ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

از هوش مصنوعی تا تعلیم کد نویسی به کودکان؛ اپل برای بقای هزار ساله اش برنامه ریزی می کند

ماه گذشته «تیم کوک»، مدیر عامل اپل در یک مصاحبه تلوزیونی حضور به هم رساند و بیان کرد که اپل تا هزار سال آینده در دنیای تکنولوژی فعال خواهد بود. تیم کوک چنین جملاتی را ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

ماه گذشته «تیم کوک»، مدیر عامل اپل در یک مصاحبه تلوزیونی حضور به هم رساند و بیان کرد که اپل تا هزار سال آینده در دنیای تکنولوژی فعال خواهد بود.

تیم کوک چنین جملاتی را در خصوص کاهش فروش آیفون ها و کاسته شدن از درآمد کلی شرکت تحت نظرش بیان کرد: «ما برای یک یا دو دوره ی سه ماهه مالی اینجا نیستیم. حضور ما هزار سال دوام خواهد داشت. تصمیم هم نداریم بیشترین ها را بسازیم، می خواهیم سازنده برترین ها باشیم.»

دیشب و در جریان کنفرانس WWDC به خوبی می شد این گفته ها را لمس کرد. آنچه اپل دیشب دست به معرفی اش زد، تا چند ماه دیگر به دست کاربران می رسد اما با نگاهی نزدیک تر، می توان پی به استراتژی هایی برد که اهمیت شان بسیار بیشتر از عرضه آیفون بعدی است.

در حالی که وان استریت نگرانی پایین آمدن درآمدهای اپل در سال ۲۰۱۶ را در سر دارد، این شرکت در حال توسعه چهارچوبی برای سلطه بر دنیای تکنولوژی در دهه های پیش روست.

علاقمندسازی کودکان به تکنولوژی

Apple WWDC 2016-339_575px

تیم کوک دیشب اگرچه آغازگر مراسم بود اما زمان زیادی را روی صحنه حضور نداشت. در واقع این سایر مدیران رده بالای اپل بودند که مراسم را برگزار کرده و پلتفرم های نو شده را نیز به نمایش کشیدند.

اما تیم کوک برای اعلام یکی از بخش ها، خودش روی صحنه حاضر شد. این بخش «Swift Playgrounds» نام داشت: اپلیکیشنی سرگرم کننده که در واقع ابزاری برای یاد دادن نحوه کد نویسی به کودکان در آیپد است.

توجه داشته باشید که در حال حاضر، اپل هیچ محصولی ندارد که به طور ویژه برای کودکان توسعه یافته باشد. شما چند فرد ده ساله را می شناسید که با خود آیفون های گران قیمت حمل کنند؟ اما اپل اهمیت همین قشر از جامعه را درک کرده و می داند بالاخره آنها، خود آینده هستند.

زمانی که همین کودکان بزرگ شدند، اپل می خواهد که آنها با زبان برنامه نویسی سوئیفت کاملاً آشنا باشند.

در واقع این برنامه بلند مدت اپل است که حالا، با اپ های اینچنینی سرمایه گذاری هایش را روی کودکان نشان داده و آنها را با مفاهیم اولیه زبان برنامه نویسی سوئیفت آشنا کند تا در آینده همین افراد بتوانند نیروی کار مورد نیازش را تامین کند. بی راه نبود که تیم کوک، دیشب خودش دست به معرفی Swift Playgrounds زد و پیشنهاد الزامی شدن یادگیری نحوه برنامه نویسی در مدارس را ارائه داد.

پلتفرم پس از پلتفرم

screen-shot-2016-06-13-at-120156-pm-750xx1835-1032-0-22-w800

اپل به وضوح از در دست دا چهار پلتفرم رایانشی خبر داد و آنها را به رخ کشید. در واقع همه مراسم به همین چهار پلتفرم اختصاص داشت. یکی برای ابزارهای پوشیدنی، دیگری برای تلفن های هوشمند، کامپیوترهای شخصی و البته تلویزیون ها.

اما این ها پلتفرم های کلی هستند و اپل پلتفرم های جزیی زیاد دیگری را هم معرفی و یا بروز رسانی کرد. از سیری گرفته که حالا حضورش را در پاییز در مک جشن می گیرد تا ارتقا نقشه اپل و دگرگونی اساسی بخش پیام رسان آیفون. جدا از همه این ها، اپل پلتفرم دیگری را زنده کرد که تا کنون چندان مورد توجه قرار نگرفته بود.

14009-96b4767d7d3b2b6d4e3ce58776efee5b

همهمه «اینترنت اشیا» سال هاست که شنیده می شود اما هنوز هم اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده. حالا اپل دستی بر سر HomeKit می کشد تا کاربران بتوانند همه بخش های هوشمند خانه خود را توسط اپلیکیشن واحد Home مدیریت و کنترل کنند.

اما پنداری تمام این پلتفرم ها به یک مقصود طراحی شده و یک وجه اشتراک دارند: اینکه بتوانند توسعه دهندگانی که تا کنون به سراغ اپل نیامده اند را به خود جذب کنند؛ افرادی که می توانند نسل بعدی اپلیکیشن ها را توسعه دهند و اپل به همین شکل می خواهد در مرکزیت باقی بماند.

برای مثال، اپل حالا API مرتبط با ژست های حرکتی اپل واچ را نیز در اختیار توسعه دهندگان قرار داده است. بر همین اساس شاید در آینده شما بتوانید به سادگی با حرکت دادن دست خود، کامپیوتر شخصی تان را کنترل کنید. مشخصاً چنین قابلیت هایی به سرعت به اکوسیستم محصولات اپل اضافه نخواهند شد اما نکته اینجاست که وقتی توسعه دهندگان API های لازم را در اختیار داشته باشند، به اندازه بلندپروازی های خود می توانند ایده جدید ارائه دهند.

«استیون میلونویچ» (Steven Milunovich) از موسسه UBS می گوید: «تا کنون این پرسش وجود داشت که آیا اپل درک درستی از پلتفرم ها دارد یا خیر. با توجه به گشوده شدن درب های بسیاری از آنها بر روی توسعه دهندگان و قرار دادن APIها در اختیار آنها، به نظر می رسد که این درک وجود دارد.»

می توانید از طریق وب سایت اپل، نگاهی داشته باشید به همه API هایی که توسعه دهندگان می توانند به آنها دسترسی داشته باشند و محصولات این شرکت را به مرحله تازه ای وارد کنند.

یافتن راه و رسم صحیح بقا

در حال حاضر کافیست به هر شرکت بزرگ تکنولوژیکی که می خواهید بنگرید تا حاصل تلاش هایش در مبحث هوش مصنوعی را مشاهده کنید. گوگل، فیسبوک، مایکروسافت؛ همه در حال توسعه آن هستند و بسیاری در این میان باور دارند که هوش مصنوعی پلتفرم اصلی آینده در مبحث پردازش کامپیوتری خواهد بود.

تا کنون، حتی بزرگترین طرفداران اپل هم تصور می کردند که این، مرحله ایست که اپل در آن جا مانده و نمی تواند به سادگی به پای دیگران برسد.

اپل شب گذشته به خوبی نشان داد که اجازه داده زمان سپری شود تا بتواند مفهوم هوش مصنوعی را آنگونه که می خواهد برای خود معنی کرده و آن را وارد محصولاتش کند. این شرکت همچنین روی صحنه این موضوع را مطرح نکرد، اما ابزارهایی را اکنون در وب سایت خود قرار داده که توسط آنها، توسعه دهندگان می توانند از هوش مصنوعی پیشرفته در اپ های خود استفاده کنند.

اپل همچنین بیان کرد که از رویکردی در تقابل با داده های کاربران استفاده می کند که از «داده های ناشناس» شرکت هایی نظیر گوگل و فیسبوک بسیار پیچیده تر است. اپل نام آن را «حریم خصوصی متمایز» گذاشته و تلاش می کند بدون نقض حریم خصوصی کاربران و استفاده از حجم گسترده ای از داده های آنها، موجب پیشبرد هوش مصنوعی شود.

«جان داوسون» (Jan Dawson) یکی از تحلیلگران نامدار دنیای تکنولوژی، اندکی پس از پایان مراسم دیشب اپل نوشت:

«اگرچه گوگل مسلماً در مبحث هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی پیشتاز است، اما اپل هم نشان می دهد که در صورت تمایل، به سادگی می تواند در همین حوزه ها نوآوری کند. از طرفی در حالی این کار را انجام می دهد که به حریم خصوصی کاربر نیز احترام گذاشته شود و داده های شخصی او در خود دستگاه باقی مانده و با شخص ثالث ها در میان گذاشته نشود.»

اپل نگران چند ماه عقب افتادن از گوگل و فیسبوک در زمینه هوش مصنوعی نیست. این شرکت جاده پیش رو را برای خود ترسیم کرده و بر همان اساس پیش می رود. در بدترین سناریوی ممکن هم اپل می تواند از حجم گسترده سرمایه نقدی که در اختیار دارد استفاده کرده و تکنولوژی های مورد نیاز در زمینه AI و استعدادهای مرتبط با آن را تهیه کند.

هزار سال دیگر در ۳۰۱۶ یا حتی ده سال دیگر در ۲۰۲۶، افراد می توانند با نگاهی بر WWDC 16 در یابند که اپل از حالا بذرهایی برای تکنولوژی های پیش رو که در آینده از راه می رسند کاشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی