ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

شبی فراموش نشدنی؛ چرا سونی را می توان برنده بلامنازع نمایشگاه E3 2016 دانست؟

بیایید با خودمان روراست باشیم، نمایشگاه E3 امسال آن طور که باید و شاید هیجان انگیز نبود؛ مسئله ای که شاید بخشی از دلیل آن را بتوان لو رفتن زودهنگام بسیاری از اخبار مربوط به ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

بیایید با خودمان روراست باشیم، نمایشگاه E3 امسال آن طور که باید و شاید هیجان انگیز نبود؛ مسئله ای که شاید بخشی از دلیل آن را بتوان لو رفتن زودهنگام بسیاری از اخبار مربوط به نمایشگاه برشمرد. اما لو رفتن اخبار، تمام مشکل نبود و مسئله از جایی شروع شد که تقریباً هیچ کمپانی بازیساز بزرگی نتوانست انتظارات را برآورده کند.

از کمپانی الکترونیک آرتز شروع می کنیم. این ناشر آمریکایی برای سال جاری میلادی، عرضه دو بازی مورد انتظار Battlefield 1 و Titanfall 2 را برنامه ریزی کرده که اگر منصف باشیم، هر دوی آنها نمایشی حیرت انگیز در کنفرانس الکترونیک آرتز داشتند. اما همه چیز به همین جا محدود شد. بخش های زیادی از زمان کنفرانس الکترونیک آرتز به عناوین ورزشی و نمایش های نه چندان گیرای آنها اختصاص داشت و اگر خبر مهمی با طرفداران به اشتراک گذاشته می شد، احتمالاً از پیش آن را شنیده بودیم.

مضاف بر این، الکترونیک آرتز حالا سه سال است که وعده عرضه نسخه جدید سری بازی Mass Effect را به طرفداران خود داده و هنوز هیچ تیزر یا تریلری که اندکی ما را با محیط بازی آشنا سازد به نمایش در نیاورده است. در حالی که امیدوار بودیم بالاخره از Mass Effect Andromeda در کنفرانس این کمپانی رونمایی شود، ناشر آمریکایی صرفا به نمایش ویدیویی شامل تصاویر مفهومی از بازی و سخنان سازندگان بسنده کرد و بازهم طرفداران خود را در میان زمین و هوا نگه داشت.

ea e3 2016 presser copy

نوبت به بتسدا می رسد که سال گذشته توانست با معرفی چند عنوان بزرگ مانند Fallout 4 و DOOM، چشم گیمرهای سراسر جهان را به خود بدوزد. بعد از کنفرانس E3 2015 بتسدا، حالا انتظارات به بیشترین سطح خود رسیده بود و منتظر کنفرانسی سراسر هیجان بودیم، اما بتسدا هم نتوانست کاری از پیش ببرد. منظورمان این نیست که بتسدا از عناوینی درخور توجه رونمایی نکرد؛ چرا که معرفی نسخه جدید Quake یا نسخه ریمستر The Elder Scrolls V: Skyrim خلاف این موضوع را ثابت می کند.

اما بتسدا به طرز عجیبی، با ارائه درست و مناسب عناوین خود مشکل داشت و نمی توانست نمایشی جالب توجه در مقابل دیدگان ما بگذارد. بزرگترین مثال برای این موضوع، نمایش طولانی و بسیار خسته کننده DisHonored 2 بود که نه تنها خواب را به چشمان مان آورد، بلکه تمام هیجان مان نسبت به نسخه دوم یکی از بهترین عناوین چند سال اخیر را نیز از بین برد.

از یک سو، گیم پلی به نمایش درآمده از DisHonored 2 بسیار خسته کننده می نمود و از سوی دیگر، صدای کارگردان بازی که قصد داشت به خیال خود، گیمرها را با ویژگی های منحصر به فرد بازی آشنا سازد سبب شد تا متوجه نشویم که طی آن ده دقیقه جهنمی، چه چیزی را مشاهده کرده ایم.

Bethesda-E3-Dishonored-2-1-730x456 copy

این ها را گفتیم تا برسیم به یوبیسافت؛ همان ناشر دوست داشتنی فرانسوی که از هیچ تلاشی برای خالی کردن جیب مان دریغ نمی کند. یوبیسافت طبق روال  همیشه، نمایشی نسبتاً هیجان انگیز داشت و بازی های متفاوتی را به نمایش درآورد. اما سه مسئله باقی می ماند که سبب می شود نتوانیم کنفرانس یوبیسافت را چندان مهم تلقی کنیم: این کمپانی هم با مشکلاتی اساسی در ارائه و معرفی بازی هایش مواجه بود، سابقه نه چندان درخشان فرانسوی ها نشان داده که بازی نهایی به هیچ وجه مانند نمایش آن نخواهد بود و البته، نیازی به اشاره به شوخی های نه چندان جالب و گاه زننده آییشا تایلر (مجری کنفرانس) هم نیست.

اما بیایید کنفرانس کمپانی های بازیسازی را کنار بگذاریم. همه ما می دانیم که نمایشگاه E3 امسال، صحنه تقابل سونی و مایکروسافت بود و انتظار می رفت که هردوی آنها با دستی پر وارد میدان شوند. همانطور که شایعه آن به گوش می رسید، مایکروسافت طی کنفرانس خود، از نسخه اسلیم کنسول اکس باکس وان رونمایی کرد و البته اعلام نمود باید منتظر ورژن ارتقایافته این کنسول نسل هشتمی، با نام رمز اسکورپیو در تعطیلات سال آتی میلادی بود.

در همین حال، نمایش گیم پلی بازی هایی مانند Gears of War 4 و معرفی بازی Forza Horizon 3 هم از بخش های جالب توجه مراسم ردموندی ها به شمار می رفت که توانست دارندگان کنسول اکس باکس وان را اندکی به آینده امیدوار کند. و البته یکپارچه سازی پلتفرم های ویندوز 10 و اکس باکس وان، و عرضه بسیاری از بازی های انحصاری اکس باکس وان روی پی سی را نیز فراموش نکنیم که گرچه قابل پیش بینی بود اما بازهم موجبات غافلگیری گیمرها را فراهم کرد.

scorpio-1 copy

مشخصاً مایکروسافت سعی داشت تا جای ممکن، سرگذشت پر فراز و نشیب و تلخ خود طی سه سال گذشته را به دست فراموشی بسپارد و شروعی نو برای خود رقم بزند که این موضوع خود جای تحسین دارد. معرفی سرویس Play Anywhere، که در واقع برنامه مایکروسافت برای عرضه بازی های اکس باکس وان روی پی سی به شمار می رود، حکایت از این داشت که ساکنین ردموند، اگرچه کنسول نسل هشتمی خود را فراموش نکرده اند اما دیگر امیدی به موفقیت آن در برابر پلی استیشن 4 نداشته و ترجیح می دهند روی ویندوز 10 تمرکز کنند.

بخش قابل توجهی از کنفرانس مایکروسافت هم به معرفی این دست از سرویس های ارزش افزوده اختصاص داشت؛ سرویس هایی که جای خالی بازی های ویدیویی و عناوین انحصاری را پر نمی کنند، اما تنها راه پیش روی مایکروسافت برای مقابله با سونی و جلب توجه گیمرها، خصوصاً گیمرهای آمریکایی، به شمار می روند.

بنابراین، مایکروسافت در مجموع کنفرانسی قابل قبول از خود به جای گذاشت و سونی را به چالشی جدی دعوت کرد؛ چالشی که با وجود شناخت کامل سونی از سیاست ها و استراتژی های مایکروسافت و فائق آمدن بر آنها طی سال های اخیر، باز هم می توانست ژاپنی ها را با مشکلات جدی مواجه کند.

پیش از آن که به کنفرانس سونی بپردازیم برای مدتی کوتاه حقیقت هایی که پیش از نمایشگاه E3 از آنها باخبر بودیم را مرور می کنیم. می دانستیم که هم سونی و هم مایکروسافت، در حال ساخت کنسولی جدید هستند و سونی نیز پیش از آغاز نمایشگاه، ساخت کنسول پلی استیشن 4 ارتقا یافته با نام رمز نئو را رسماً تایید کرد. با این حال اندرو هاوس، مدیر بخش سرگرمی های تعاملی سونی گفته بود که نباید منتظر رونمایی از آن طی E3 2016 باشیم.

با وجود حضور کمرنگ سونی در بخش سخت افزار، شایعات از حضور پر رنگ آنها در حوزه نرم افزار حکایت داشت و گفته می شد نسخه بعدی یا چهارم سری بازی God of War در حال ساخت است؛ عنوانی که در کنار سری Uncharted، یکی از بزرگترین IP های کنسول های پلی استیشن به شمار رفته و عرضه آن می تواند بسیاری از مسائل را تحت تاثیر قرار دهد.

از سوی دیگر، سونی در گزارش مالی اخیر خود آورده بود که پیش بینی می کند تا پایان سال مالی جاری، فروش کنسول پلی استیشن 4 به 60 میلیون واحد برسد که 20 میلیون واحد از فروش فعلی بیشتر است؛ این یعنی ژاپنی ها قصد دارند نیمی از فروش کنسول خود در بازه زمانی سه سال را در زمانی کمتر از یک سال به دست آورند.

2016-06-14_105858

تمام این حقایق به ما نشان می داد که سونی برنامه های بزرگی برای E3 دارد و قرار نیست دست روی دست بگذارد تا مایکروسافت با خیال راحت، کنسول های جدیدش را معرفی کرده و تمام توجه ها را به خود جلب کند. ژاپنی ها بهتر از هرکس دیگر، اهمیت نمایشگاه E3 و تاثیر آن بر ذهن مخاطبان را درک کرده اند و می دانند که تنها از طریق کنفرانس خود، قادر به دستیابی به فروش 20 میلیون واحدی پلی استیشن 4 طی سال جاری میلادی خواهند بود.

کنفرانس سونی آغازی فراموش نشدنی داشت. از همان لحظه که یک ارکستر سمفونی کامل شروع به نواختن موزیکی حماسی در کنار پرده ای که پشت آن معلوم نبود کرد، باید پی می بردیم قرار است شاهد نمایشی نفس گیر باشیم. بعد از گذشت 5 دقیقه بود که «شاون لیدن» (Shawn Layden)، رییس هیئت مدیره استودیوهای جهانی سونی پا به صحنه گذاشت و ادعا نمود پلی استیشن 4 «معبدی برای خلاقیت و آفرینندگی» است.

در همین لحظه سونی کنفرانسش را رسماً با سورپرایزی بزرگ آغاز کرد: 10 دقیقه از گیم پلی بازی God of War که قرار است در قالب نسخه ریبوت این فرنچایز ظاهر شود. شاید بسیاری از ما می دانستیم که نسخه جدید God of War در کنفرانس سونی معرفی می شود، اما ژاپنی ها می دانستند که بهترین راه برای غافلگیری مخاطبان چیست و به همین دلیل، به جای معرفی صرف و نمایش تریلری سینماتیک از بازی، یکراست به سراغ اصل قضیه رفتند.

god_of_war_ps4_reveal_1

God of War از منظر فنی به قدری تاثیرگذار بود که می توانستیم صدای فریاد حاضرین در سالن را حتی طی لایواستریم مراسم بشنویم. سونی به همین سادگی و در عرض 10 دقیقه توانست نرم افزارهای به نمایش درآمده در کنفرانس مایکروسافت را در مشت خود مچاله کند. نمایش God of War به قدری زیبا بود که بعید است آن را ببینید اما آرزو نکنید که یک روز قادر به تجربه آن باشید.

بحث ما تنها به صحبت درباره نسخه جدیدی از یک فرنچایز محبوب محدود نمی شود، بحث اینجاست که اتمسفر حاکم بر بازی و گیم پلی خیره کننده آن، در سطحی بالاتر از هرآنچه تا امروز دیده ایم قرار داشت و می دانیم که مشابه چنین عنوانی طی 12 ماه آینده به هیچ وجه روی اکس باکس وان قابل تجربه نخواهد بود.

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و God of War تنها آغازی بر کنفرانس به یاد ماندنی سونی در E3 2016 بود. به جرئت می توان گفت که طی نیم ساعت الی یک ساعت نخست کنفرانس، تقریبا هیچ صحبتی از سوی مدیران سونی به میان آورده نشد و دائما گیم پلی، پشت گیم پلی بود که به نمایش در می آمد. تکنولوژی به کار رفته در بازی Day Gone ما را مبهوت خود ساخت، نمایش The Last Guardian مثل همیشه زیبا بود، در عین ناباوری بازی Resident Evil 7 در محیط واقعیت مجازی معرفی شد و فرصتی یافتیم تا یکبار دیگر در دنیای اتمسفریک Horizon: Zero Dawn غرق شویم.

screenshot-103-420-90 copy

ورود حماسی هیدئو کوجیمای دوست داشتنی (خالق سری بازی Metal Gear Solid) را نیز فراموش نکنیم که با بیان جمله ساده «سلام به همگی، من برگشتم»، تمام بینندگان مراسم را به وجد آورد و کم مانده بود سقف سالن Shrine Auditorium از فریاد حضّار فرو ریزد.

همه این ها را به معرفی چند بازی مانند Batman Arkham VR برای پلتفرم واقعیت مجازی پلی استیشن وی آر، رونمایی از بازی انحصاری Spider-Man که توسط استودیوی Insomniac ساخته می شود، نمایش گیم پلی Detroit: Become Human (اخرین ساخته دیوید کیج) و البته خبر ساخت نسخه ریمستر سه قسمت ابتدایی Crash Bandicoot اضافه کنید تا متوجه شوید سونی چه شبی فراموش نشدنی برای طرفداران خود و کنسول پلی استیشن 4 رقم زد.

detroit_become_human_e3_2016_shot_2-1152x648

حالا که کنفرانس سونی به پایان رسیده و در روز دوم نمایشگاه E3 2016 به سر می بریم، دیگر فهمیده ایم که چرا ژاپنی ها از کنسول جدید خود رونمایی نکردند. در حالی که مایکروسافت گوش طرفدارانش را با شعار «بهترین لاین-آپ تاریخ اکس باکس» پر کرده، سونی نشان داد که حتی نیازی به صحبت درباره دستاوردهایش طی کنفرانس خود ندارد و صرفا نمایش بازی های انحصاری پلی استیشن 4، یکی پس از دیگری، سبب خواهد شد تا گیمرها بفهمند چه کسی واقعا به «بهترین لاین-آپ تاریخ» دسترسی دارد.

با اینکه سه سال از عمر پلی استیشن 4 می گذرد، این کنسول نسل هشتمی هنوز پتانسیل های فنی بسیاری دارد که پیش از این تنها در بازی Uncharted 4: A Thief's End به حد و مرزهای آن پی برده بودیم. اما نمایش های کنفرانس سونی نشان داد که هنوز کار تمام نشده و تازه زمان آن رسیده تا عناوین بیشتری مثل آخرین شاهکار استودیوی ناتی داگ به دست مخاطبان برسد. بنابراین، سونی حتی نیازی به معرفی کنسول جدیدش نداشت و در حالی که مایکروسافت تمام برگ های برنده خود را رو کرده، گیمرها هنوز مشتاقانه منتظر رویداد بعدی سونی و معرفی پلی استیشن نئو هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • sorush33
    sorush33 | ۲۹ خرداد ۱۳۹۵

    قدرت سونی

  • A"hmadrez"A
    A"hmadrez"A | ۲۹ خرداد ۱۳۹۵

    الان تو بخش نظرات جاى يكى از طرفداران مايكى واقعا خالى ديده مى شود ????

  • آرمین
    آرمین | ۲۷ خرداد ۱۳۹۵

    نظر هر کس محترم،اما پر واضح که نویسنده طرفدار سونی و البته این موضوع نه اشکالی نداره و نه خود نویسنده سعی در پنهان کردنش داره،اون چه که مهمه همونقدر که طرفدارهایسونی،از کنفرانس سونی لذت بردن و کنفرانس مایکروسافت رو در حد اون نمیدونستن،به شخصه کنفرانس مایکروسافت رو به هیچ عنوان با کنفرانس سونی عوض نمی کنم چون کنفرانس سونی واقعا برای من هیچ جذابیتی نداشت و این نشون میده که سلیقه ی من با بازیهای سونی اصلا هم خونی ندارم،اما خوب هستن کسایی که برا خدای جنگ جون بدن،اما من از ۱ کیلومتریشم رد نمیشم.هر چند شاهکار باشه،اما سلیقه ارجحیت داره.

  • یاسر
    یاسر | ۲۷ خرداد ۱۳۹۵

    سونی یعنی کیفیت سونی یعنی واقعیت سونی یعنی اصالت تکنولوژی متعلق به سونی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی