ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

سیتروئن، چانگان و برلیانس، شرکای رسمی سایپا؛ برنامه های تازه سایپا برای افزایش تیراژ و کیفیت

چندین ماه پیش در مطلبی به سلطه فرانسوی ها در بازار خودرو کشورمان پرداخته بودیم. حالا سرانجام مذاکره برای واگذاری 50 درصد از سهام سایپا کاشان به سیتروئن (شریک تجاری پژو در گروه PSA) تایید ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۵:۴۰

چندین ماه پیش در مطلبی به سلطه فرانسوی ها در بازار خودرو کشورمان پرداخته بودیم.

حالا سرانجام مذاکره برای واگذاری 50 درصد از سهام سایپا کاشان به سیتروئن (شریک تجاری پژو در گروه PSA) تایید شده است.

در نشست خبری امروز مدیرعامل سایپا با اصحاب رسانه عنوان شد که مذاکرات نهایی با خودروسازان خارجی در حال انجام است و احتمالا شراکت 50 درصدی سهام سایپا کاشان با سیتروئن وجود دارد.

در حاشیه این سخنان مهدی جمالی علنا عنوان کرد که چشم پوشی از بازار خودروهای چینی در ایران امکان پذیر نیست، چرا که این خودروها بازار مناسبی دارند.

همچنین از همکاری خودروسازان چینی نظیر چانگان و برلیانس با خودروسازان بزرگ جهانی به عنوان نقطه قوت صنعت خودروسازی چین نام برده شد، اما این پرسش مطرح است که خودروسازی چون سایپا که بازار بکر ایران را در اختیار دارد، چرا خود مستقیما وارد همکاری با خودروسازان جهانی نمی شود و به واسطه گری چینی ها محتاج است.

پاسخ البته به محدودیت های فنی و مهندسی و مدیریتی در نظام تولید خودروهای جدید با قیمت مناسب مربوط می شود که خودروسازان داخلی اساسا در این زمینه ضعف دارند.

به هر روی مدیرعامل سایپا که امید می رفت از کیاموتورز و رنو نیز به عنوان شرکای خود نام ببرد، در این نشست سخنی را در این زمینه مطرح نکرد.

افزایش تیراژ و کیفیت از دیگر اهداف سایپا برای سال 95 است که شامل افزایش تیراژ از حدود 300 هزار دستگاه به حدود 560 هزار دستگاه و برنامه های توسعه کیفی محصولات فعلی می شود.

SAIPA CITROEN-2
سیتروئن الیز در کنار چانگان CS35

جالب تر آنکه مهدی جمالی در بخشی از سخنان خود گفت که حتی خودروسازان چینی نیز از نظر قیمت تمام شده و کیفیت یارای مقابله با برخی محصولات سایپا را ندارند که البته این سخن بیشتر از دیوار تدافعی بلند خودروسازان داخلی در اثر حمایت های دولتی ناشی می شود.

چرا که حتی ارزان ترین خودروهای چینی نیز به سبب وجود تعرفه های مختلف گمرکی در ایران با قیمتی بیشتر از پراید یا تیبا عرضه می شوند و طبیعتا حاشیه امنیت سایپا برای تولید این محصولات هیچ گاه به خطر نمی افتد.

به هرحال شراکت سایپا با سیتروئن احتمالا در آینده نه چندان دور به تولید برادر دو قلو پژو 301 تحت عنوان سیتروئن الیز در کشور منجر خواهد شد و در گام بعدی نیز یک سدان کوچک از خانواده C4 با موتور 1.6 لیتری و قیمت حدودی 100 میلیون تومان را شامل می شود.

بنابراین از آنجا که بیش از 98 درصد بازار خودرو کشور در بازه قیمتی کمتر از 100 میلیون تومان قرار می گیرد. می توان پیش بینی کرد که در آینده نزدیک کل بازه قیمتی بین 0 تا 100 میلیون تومان توسط دو خودوساز بزرگ کشور پوشش داده خواهد شد.

سگمنت قیمتی 20 تا 40 میلیون تومان از آن خودروهای قدیمی تولید داخل خواهد بود، در حد واسط 40 تا 70 میلیون تومان نمونه های چینی تولید می شوند و برای بازه قیمتی 70 الی 110 میلیون نیز شاهد تاخت و تاز فرانسوی ها و کره ای ها مونتاژی (نظیر سراتو سایپا) خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Ramyar Ahmadi
    Ramyar Ahmadi | ۱۵ آبان ۱۳۹۵

    ای کاش مشکلات مملکت فقط تو ماشین بود

  • mehrshad
    mehrshad | ۲۲ خرداد ۱۳۹۵

    زکی خیال باطل

  • amg
    amg | ۲۲ خرداد ۱۳۹۵

    ماشالله یکی ازیکی آشغال تر!یعنی الان بخایم یه ماشین درحده نصف استاندارد های جهانیو بخریم،کم کم باید 150پیاده شیم!نمیدونم والا،ازماها که گذشت،امیدوارم توآینده لاقل وضع بهتر شه نسل بعدمون مثه ماانقد حرص نخورن

    • m.gh
      m.gh | ۲۲ خرداد ۱۳۹۵

      دوست گرامی نسل آینده ما آنچه که ما کاشتیم را برداشت می کنند.شک نکن واسه اونها هم بهتر نمیشه.ما باید براشون شرایط بهتر را فراهم کنیم.البته اگه وام 25 میلیونی نگیریم و همه با هم متحد به کمپین نخریدن خودرو و سایر کمپین ها بپیوندیم

    • thepjt
      thepjt | ۲۲ خرداد ۱۳۹۵

      هر نسل از نسل قبل بدبخت تر هست تو این مملکت ... شک نکن .... اگر به فکر نسل بعد هستی بهترین کاری که میتونی براشون انجام بدی اینه که اونها رو به وجود نیاری و قید داشتن بچه رو بزنی

      • بهداد
        بهداد | ۲۴ خرداد ۱۳۹۵

        آفرین یه نفر پیدا شد دو تا کلام حرف حساب بزنه

مطالب پیشنهادی