ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ابداع نوعی فیبر نانو الیاف که می تواند به ساخت پوست الکترونیکی منجر شود

اگر امیدوارید که روزی از پوست الکترونیکی یا دیگر دستگاه های پوشیدنی کاشتنی استفاده نمایید لازم است که به نوعی، جریان الکتریسیته را به آن پوست انتقال دهید. با این همه، تولید ماده ای که ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

اگر امیدوارید که روزی از پوست الکترونیکی یا دیگر دستگاه های پوشیدنی کاشتنی استفاده نمایید لازم است که به نوعی، جریان الکتریسیته را به آن پوست انتقال دهید. با این همه، تولید ماده ای که هم رسانا باشد و هم شفاف کاری بس دشوار است و به همین خاطر، تیمی از محققان آمریکایی و کره ای وارد عمل شده اند تا مشکل را از میان بردارند.

آنها نوعی فیلم نانو الیاف را تولید کرده اند که 92 درصد شفاف است اما مقامت الکتریکی اش «دست کم» ده برابر بهتر از برترین مواد ارائه شده برای این منظور اعلام گردیده.

تیم یاد شده برای تولید این ماده، اکرلیک (نوعی رزین پلیمری) را تحت فرایند الکتروریسی قرار داده و سپس آن را با فلز پوشش دادند و بعد آبکاری اش کردند. نتیجه کار ماده ایست که حرکت جریان الکتریسیته را ساده تر می کند و همزمان از حفره های شفاف تشکیل شده است.

این فناوری باید خیلی بادوام هم باشد چراکه طبق اعلام تیم سازنده اش، می توانید آن را «به شدت» خم کرده و یا منعطف نمایید و همزمان آسوده خاطر باشید که قابلیت ها و امکاناتش را از دست نمی دهد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره شود این است که تولید ماده یاد شده ارزان تمام می شود زیرا در ساخت آن از مواد نسبتا متدوالی استفاده می شود و کل فرایند تولید هم تنها به چند دقیقه زمان در محیط آزمایشگاه نیاز دارد.

البته تا محقق شدن این مهم به زمان زیادی نیاز خواهد بود، با این همه، دانشمندان دنیایی را متصور شده اند که در آن قطعات الکترونیکی منعطف در هر جایی مورد استفاده قرار می گیرند. در کنار پوست های الکترونیکی که می توان با استفاده از این ماده برای حسگرهای سلامتی تولید نمود، پیش بینی شده که از آن برای ساخت پنل های خورشیدی منعطف، تاچ اسکرین های رول شونده و دیگر پوشیدنی های پیشرفته نیز بهره گرفته شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی