ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

موشک فالکون 9 یک بار دیگر شکست خورد

ساعاتی پیش، یک موشک فالکون 9 اسپیس اکس موفق به پرتاب دو ماهواره به مدار زمین شد اما مهندسان این شرکت در فرود آوردن فالکون 9 روی ایستگاه سطح دریا این بار شکست خوردند و ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۱:۰۰

ساعاتی پیش، یک موشک فالکون 9 اسپیس اکس موفق به پرتاب دو ماهواره به مدار زمین شد اما مهندسان این شرکت در فرود آوردن فالکون 9 روی ایستگاه سطح دریا این بار شکست خوردند و پس از چندین فرود موفقیت آمیز، حالا یک موشک دیگر از بین رفت.

از آنجایی که موشک در مداری بسیار بالا سفر می کرد، بازگرداندن آن کار بسیار سختی بود که کمپانی هم ساعاتی قبل به آن اشاره کرده بود و بیان شد که فرود سختی پیش روی شان است. فرستادن موشک به این مدار (GTO) انرژی و سوخت بسیاری می طلبید، در نتیجه سوخت کمی برای کنترل موشک حین فرود باقی می ماند.

موشک های فالکون 9 برای فرود نیازمند مقادیری سوخت هستند تا از سرعت خود کاسته و در خلاف جهت زمین انرژی وارد کنند. در این حالت، سرعت موشک به حداقل میزان ممکن می رسد و قابل کنترل می شود.

اما این موشک سوخت زیادی برای کنترل سرعت خود نداشت و در نتیجه با شدت بالایی به کف ایستگاه واقع روی سطح دریا برخورد کرد و سبب از کار افتادن دوربین قرار گرفته در ایستگاه شد. پیش از اینکه دوربین به سبب شدت ضربه از کار افتد، نشانه هایی از انفجار و آتش را به ثبت می رساند.

دقایقی بعد، مهندسان اسپیس اکس و همچنین مدیرعامل این شرکت، ایلان ماسک، انفجار را تایید کردند.

چند ساعت بعد، ایلان ماسک علت سقوط و انفجار را نیروی رانشی کم یکی از سه موتور اصلی دانست. برای یک فرود موفقیت آمیز، هر سه موتور باید با تمام قوا کار کنند. او در ادامه گفت مشغول ساخت آپگریدی برای فالکون 9 هستند تا بتواند در چنین موقعیت هایی موفق عمل کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Behnoud Baradaran Noveiry
    Behnoud Baradaran Noveiry | ۲۷ خرداد ۱۳۹۵

    وزن این موشکها چه قدره؟ چه محدودیتهایی باعث شده تا از چتر نجات، حد اقل برای کاهش سرعت، و یا بالشتکهای ضربه گیر استفاده نشه؟

    ممنون میشم پاسخ و یا منبعی ارایه بدید.

مطالب پیشنهادی