ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دستگاه های بهره مند از iOS 10 می توانند با فرمت raw عکسبرداری کنند

علاقمندان به هنر عکاسی معمولا از تصاویر دارای فرمت Raw استقبال می کنند، چراکه از این طریق می توانند تصاویری با بالاترین میزان جزئیات و کیفیت را با استفاده از دوربین دستگاه موبایل خود از ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰

علاقمندان به هنر عکاسی معمولا از تصاویر دارای فرمت Raw استقبال می کنند، چراکه از این طریق می توانند تصاویری با بالاترین میزان جزئیات و کیفیت را با استفاده از دوربین دستگاه موبایل خود از سوژه های مد نظرشان بگیرند و حالا خبر رسیده که چنین امکانی برای کاربران مدل های مختلف آیپد و آیفون نیز فراهم خواهد شد.

شب گذشته در جریان کنفرانس توسعه دهندگان اپل، مشخص گردید که نسل آتی iOS از نوعی رابط کاربری قابل برنامه ریزی بهره می برد که به اپلیکیشن های دوربین امکان خواهد داد داده های عکسی پردازش نشده Raw یا خام را از سخت افزار دوربین دستگاه خود بگیرند.

اضافه نماییم که اندروید گوگل نیز از زمان ارائه نسخه آبنبات چوبی در سال 2014 تا کنون از این فرمت پشتیبانی می کند.

«پشتیبانی از عکس های فرمت raw» در لیست ده قابلیت جدید برای iOS 10 که شب گذشته منتشر گردید، به چشم نمی خورد که این موضوع نیز یک دلیل خوب دارد. عکاسی با این فرمت کاری بس پیچیده و البته پردرسر برای خیلی از مردم است.

اما حال که عکاسی نقشی اینچنین محوری در تلفن های همراه پیدا کرده و مرتبا بر تعداد علاقمندان به این هنر  به خاطر در دسترس بودن دستگاه های موبایل اضافه می شود، پشتیبانی از این فرمت را می توان بهبودی قابل توجه و البته ضروری قلمداد نمود.

با افزوده شدن این ویژگی به آیفون، تلفن هوشمند محبوب شرکت ساکن کوپرتینو همچنان جایگاه خود را در صدر لیست پرطرقدارترین دستگاه در فلیکر (سایت اشتراک گذاری عکس) حفظ خواهد کرد.

لازم است اضافه نماییم که امروز، کاربران آیفون و آیپد صرفا می توانند عکس های گرفته شده با این دستگاه ها را در فرمت JPEG ذخیره نمایند. این فایل ها معمولا فضای ذخیره سازی کمتری را اشغال می کنند و مشاهده کردن و اشتراک گذاری شان هم ساده تر است.

اما این فرمت محدودیت هایی هم دارد؛ کاربران یا بهتر بگوییم افرادی که با استفاده از این دستگاه ها اقدام به عکاسی می کنند، انتخاب دیگری ندارند مگر آنکه به دوربین خود اعتماد کرده و انجام فر ایندهایی نظیر کاهش نویز و تعادل رنگ سفید آن هم با بیشینه روشنایی 256 برای هر پیکسل را به آن واگذار نمایند که در این صورت، داده های زیادی برای انجام فرایندهای ویرایشی از قبیل تنظیم سایه و روشن تصویر وجود نخواهد داشت.

البته از یاد نبریم که با پشتیبانی از این فرمت، قرار نیست عکس های گرفته شده با آیفون دستخوش تغییراتی اساسی شوند؛ به عنوان نخستین دلیل، حسگرهای تصویر کوچکی که در داخل دوربین های موبایل قرار دارند فاقد انعطاف پذیری قابل توجه حسگرهای بزرگ به خدمت گرفته شده در دوربین های DSLR (جایی که عکاسی با فرمت Raw نخستین بار از آن پا گرفت) هستند.

دلیل دیگر اینکه به لطف وضعیت عکاسی HDR که در آن عکس های مختلف گرفته شده با سطوح روشنایی متفاوت با یکدیگر ترکیب می گردند، تصاویر JPEG طیف وسیعی از جزئیات در نور کم و زیاد را در خود دارند و در نتیجه تفاوت اندکی میان این عکس ها و تصاویر خام وجود خواهد داشت.

این را هم اضافه نماییم که هنوز مشخص نشده آیا اپل می خواهد این قابلیت را به اپلیکیشن دوربین خود اضافه نماید یا خیر. در هر حال، عکسبرداری با فرمت Raw در برهه کنونی قابلیتی نادر در دستگاه های اندرویدی محسوب می شود هرچند که اپلیکیشن هایی نظیر Camera FV-5 و Adobe Lightroom Mobile چنین مشخصه ای را برای دستگاه های بهره مند از پلتفرم یاد شده به ارمغان می آورند.

از همین رو، درست مانند کاری که گوگل در مورد اندروید انجام داد، انتظار می رود که اپل هم داده های Raw را در فرمت DNG بسته بندی نماید و با این کار مشاهده فایل های ذخیره شده با این فرمت را برای نرم افزارهایی نظیر فتوشاپ ساده تر کند.

در پایان لازم است اضافه نماییم که پشتیبانی از عکس های دارای این فرمت تنها قابلیت سخت افزاری تازه ای نیست که اپل همزمان با معرفی iOS 10 در اختیار کاربران قرار داده است. طبق خبرهای منتشر شده تا به الان، اپلیکیشن های شخص ثالث دوربین نیز در آینده نزدیک قادر خواهند بود ویدئوهای  Live Photos بسازند (منظور همان تکنولوژی ارائه شده از سوی اپل است که در زمان گرفتن عکس، ویدئو کلیپ های کوتاه از سوژه ها تهیه می کند و هم اکنون در اپلیکیشن دوربین این شرکت موجود است).

در مورد سخت افزارهای پشتیبانی شونده هم باید بگوییم که دوربین ها قادر خواهند بود طیف گسترده تری از رنگ ها را ثبت نموده و در نتیجه تصاویر زنده تری را ایجاد نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Elias_Khakpoor
    Elias_Khakpoor | ۲۵ خرداد ۱۳۹۵

    خوبه باز .ولی باید بگم اولین بار نوکیا در سال 2012/2013 این قابلیت و با گوشی Lumia 1020 معرفی کرد بعد گوگل بعدش هم اپل

  • ابراهیم معتمد
    ابراهیم معتمد | ۲۵ خرداد ۱۳۹۵

    اختراع دوباره عکاسی به وسیله اپل
    بار دیگر نو اوری و پیشرفت در دنیای عکاسی به دست اپل بوجود امد ? ? ? ?

    • mohammad k
      mohammad k | ۲۶ خرداد ۱۳۹۵

      دوست عزیز قابلیت ذخیره تصویر به صورت DNG از قبل در S7 وجود داشت، در قسمت Pro mode در دسترسه.

مطالب پیشنهادی