ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

محققان راهی جدید برای مقابله با «اختلال حرکتی» به هنگام تجربه واقعیت مجازی یافته اند

تکنولوژی واقعیت مجازی هنوز در ابتدای راه قرار دارد و کمپانی های تولیدکننده هدست های آن، کماکان به دنبال راه هایی هستند تا مشکلات فعلی را برطرف نموده و تجربه ای بهتر در اختیار مخاطبان ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ | ۰۸:۳۰

تکنولوژی واقعیت مجازی هنوز در ابتدای راه قرار دارد و کمپانی های تولیدکننده هدست های آن، کماکان به دنبال راه هایی هستند تا مشکلات فعلی را برطرف نموده و تجربه ای بهتر در اختیار مخاطبان قرار دهند. با این حال، یکی از مشکلات بزرگ هدست های واقعیت مجازی فعلی، «اختلال حرکتی» (Motion Skickness) نام دارد که سبب می شود بسیاری از مردم قادر به این تکنولوژی بی نظیر نباشند.

در ابتدا تصور می شد که دلیل اصلی ابتلا به اختلال حرکتی، تاخیر در واکنش دنیای مجازی به حرکت سر باشد و به همین جهت، سازندگان هدست های پریمیوم و گران قیمت توانستند تاخیر در واکنش را تا 20 میلی ثانیه کاهش دهند. اما محققان حالا باور دارند که این کافی نیست و مشکل اصلی ناشی از مسئله ای دیگر است.

در اکثر بازی های واقعیت مجازی، مخاطب معمولاً با استفاده از یک کنترلر در محیط مجازی حرکت می کنند و بدن شخص مشارکتی در این روند ندارد. این موضوع از آن جهت منطقی است که معمولاً کاربران به اتاقی بزرگ و خالی دسترسی ندارند که آزادانه قادر به حرکت در آن باشند و البته، تکنولوژی دنبال کردن حرکات بدن می تواند هزینه ای گزاف روی دست خریداران بگذارد.

حال مشکل اینجاست که هنگام نشستن در جایی و مشاهده تجربه بازی های واقعیت مجازی، ذهن در دنیای مقابل چشمان غرق شده است اما بدن شخص بدون حرکت باقی مانده است و به تبع آن، ممکن است دچار حالت تهوع شود.

تیمی از محققین آزمایشگاه گرافیک کامپیوتری و رابط کاربری دانشگاه مهندسی کلمبیا اخیراً کار روی راه حلی را آغاز نموده که می تواند مشکلات ناشی از حرکت در واقعیت مجازی را برطرف نماید. این تیم نرم افزاری ساخته که بعد از حرکت کاربر برای مدتی طولانی در محیط مجازی، نوعی محدودیت روی میدان دید (Field of View) اعمال می کند.

به گفته محققان دانشگاه کلمبیا، محدودیت در میدان دید به آرامی اعمال می شود و کاربر متوجه آن نخواهد شد. در نتیجه این امر هنگامی که مشغول به حرکت با بیشترین سرعت در محیط باشید، دید جانبی محدودتر شده و ذهن به تمرکز روی نقاطی که از بازیکن دورتر هستند، مجبور می شود. این تیم نتیجه کار خود را روی 30 نفر آزمایش کرده است و هر کدام از آن ها یکبار با محدودیت میدان دید و یکبار بدون محدودیت میدان دید وارد بازی شده اند. در نهایت هر 30 نفر آنها اعلام نمودند که با قابلیت اعمال محدودیت خودکار روی میدان دید، تجربه ای بهتر از بازی کسب نموده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی