ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل Siri را به روی توسعه دهندگان اپلیکیشن می گشاید

شرکت اپل امروز اعلام کرد سیری را از طریق یک API به روی توسعه دهندگان شخص ثالث باز می کند. این، به اپلیکیشن های غیر بومی اجازه می دهد از طریق دستور های صوتی سیری فعال شوند ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۳:۰۱

شرکت اپل امروز اعلام کرد سیری را از طریق یک API به روی توسعه دهندگان شخص ثالث باز می کند. این، به اپلیکیشن های غیر بومی اجازه می دهد از طریق دستور های صوتی سیری فعال شوند و احتمالاً سیری را به مجموعه ای گسترده از مهارت ها و دیتاست های جدید مجهز می کند. این تصمیم در پی تصمیمات مشابهی از سوی آمازون، گوگل، فیسبوک، و مایکروسافت گرفته می شود که همگی اتفاق نظر دارند دستور های صوتی و چت بات ها به یکی از بزرگ ترین پارادایم های علم رایانش بدل خواهند شد.

وقتی استیو جابز پنج سال پیش سیری را به دنیا معرفی کرد، این پدیده ی جدید حکم یک پیشرفت بسیار شگرف را داشت. درست است که پیشتر، دستیار های صوتی دیگری نیز وجود داشته اند، اما با هیچکدام از آنها نمی شد راحت صحبت کرد و آنها را در جیب گذاشت و همراه خود این طرف و آن طرف برد. اما از آن زمان تا کنون، این نوع هوش مصنوعی کلام محور به دستگاه های بسیاری گسترش پیدا کرده است و از سوی اغلب رقبای اپل هماورد های زیادی پیدا کرده است. گوگل و مایکروسافت بازیگران اصلی این ماجرا بوده اند، اما آمازون به تازگی با Alexa رکورد تازه ای زد. حتی فیسبوک نیز در حال وارد شدن به بازی چت بات هاست. اما همان گونه که والت موسبرگ نیز به تازگی به این موضوع اشاره کرد، با وجود پیشرفت های زیادی که این بازار به خود دیده، اپل به شکلی تعجب برانگیز تلاش کمی برای سرمایه گذاری روی پیشتازی خود با سیری انجام داده است.

بخشی از مشکل از اینجا ناشی می شود که سیری با بسیاری از دستگاه های دیگر همخوانی مناسبی ندارد. بر خلاف Echo آمازون که اکنون با ۱۰۰۰ خدمت شخص ثالث مختلف یکپارچه شده، سیری از زمان عرضه ی خود سرویس نسبتاً بسته ای باقی مانده است. خالقان سیری که از آن زمان به دنبال عرضه ی یک دستیار دیگر به نام Viv رفته اند، درباره ی استیصالی که از تصمیم اپل مبنی بر تبدیل نکردن سیری به یک پلتفرم به آنها دست داده به طور شفاف سخن گفته اند. اما همه ی اینها امروز با این API جدید تغییر می کند.

یکی از اصلی ترین نقاط ضعف سیری در مقایسه با رقبای عرضه شده از سوی گوگل یا آمازون این است که در مورد صاحب خود اطلاعات شخصی زیادی ندارد تا بتواند به آنها مراجعه کند. تنها اطلاعاتی که سیری از سوی کاربر خود دریافت می کند اطلاعات صریحی است که کاربر، خودش در مورد برنامه ی شخصی یا کانتکت های موجود در تلفن به آن ارائه می دهد. اما وقتی کار به کمک های شخصی سازی شده می رسد، موضع اپل در قبال حریم خصوصی آن را در موقعیت ضعیفی قرار می دهد. اما با بهره گیری از خدمات شخص ثالث، سیری می تواند رابطه ای بسیار استوار تر و ظریف تر با کاربر خود شکل دهد.

هم اپل و هم گوگل، که به تازگی سخت افزار دستیار صوتی خودش به نام Google Home را معرفی کرد، باید با آمازون به رقابت بپردازند. سرویس Echo آمازون با اینکه تا سال گذشته اساساً وجود خارجی نداشت، خود را به شدت بالا کشیده و همین حالا نیز خود را با بیش از ۱۰۰۰ سرویس و مهارت دیگر همخوان ساخته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی