ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استراتژی اپل در خصوص iMessage: همچون دیگران از فیسبوک و اسنپچت ایده بگیر

مدیران ارشد اپل در جریان کنفرانس توسعه دهندگان یا همان WWDC امسال که هم اکنون نیز در حال برگزاری است بخش اعظمی از نطق خود را به تبیین این نکته اختصاص دادند که اپلیکیشن iMessage ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

مدیران ارشد اپل در جریان کنفرانس توسعه دهندگان یا همان WWDC امسال که هم اکنون نیز در حال برگزاری است بخش اعظمی از نطق خود را به تبیین این نکته اختصاص دادند که اپلیکیشن iMessage با iOS 10 متفاوت از گذشته می شود: رنگارنگ تر می گردد، امکانات بیشتری پیدا می کند و شلوغ تر می شود.

شرکت ساکن کوپرتینو در تلاش برای بالا بردن جذابیت های کلاینت پیام رسان خود در نظر کاربران به خصوص جوانترها تصمیم گرفته که برترین خصوصیات و ویژگی های پلتفرم های رقیبش را قرض بگیرد؛ به این ترتیب، دیگر خبری از حباب های آبی رنگی که دوستان دارنده آیفون را نشان می دادند، نخواهد بود و جای این بخش را روش های تعاملی مختلفی گرفته اند که شاید ذکر تمامی آنها را در این مجال نمی گنجد.

با شروع پاییز، کاربران دستگاه های بهره مند از iOS 10 قادر خواهند بود انیمیشن های حبابی حاوی متن را که سفارشی سازی هم شده اند، برای مخاطبان خود ارسال نمایند و با نوشتن متن از طریق انگشت؛ ارسال پیام های مخفی با «جوهر نامرئی» که برای رویت شدن نیاز به سوایپ کردن دارند؛ انیمیشن های فول اسکرین یا تمام صفحه، طرح های رنگی، استیکر، کلمات اموجی شده و یکی از شش روش تعیین شده موسوم به tapback یا ضربه به مسیج های دریافتی خود پاسخ دهند. به بیان دیگر کاربران می توانند بدون نیاز به نوشتن متن، با دوستان خود مکالمه کنند و تعامل داشته باشند.

سرویس پیام رسان اپل حالا یک پلتفرم تمام عیار است

سرویس چت اپل هم که پیشتر نقش نوعی لایه نازک روی پیام های متنی استاندارد را ایفا می کرد حالا به یک پلتفرم پیام رسان تمام عیار بدل شده و باید بگوییم تقریبا هر امکان یا قابلیت تازه ای که به آن اضافه شده را می توانید در مسنجر فیسبوک، اسنپچت یا ویچت پیدا کنید و روشن است که اپل با در نظر داشتن شیوه های ارتباطی محبوب از نظر کاربران اقدام به افزودن این قابلیت ها کرده است.

اگر از کاربران ویچت یا مسنجر فیسبوک هستید، احتمالا با ابزارهای این دو برنامه برای ارسال فایل های گیف، انیمشن های اموجی، پرداخت پول و ترسیم کردن با انگشتان آشنایی دارید. حالا باید به اطلاع تان برسانیم که اپل نیز امکاناتی مشابه به این را به سرویس پیام رسان خود اضافه کرده و تلاش نموده تا حد ممکن، محبوب ترین سرویس هایش را به روی توسعه دهندگان بگشاید. به این ترتیب، کاربران قادر خواهند بود با استفاده از DoorDash غذا سفارش بدهند یا با Square برای دوستان خود پول پرداخت نمایند.

iMessage_logo

فرانک ژیلت تحلیلگر شرکت Forrester در این باره می گوید: گشوده شدن iMessage برای توسعه دهندگان شخص ثالث از اهمیت زیادی برخودار است. با این کار اپل امکان می یابد که تجربه ای طبیعی تر را با استفاده از ابداعات صورت گرفته توسط پلتفرم هایی چون ویچت و دیگران در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

هدف در واقع این است که iMessage به پلتفرمی بدل گردد که ما به استفاده از آن راغب باشیم نه محصولی که بدون در اختیار داشتن کوچک ترین اطلاعات در مورد قابلیت هایش صرفا با آن کار می کنیم. تا به امروز کاربران آیفون از این سرویس صرفا به این خاطر استفاده کرده اند چون در دسترس شان بوده و با نرم افزار موبایل آنها یکپارچه سازی شده. حالا اما با بیشتر شدن محبوبیت محصولات رقیب (که بسیاری از آنها هم روی iOS و هم اندروید قابل استفاده اند) اپل نمی تواند تنها به حضور داشتن در محصولات سخت افزاری تولیدی اش بسنده کند و ضروری است که iMessage بهتر از گذشته شود.

البته در نظر داشته باشید که الگو برداری از اپلیکیشن های محبوب پیام رسان، کاری نیست که تنها اپل آن را انجام داده باشد. گوگل نیز در جریان کنفرانس توسعه دهندگان خود که ماه قبل برگزار کرد، بخش اعظمی از منابع خود را به اپ پیام رسان الو و اپ ویدئو چت Duo اختصاص داد.

iMessage صرفا نمی تواند حضور داشته باشید و باید بهتر شود.

الو برای آن ساخته شده تا به اپلیکیشن استاندارد ارسال پیام توسط کاربران بدل گردد و برای جذب هر چه بیشتری افراد به امکانات قابل توجهی مجهز گردیده که تصور می شود از هوش مصنوعی بهره می گیرند.

در مقابل Duo ترکیبی از اپلیکیشن Face Time اپل و طراحی سلفی محور اسنپچت (اپلیکیشن ارسال عکس و مالتی مدیا) است. در هر حال هم گوگل I/O و هم WWDC را می توان پذیرش ضمنی این مهم از سوی بزرگان فناوری دنیا قلمداد نمود که آنها «همچنان تلاش دارند درک درستی از مقوله اجتماعی پیدا کنند».

یکی از معایبی که اپل تلاش دارد آن را رفع نماید چرخه آپدیت نرم افزاری اش است. این شرکت نرم افزارهای پیش فرض یا در واقع اپلیکیشن هایی نظیر Messages و موزیک را به سان آبجکت هایی ایستا در نظر می گیرد که به روز رسانی شان منوط به آپدیت سالانه iOS است. لذا در گذشته وقتی اپل تصمیم می گرفت باگی را از روی یکی از این اپلیکیشن ها رفع نماید یا مشکلی را حل کند باید کل سیستم عامل موبایلی اش را به روز رسانی میکرد. اما حتی در این صورت نیز به ندرت پیش می آمد که شرکت مورد بحث دست به تغییرات اساسی در اپلیکیشن های پیش فرض خود بزند و معمولا این کار را خارج از چهارچوب همیشگی و عرضه آپدیت سالانه برای iOS انجام نمی داد.

wwdc-apple-2016-34-640x330

این یعنی اپل کُند عمل می کند؛ خیلی کندتر از رقبایش. در واقع این شرکت با مصادف ساختن فرایند آپدیت نرم افزاری اش به ارائه سخت افزارهای جدید، مرتبا بازی را بi رقبایش واگذار کرده، رقبایی که می توانند بارها و بارها و بارها محصولات خود را به روز رسانی کنند و بهترین راهکار ممکن را از آنها ارائه نمایند. اما با ارائه iOS 10 این رویه احتمالا تغییر خواهد کرد. شرکت ساکن کوپرتینو بدون آنکه این خبر را رسما روی صحنه و در جریان شب نخستن کنفرانس WWDC اعلام نماید ظاهرا تصمیم گرفته وابستگی اپلیکیشن هایش به iOS را بردارد.

این یعنی، به زودی می توانید مواردی نظیر Stocks، Notes، Weather و بسیاری اپلیکیشن های دیگر را که بدون کاربرد درون پوشه ای روی صفحه هوم آیفون تان قرار دارند را حذف کنید.

مهم تر از همه (البته برای اپل) اینکه، اپلیکیشن هایی نظیر Messages ممکن است به صورت بالقوه آپدیت های آتی خود را از طریق اپ استور دریافت نمایند که این، روشی سریع تر و البته ساده تر برای پیاده سازی تغییرات روی اپلیکیشن هاست. به این ترتیب، اگر فیسبوک یا اسنپچت ایده ای تازه را ارائه نمایند، اپل هم می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن قابلیت مشابه اما مختص به خود را ارائه نماید و خود را به آنها برساند.

اما با وجود این سطح از باز بودن که اپل اخیرا به آن روی آورده، روشن است که تمایلی برای ورود به محیط اندروید ندارد. این شرکت هنوز هم که هنوز است بر اصل همیشگی اش پایبند بوده و عقیده دارد که سخت افزار و نرم افزار آن باید همگام با هم باشند و برپایه یکپارچگی خوبی که دارند یکدیگر را تبلیغ نمایند. از همین رو ورود iMessage به اندروید را می توان گامی مخرب از سوی آن قلمداد نمود.

دور  نیست روزی که اپل بخواهد iMessage  را به یک پلتفرم پیام رسان جدی بدل نماید و از ابزاری که صرفا به فروش بیشتر آیفون بدل می شود، آن را دور کند. این امر، به خصوص اگر شرکت ساکن کوپرتینو بخواهد iMessage  را به یک اپلیکیشن پول ساز تبدیل کند، اهمیت بیشتری می یابد. در حال حاضر البته راهی برای درآمدزایی این سرویس چت وجود ندارد. اگر اپل پی از پرداخت های همتا به همتا پشتیبانی می کرد یا اپل امکانی را برای توسعه دهندگان فراهم می نمود تا در ازای ارائه پکیج های بیشتر استیکر از کاربران پول دریافت نمایند، آنگاه دلایل کافی  برای ورود این اپلیکیشن به محیط  اندروید فراهم بود.

تقریبا هر کدام از رقبای iMessage روی پلتفرم های مختلف قابل استفاده هستند و به همین خاطر است که شمار استفاده کنندگان از مواردی نظیر واتس اپ حالا از مرز یک میلیارد کاربر عبور کرده و مسنجر فیسبوک نیز در حال نزدیک شدن به این رکورد است.

اپل مدعی است که در سرتاسر دنیا بالغ بر یک میلیارد دستگاه بهره مند از iOs از سوی کاربران مورد استفاده قرار می گیرد اما بسیاری از مشتریان آن که برای خود اپل آی دی دارند از آن روی دستگاه های مختلفی نظیر مک، آیفون و آیپد استفاده می کنند.

لذا تنها رقمی که اهمیت دارد سهم بازار iOS است که هم اکنون حول رقم 23 درصد موبایل ها و تبلت های فروخته شده در سرتاسر دنیا می چرخد. بنابراین با وجود آنکه اپل با معرفی iOS 10 نشان داد که توجه ویژه ای به بزرگ ترین نام های دنیای پیام رسان ها نشان می دهد، ممکن است در آینده روزی فرا برسد که iMessage مجبور به ترک باغ سرسبز iOS شده و در جهان های دیگر اکتشاف نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Hadi.TJ
    Hadi.TJ | ۲۷ خرداد ۱۳۹۵

    متاسفانه اكثر مطالبي كه خانم موسوي تو سايت ميذاره جهت دار و دو جهت تخريب اپل هستن، نميدونم چرا و چه مشكلي با اپل داره، ولي از تيتر همين خبر بگير تا اكثر مطالب قبلي ايشون تو سايت جهت دار هستن...يجوري شده كه خيلي وقتا براي جلوگيري از عصبي شدن و تمدد اعصاب، پست هايي كه اسم خانم موسوي پاشون خورده رو اصلا باز نميكنم...بهتره ايشون يك تغيير رويه اي تو كارشون انجام بدن...

  • A"hmadrez"A
    A"hmadrez"A | ۲۶ خرداد ۱۳۹۵

    واقعا این قابلیاتا به یه پلتفرم جذاب و کامل تبدیلش کرده و فقط باید منتظر بود تا این اپ برای اندروید و سایر سیستم ها عرضه بشه واقعا الان قابلیت رقابت کامل با سایر برنامه های ارتباطی داره و مطمعن باشید 100 برابر جذاب تر و جالبتر

  • نیما
    نیما | ۲۶ خرداد ۱۳۹۵

    آغا من نمیدونم چرا انقد این موضوع همه گیر شده که ای مسیج کامل کپی شده :|

    • نیما
      نیما | ۲۶ خرداد ۱۳۹۵

      متاسفانه مظز من نصفه نیمه اومده.وقتی هم که خواستم ویرایش کنم یک بار دیگه همون نصفه فرستاده شد !
      من قبول دارم که یکی یا 2تا از ویژگی ها از مسنجر های دیگه گرفته شده ولی بقیه تغییرات کاملا نو و جذاب هستن.
      متاسفانه الان کامل زوم شده روی اپل
      مثلا همین allo گوگل کلی کپی از snapchat داشت ولی هیشکی اصن هیچی نگفت.

مطالب پیشنهادی