ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

با پلی استیشن 4 و اکس باکس وان خود خداحافظی کنید؛ نسل جدید کنسول های بازی در راه است

می گویند پلی استیشن نئو و پروژه اسکورپیو چیزی به نام پلی استیشن 4.5 یا اکس باکس وان 1.5 نیستند. حتی از لفظ کنسول میان نسلی نیز استفاده نمی شود و می گویند عضوی جدید ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

می گویند پلی استیشن نئو و پروژه اسکورپیو چیزی به نام پلی استیشن 4.5 یا اکس باکس وان 1.5 نیستند. حتی از لفظ کنسول میان نسلی نیز استفاده نمی شود و می گویند عضوی جدید از خانواده کنسول های نسل هشتم در راه است.

اما حقیقت آن است که عمر پلی استیشن 4 و اکس باکس وان به سر آمده. تعداد قابل توجهی از بازی های نمایش داده شده در کنفرانس سونی، مخصوص هدست پلی استیشن وی آر هستند و اصلا دلیل ساخته شدن پلی استیشن جدید همین است.

مایکروسافت پس از نبردی سه ساله، جنگ کنسولی را به سونی باخت و حالا کنسول جدید فرصتی دوباره است تا قدرت این کمپانی به اثبات برسد. با این حال، احتمالا تا سه-چهار سال آینده، همه بازی هایی که برای نئو و اسکورپیو ساخته می شوند، روی ورژن های قدیمی کنسول هم اجرا شود، اما همین خبر که حتی اکس باکس وان اس هم از اکس باکس وان معمولی قوی تر است و بازی ها را بهتر اجرا می کند، خودش گواه ادعایی است که داریم.

عمر پلی استیشن 4 و اکس باکس وان هایی که داریم تقریبا تمام شده و تا یکی-دو سال دیگر جز اجرای بازی ها در تنظیمات گرافیکی پایین تر، قادر به انجام هیچ کاری نیستند. اوضاع برای اکس باکس وان که حتی بدتر است. رزولوشن پایین تر، فریم ریت پایین تر و حتی عدم پشتیبانی از نمایش ویدیوهای 4K این کنسول را از پلی استیشن 4 هم پایین تر نگاه می دارد.

چند روز پیش خبری رسید مبنی بر اینکه قابلیت ضبط تصاویر تلویزیونی دیگر هیچ گاه به اکس باکس وان های امروزی نمی آید. حالا منطقی است که چرا. احتمالا اکس باکس وان اس یا در نهایت اسکورپیو مجهز به چنین قابلیتی هستند و قرار دادن آن در کنسول های قدیمی کار دشواری است.

اندرو هاوس پس از اعلام حقیقی بودن پلی استیشن نئو، جزئیات زیادی از آن منتشر نساخت اما چند دقیقه پایانی کنفرانس مایکروسافت همه چیز را بر ملا کرد. کنسول های جدید صرفا مخصوص کسانی که نمایشگر 4K می خواهند نیست. اگر می خواهید از پلی استیشن وی آر استفاده کنید، یا اگر می خواهید God of War جدید را با بهترین گرافیک ممکن ببینید، بهتر است پول بیشتری برای خرید Neo جمع کنید.

jpg1

هیچ بعید نیست نمایش های خیره کننده مایکروسافت و سونی طی یک روز گذشته روی کنسول های جدید بوده باشد و سخت افزارهای کنونی قادر به اجرای آن نباشند. تمام آن جزئیات را متصور شوید، جز ناتی داگ و آنچارتد 4، حقیقتا هیچ استودیو و بازی دیگری قادر به نمایش آن روی کنسول های کنونی نبوده.

گفته های اسپنسر هم حقیقتا احمقانه بودند. مایکروسافت نه یکی، بلکه دو کنسول در حال ساخت دارد که یکی امسال و تا چند هفته دیگر و دیگری تعطیلات پایان سال آینده عرضه می شوند. او گفت خبری از چیزی به نام اکس باکس وان 1.5 نیست و ما چنین چیزی نخواهیم ساخت اما پروژه اسکورپیو دقیقا خلاف گفته های وی است.

بگذارید یک سلسله اتفاقات را به یاد بیاوریم. سال گذشته اعلام شد که آکیلس ریفت از اکس باکس وان حمایت خواهد کرد اما چند ماه بعد شنیدیم که کنسول به اندازه کافی قوی نیست تا توانایی اجرای بازی های ریفت را داشته باشد. در کنفرانس شب گذشته، مایکروسافت گفت کنسول جدید قادر به نمایش تصاویر VR است اما کدام هدست؟ مشخص نیست.

به احتمال بالا، آکیلس ریفت همان هدستی است که مایکروسافت از آن صحبت می کند، اما آیا این کمپانی خودش رقیبی برای پلی استیشن وی آر توسعه نداده؟ با توجه به دل مشغولی های مایکروسافت با هولولنز، این اتفاق بعید به نظر می رسد.

اما آیا همه این اتفاقات ناخوشایند است؟ اصلا و ابدا. عرضه کنسول های جدید، 3-4 سال پس از شروع نسل عاقلانه است؟ قطعا بله. دورانی که کنسول های بازی 6-7 سال عمر داشتند پایان یافته است. انویدیا کارت گرافیکی 400 دلاری ساخته که می تواند عمده بازی ها را روی رزولوشن 4K حداقل با 30 فریم نشان دهد.

مایکروسافت و سونی در این فضا چگونه می خواهند 3-4 سال دیگر صبر کنند تا زمان عرضه پلی استیشن 5 و اکس باکس بعدی فرا برسد؟ حالا پس از یک سال، حرکت نینتندو در راستای عرضه کنسولی میان نسلی منطقی به نظر می رسد. ژاپنی ها بهتر از هر کس دیگری به بازار کنسول ها واقف اند و عرضه چنین سخت افزاری قطعا به نفع همه است.

god_of_war_e3_2016-1152x648

ولی بالا رفتن هزینه سرگرم شدن مسئله ای است که باید در نظر گرفت. حالا دیگر کسی نمی تواند بگوید پی سی نمی خرم چون باید 3 سال دیگر یک کارت گرافیک نو بخرم. کنسول ها هم همین شده اند. اگر پلی استیشن نئو یا اسکورپیو را بخرید، بدانید که 3 الی 4 سال دیگر هم نسل بعد فرا می رسد.

اگر بخواهید از دنیای بازی عقب نمانید، باید هدست های واقعیت مجازی را هم بخرید که اصلا ارزان نیستند. سونی انحصاری های خودش را دارد، اچ تی سی و والو هم احتمالا برنامه های خودشان را دارند.

اگر در گذشته همه کنسول های یک نسل را با متعلقات شان می خریدید، احتمالا این نسل کم بیاورید. خرید همه این ها کنار هم برای عمده گیمرها امکان پذیر نیست. نئو و اسکورپیو از این جهت نسل جدید نیستند که حمایت از سخت افزارهای کنونی همچون گذشته باید همچنان ادامه داشته باشد تا بازار زنده بماند.

گیمرها به همان اندازه که وفادار هستند، به همان اندازه هم می توانند نسبت به یک موضوعی، واکنش جمعی فوق العاده ای هم نشان دهند. اگر سونی و مایکروسافت نسل جدید را سه سال پس از عرضه کنسول ها اعلام کنند و سخت افزارهای قدیمی از کار افتند، اعتماد جامعه متحد گیمرها را از دست خواهند داد.

بنابراین God of War بعدی هم برای پلی استیشن 4 معمولی و هم نئو عرضه می شود و تفاوتی ندارد. روی یکی احتمالا زرق و برق بیشتری دارد و با فریم ریت و رزولوشن بالاتر اجرا می شود و روی دیگری با حداقل های ممکن.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (36 مورد)
  • nfs3forever
    nfs3forever | ۳۱ خرداد ۱۳۹۶

    اول بگم ممنون از مطلب و حقایقی که مطرح کردین اما کل این ماجراها برای کسانی مثل من وضع مالی خوبی ندارن بسیار تلخه نزدیک دو میلیون پول برای کنسول پرداخت کنین بعد هر گیم دونه ای 200 پول بدین ، بعد سه سال هم بگن کنسولتون دیگه به درد نمیخوره و باید فقط بابت کنسول جدید چندین میلیون خرج کنین حالا پول هدست vr به کنار

  • Pzp
    Pzp | ۱۶ دی ۱۳۹۵

    اگر هم ایکس باکس اسکورپیو بیاد هرکی بگیره دیوانس ولی اگه شرکت مایکروسافت بتونه بازی هایی مثل انچارتد و لست اف اوس و... بده بیرون اونوقت بهترین کار گرفتن اسکورپیو هست البته اگر گفته های اسپنسر درست باشه و قدرت 6 ترافلاپی و 12 گیگ رم داشته باشه

    • nfs3forever
      nfs3forever | ۳۱ خرداد ۱۳۹۶

      حتی اگه سخت افزار کنسول جدید مایکروسافت خیلی قوی تر از کنسول رقیب باشه به خاطر اختصاصی های خیلی بهتر سونی انتخاب بهتریه به نظر من مایکروسافت هنوز اختصاصی در حد آنچارتد چهار و لست آف آس نداره

  • ps neo
    ps neo | ۴ تیر ۱۳۹۵

    ای بابا با هزار زحمت (کارگری) پولامو جمع کردم ps4 بخرم اونوقت میبینم تا دوسال بیشتر نمیتونم ازش استفاده کنم اگرم بخوام دو سال صبر کنم خیلی از بازی هارو از دست میدم اون وقتم باید نزدیک 4 تومن باید خرج کنم !!!! خدا کنه یه معجزه ای چیزی بشه بابا فکر جیب مردمم باشید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی