ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قابلیت تشخیص چهره در اپلیکیشن Photos اپل
تکنولوژی

فناوری تازه تشخیص چهره اپل ممکن است منجر به مشکلات حقوقی برای این شرکت شود

اپل در خلال کنفرانس توسعه دهندگان امسال خود اقدام به معرفی قابلیت های تازه اپلیکیشن Photos در نسخه جدید سیستم عامل iOS کرد. این قابلیت جدید می تواند عکس های موجود در موبایل شما را بر اساس چهره افراد ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۰

اپل در خلال کنفرانس توسعه دهندگان امسال خود اقدام به معرفی قابلیت های تازه اپلیکیشن Photos در نسخه جدید سیستم عامل iOS کرد. این قابلیت جدید می تواند عکس های موجود در موبایل شما را بر اساس چهره افراد حاضر در آنها دسته بندی کند. حال احتمال دارد که گنجاندن چنین امکانی در آیفون ها، منجر به طرح شکایت از طرف رقبا شود.

اگر واقع بین باشیم، نسخه جدید اپلیکیشن Photos با تمام امکانات تازه اش، باز هم یک رونوشت نه چندان کامل از اپ Google Photos به شمار می رود. علاوه بر این که فیس بوک مدت ها است از قابلیت های تشخیص چهره در برچسب زدن افراد حاضر در عکس ها و دسته بندی آنها در شبکه اجتماعی خود بهره می برد. به نظر می رسد اپل نتوانسته در مقابل محبوبیت روز افزون این قابلیت مقاومت کند و پای آن را به نرم افزار مدیریت عکس در سیستم عامل موبایل خود باز کرده است.

حال مسئله اصلی اینجاست که همین حالا هم گوگل و فیس بوک به خاطر بهره گیری از تکنولوژی تشخیص چهره در عکس ها درگیر مشکلات حقوقی شده اند، چرا که به نظر می رسد بر اساس قوانین برخی ایالات چون ایلینوی، اقدام به شناسایی چهره افراد در عکس ها، به مانند اخذ و ثبت اثر انگشت آنان، بدون جلب رضایتشان جرم محسوب می شود.

البته طبق ادعای اپل، سیستم تشخیصی آنها تمرکز زیادی روی حفظ حریم شخصی افراد داد و تنها از اطلاعات موجود در خود موبایل بهره می برد و قرار نیز هیچ کدام از تصاویر شناسایی شده در سرورهای شرکت ذخیره شوند. این امر می تواند خیال کاربران در خصوص استفاده های نامشروع از «اثر چهره» (faceprint) آنها را تا حدودی مرتفع سازد.

البته همه این موارد باز هم باعث نمی شود این قابلیت نقض کننده قوانین ایالت ایلینویز نباشد، چرا که این قانون تصریح دارد که «هرگونه ثبت، جمع آوری و در اختیار گیری هویت بیومتریک از افراد جرم تلفی می شود» حتی اگر این اطلاعات هرگز موبایل شما را ترک نکنند. بنابراین دادگاه می تواند اپلیکیشن Photos آیفون ها را متهم به جمع آوری هویت بیومتریک افراد نماید.

در هر حال هنوز فاصله زیادی تا عرضه عمومی سیستم عامل iOS ۱۰ داریم و هنوز مشخص نیست و اپل می تواند تا آن زمان به بررسی تبعات قانونی تکنولوژی ارائه شده بپردازد.

در این میان نباید از نظر دور داشت که قانون مذکور نیز در خطر لغو یا محدود شدن دامنه اثرش قرار دارد. بنابراین هنوز زود است که بخواهیم برای قابلیت تشخیص چهره اپلیکیشن Photos بیش از اندازه نگران شویم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • SkyWalker
    SkyWalker | ۲۹ خرداد ۱۳۹۵

    این مقاله: http://www.cnet.com/news/facial-recognition-face-off-three-tools-compared/
    مال سال 2009 هست و بعد از اینکه گوگل پیکاسا رو ریلیز کرده اشاره ای کرده به اینکه اپل قبل از گوگل در آی فوتو از قابلیت فیس رکگنیشن پرده برداشته
    Last week's Picasa software update from Google brought with it a neat trick--facial recognition. But it wasn't the first free consumer photo-editing software to find faces. In January, Apple unveiled the latest version of iLife, which included an updated version of iPhoto that could detect and recognize faces in your photos.

  • SkyWalker
    SkyWalker | ۲۹ خرداد ۱۳۹۵

    این مقاله :

  • SkyWalker
    SkyWalker | ۲۹ خرداد ۱۳۹۵

    قابلیت تشخیص چهره به هیچ وجه جدید نیست و فقط به تازگی وارد آیفون شده . نویسنده این مطلب مثل اینکه تاحالا با آی فوتو از پکیج آی لایف اپل کار نکرده . من سال 2008 یه مک بوک خریدم و آی فوتو بصورت پیشفرض روش نصب بود. همون برنامه قابلیت تشخیص چهره و طبقه بندی عکس ها بر اساس چهره رو داشت . متاسفانه نویسنده ها بدون تحقیق کافی اقدام به درج مطلب میکنن

  • امین
    امین | ۲۸ خرداد ۱۳۹۵

    سامسونگ هم حداقل از زمان گلکسی نوت 3 چنین قابلیتی رو داره

مطالب پیشنهادی