید بگوییم که فعلا راهی جز انتظار کشیدن برای روشن شدن ماجرا وجود ندارد. پیش بینی شده که اپ فوتوز آن به امکانات و قابلیت های تازه ای مجهز شود که پیشتر برای iOS  برشمردیم. در مورد دیگر تغییرات و به روز رسانی های احتمالی هنوز هم که هنوز است حرفی به میان نیامده.

tvOS و WatchOS

apple-watch

روز دوشنبه این هفته احتمالا خبرها و جزئیات بیشتری در مورد این دو سیستم عامل خواهیم شنید اما تا به اینجای کار ظاهرا تصمیم اپل این بوده که رازنگهدار باشد و در نتیجه خبرهایی که ممکن است این هفته در رابطه با آنها بشنویم شگفت زده مان خواهند کرد.

سیستم عامل tvOS کمتر از یک سال قدمت دارد و در نتیجه پیش بینی می شود تغییرات در نظر گرفته شده برای آن شامل برخی قابلیت های جدید و ابتدایی باشند و این دقیقا همان شرایطی است که watchOS با عمر اندکش (بیشتر از یکساله) در آن به سر می برد؛ در واقع اپل همچنان تلاش دارد تا قابلیت های کلیدی را به سیستم عامل پوشییدنی اش بیافزاید و با ساده سازی امکانات قبلی، سهولت استفاده از این سیستم عامل را تا حد ممکن بالا ببرد. بنابراین احتمال می رود که امکانات اولیه هر دوی این سیستم عامل ها ساده سازی و پالایش شوند.

خبری از سخت افزار جدید نخواهد بود

macbook-no-glow-2-100578153-orig

متاسفانه طبق گزارش 9to5Mac اپل برنامه ای برای رونمایی از سخت افزار تازه ای ندارد (حال می خواهد آن سخت افزار تازه مک بوک باشد یا حتی نمایشگرهای جدید). همین مساله باعث می شود که از جذابیت کنفرانس پیش رو اندکی کاسته شود که البته باید بگوییم جای هیچگونه تعجبی هم از این بابت نیست.

شرکت ساکن کوپرتینو مدتی است که تلاش می کند تمرکز WWDC را روی مقوله نرم افزار قرار دهد و رونمایی از سخت افزارهای تازه اش را به پاییز موکول نماید. بنابراین اگر علاقمند به رویت آیفون یا آیپدهای جدید هستید و دوست دارید مدل تازه مک بوک پرو را ببینید بهتر است تا آن زمان صبر کنید.

ماشین اپل

JwBiVKGa

پیشرفت های حوزه تکنولوژی در یک ساله اخیر قابل توجه بوده اند اما نه تا اندازه ای که اپل پروژه ساخت ماشینش را به اتمام رسانده باشد. لذا به نظر می رسد که این اتفاق هنوز به چندسالی زمان نیاز داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Ali Mozafari
    Ali Mozafari | ۲۳ خرداد ۱۳۹۵

    ای بابا تا ما اومدیم مک بوک بگیریم دیگه کلاً هیچ خبری از ورژن جدیدش نیست. هی از این کنفرانس به اون کنفرانس...

  • امیر
    امیر | ۲۲ خرداد ۱۳۹۵

    لطفاً اخبار مربوط به دنیای لینوکس رو هم پوشش بدید!

  • سوتابایت
    سوتابایت | ۲۲ خرداد ۱۳۹۵

    امکان داره اپل SDK برای نمایشگر OLED عرضه کنه! پس بعید نیست مک بوک پرو جدید معرفی بشه!

  • سام
    سام | ۲۲ خرداد ۱۳۹۵

    مگه میشه سخت افزار جدید نداشته باشیم؟ مک بوک ۲۰۱۶ بااااید معرفی بشه

مطالب پیشنهادی