ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

معنی و مفهوم چراغ های اخطار پشت آمپر خودروها – بخش اول

هنگامی که سوار خودرو خود می شوید و می خواهید استارت بزنید، درست قبل از مرحله استارت با انواع و اقسام چراغ های هشدار روبرو می شوید که البته لحظه ای پس از استارت خاموش ...

سید محمد سعید چاوشی
نوشته شده توسط سید محمد سعید چاوشی | ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

هنگامی که سوار خودرو خود می شوید و می خواهید استارت بزنید، درست قبل از مرحله استارت با انواع و اقسام چراغ های هشدار روبرو می شوید که البته لحظه ای پس از استارت خاموش می شوند.

اما اگر چراغی بعد از استارت روشن بماند، باید به آن توجه کرد چرا که ممکن است حاوی پیام مهمی باشد.

در مطلبی دو بخشی قصد داریم معانی و مفاهیم این چراغ های اخطار دهنده و درجه اهمیت آن ها توضیح دهیم. بخش اول شامل اخطارهای ساده و متداول بین خودروهای قدیمی و جدید است و بخش دوم به شکل تخصصی تر به خودروهای جدید و پیچیده مُدرن اشاره دارد.

1- هشدار کمربند ایمنی

این یکی آسان است در واقع هشدار می دهد که راننده یا سرنشینان کمربند ایمنی خود را نبسته اند.
در خودرو های جدید حسگر های موجود در صندلی از طریق وزن قرار گرفته شده بر روی صندلی تشخیص می دهند که فردی بر روی صندلی سرنشین نشسته است یا نه و بر این اساس در صورت نبستن کمربند ایمنی توسط سرنشین، چراغ و بوق اخطار به صدا در می آید.

در صورت توجه نکردن به آن هشدار شروع به صدا زدن می کند. مطالعات نشان داده است که بستن کمربند ایمنی 50 درصد جراحت های تصادفات را کاهش می دهد. نبستن کمربند ایمنی معمولا در تصادفات به تشدید جراحات در اثر باز شدن ناگهانی ایربگ ها منجر می شود.

2- هشدار ایربگ

این هشدار اعلام خرابی در سیستم ایربگ و یا سنسور های ایربگ می دهد و به این معنی است که ممکن است در هنگام تصادف عمل نکنند.
در خودرو ها که به ایربگ شاگرد نیز دارند، روشن ماندن این چراغ هشدار می دهد که تشخیص داده فردی بر روی صندلی کمک راننده نشسته است اما ایربگ آن غیر فعال است.
طبیعتا عدم توجه به چنین هشداری می تواند مرگ آفرین شود و در تصادفات به شکستن گردن سرنشین بیانجامد.

3- هشدار ترمز

این هشدار معنی های گوناگونی دارد. یا ترمز پارک درگیر است و باید آن را خلاص کنید یا حسگر مربوط به ترمز پارک (ترمز دستی) تنظیم نبوده و نیاز به تنظیم دارد و یا روغن ترمز از حد نساب پایین تر بوده و نیاز به پر شدن دارد.
روشن بودن چراغ اخطار ترمز همچنین می تواند نشان دهد که فشار هیدرولیک بین چرخ ها با یکدیگر تطابق ندارند.

طبیعتا دو وضعیت آخر از همه مهمتر بوده و باید فورا به آن رسیدگی کرد، به این دلیل که تاثیر مستقیمی بر روی قدرت ترمز گیری شما دارد. در ضمن روغن های مربوط به ترمز و هیدرولیک را قبل از روشن شدن چراغ چک کنید به این دلیل که ممکن است حسگر دیرتر عمل کرده و باعث خطر شود.
بعضی خودرو های جدیدتر نیز هشداری مربوط به صفحه ترمز نیز دارند که در صورت نیاز به تعویض به شما هشدار می دهد.

4- هشدار ABS

بعضی از خودرو ها که چراغ هشدار جداگانه ای برای ABS دارند. در صورت روشن شدن نشان می دهد که مشکلی در سیستم ABS رخ داده است.
این سیستم در واقع هشدار می دهد که سیستم دچار اختلال شده و ممکن است چرخ ها تحت فشار ترمز ها سنگین دوام نیاورند و قفل شوند. پس در صورت مشاهده این هشدار بهتر است فورا به نمایندگی مراجعه کنید.

5- سنسور دما

بعضی از خودرو های قدیمی فقط از یک چراغ قرمز برای نشان دادن گرم شدن بیش از حد موتور بهره مند بودند اما خودرو های امروزی کاملا آمپری مخصوص دما دارند که هشدار می دهد که موتور بیش از حد گرم و یا در حال گرم شدن بیش از حد است.
بهترین کار کنار زدن خودرو و توقف کامل برای خنک شدن موتور است، در غیر این صورت هزینه های گزافی به شما تحمیل خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید راهنمای مواجه با جوش آوردن خودرو در فصل تابستان را مرور کنید.
DASH-1

6- هشدار سطح و فشار روغن

روشن شدن این چراغ به شما هشدار می دهد که سطح روغن خودرو شما کم شده است و یا فشار سیستم روغن کاری به شکل قابل توجهی افت کرده است.
با روشن شدن ناگهانی این هشدار موتور خودرو شما در خطر نیست ولی در معرض خطر قرار دارد و باید فورا به آن توجه کنید.
با نادیده گرفتن این هشدار، پس از مدتی موتور خودرو عین یک ماهی تابه که بر روی اجاق گاز روشن به مدت چند ساعت بوده گداخته می شود.
مسلما یک ماهی تابه از یک موتور جدید بسیار ارزان تر است، بنابراین حتی اگر به از بین رفتن ماهی تابه خود اهمیت نمی دهید، دلسوز حساب بانکی خود باشید و پیش از یاتاقان زدن یا ذوب شدن رینگ های پیستون، از سلامت سیستم روغنکاری اطمینان حاصل کنید.

7- هشدار سیستم برق

نماد این هشدار، نمای شماتیک یک باتری است. بنابراین در اولین گام ایراد ممکن است از باتری باشد.

همچنین معنی اختلالی در سیستم دینام را نیز می دهد. ممکن است خریدن یک باتری نو باعث حل مشکل نشود اما فروشندگان باتری هنگامی که یک باتری جدید را خریداری می کنید سیستم دینام را نیز چک کرده و در صورت خرابی آن را به شما اطلاع می دهند.

8- هشدار سیستم تعلیق

این هشدار مواقع متفاوتی روشن می شود که معنی وجود یک ایراد در سیستم تعلیق، تعویض دنده و یا بالارفتن دمای روغن سیستم تعلیق را بدهد.
این هشدار عموما بر روی کامیون ها هنگامی که بار بسیار سنگینی را حمل می کنند روشن شده و یا در خودرو های اسپرت که فشار سنگین زیادی را تحمل می کنند نیز ممکن است رخ دهد. در چنین شرایطی راهی جز کنار زدن خودرو برای خنک شدن مایع مربوط به سیستم تعلیق ندارید.

9- هشدار فشار باد تایر ها

این هشدار به شما اطلاع می دهد که هر کدام از تایر ها یا فشار کمی داشته و یا مشکلی دارند و باید فورا منشاء آن را بررسی کنید.
فشار کم لاستیک خطر پنچری و ترکیدن لاستیک در اتوبان را افزایش می دهد.
همچنین در شرایط بارانی، تایر کم باد بسیار راحت تر از تایر پر باد و پرفشار لیز می خورد و طبیعتا چنین نقصی می تواند باعث بروز تصادف شود.

10- علامت چراغ نور بالا

در حالی که همانند بقیه علامت ها نشان دهنده یک خرابی و یا هشدار هستند، این هشدار نبوده و در واقع به شما یادآوری می کند که شما نور بالا زده اید.

در واقع درست است که برای شما مشکلی بوجود نمی آورد اما برای دیگر وسایل نقلیه موتوری ایجاد مشکل می کند و باعث ایجاد تصادف می شود.

هنگامی که خودرویی از روبرو شما می آید و یا خودرویی در جلوی شما در حال حرکت است شما نیاز ندارید که تا دو کیلومتر جلوی خود را مشاهده کنید در حالی که دارید پشت کس دیگری در حال حرکت هستید.

در انتها لازم است بگوییم که لازم نیست تا شما با دقت کنید به صدای موتور خودرو خود گوش کنید تا احساس خرابی را در خودرو حس کنید.
در واقع چراغ های هشدار برای همین هستند که شما را قبل از فاجعه با خبر کنند فقط مقداری توجه بیشتری باید به آنها بکنید.

در واقع می خواهند به شما بگویند که یک تعمیر ساده از پیاده تا خانه رفتن و مواجه شدن با فاکتورهای سنگین ناشی از سوختن موتور و گیربکس بسیار راحت تر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Meysam.sorkheh
    Meysam.sorkheh | ۳۰ بهمن ۱۳۹۷

    این عکسشه

  • Meysam.sorkheh
    Meysam.sorkheh | ۳۰ بهمن ۱۳۹۷

    سلام.ماشین من سانتافه هست.امروز ی علامت ⚠️رو کیلومتر روشن شد.کسی میدونه مال چیه.ممنون میشم

  • مهدی
    مهدی | ۲۶ خرداد ۱۳۹۵

    من یه 206 تیپ 3 خریدم الان هر یکی دو روز چراغ چک روشن میشه و ماشین خاموش میشه در حال حرکت .
    مشکل چیه؟
    استارت بلافاصله بعدش میزنم روشن میشه.

    • riofarina
      riofarina | ۲۷ خرداد ۱۳۹۵

      ماشینت دلش برا میکانیک تنگ شده،یسر برو پیش باتری ساز باهم آشنا بشن

    • سید محمد سعید چاوشی
      سید محمد سعید چاوشی | ۲۷ خرداد ۱۳۹۵

      مشکل خاموش شدن ناگهانی ماشین متاسفانه منشا زیاد داره و بسیار هم خطرناک هست..در بدترین حالت به ecu ماشین مربوط میشه

مطالب پیشنهادی