ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

توسعه تکنولوژی رباتیک ایلان ماسک
علمی

ایلان ماسک با OpenAI به دنبال توسعه ربات های خانگی و هوش مصنوعی ایمن است

سرگرمی های تکنولوژیک ایلان ماسک تنها محدود به تولید خودرو و راکت های فضایی چند بار مصرف نمی شود، علاوه بر این ها او اثبات کرده که به دنیای ربات ها نیز علاقه ی ویژه ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱ تیر ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰

سرگرمی های تکنولوژیک ایلان ماسک تنها محدود به تولید خودرو و راکت های فضایی چند بار مصرف نمی شود، علاوه بر این ها او اثبات کرده که به دنیای ربات ها نیز علاقه ی ویژه ای دارد. این میلیاردر مشهور با مشارکت سم آلتمن (Sam Altman) رئیس کمپانی «Y Combinator» اقدام به سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در یک بنیاد غیرانتفاعی با نام OpenAI کرده که هدف آن تولید ربات های هوشمند خانگی است. البته منظور از عبارت «تولید» در واقع بهینه سازی ربات های موجود در بازار برای انجام برخی وظایف معمول است.

هدف غایی OpenAI توسعه هوش مصنوعی و تکنولوژی های لازم جهت بهینه سازی ربات ها است. این تکنولوژی ها طوری به کار گرفته خواهند شد که در آینده ربات های هوشمند نتوانند دست به قیام زده و نسل بشر را نابود سازند.

OpenAI با سرمایه ای یک میلیارد دلاری در دسامبر سال 2015 تاسیس شد. البته ماسک و آلتمن تنها سرمایه گذاران این بنیاد نیستند؛ افراد دیگری از دره سیلیکون چون جسیکا لیوینگستون (Jessica Livingston) و یکی از موسسین پی پال، یعنی پیتر تیال (Peter Thiel) نیز در آن سهم دارند.

فعالیت های بنیاد مذکور به فناوری های رباتیک محدود نیست و یکی دیگر از اهداف آن توسعه چت بات ها (chatbots) یا به عبارتی «کارگزاران هوشمند» (intelligent agents) است. هدف این است که چت بات ها بتوانند در آینده گفتگویی کاملاً طبیعی را با انسان ها برقرار کنند، طوری که به سادگی نتوان ماشین بودن آنها را حدس زد. این چت بات های هوشمند قرار نیست تنها دستوراتی خاص (مثل جستجوی دیتا) را انجام دهند، بلکه می بایست بتوانند معنای کلام کاربر خود را فهمیده و در صورت نیاز سوالاتی مناسب برای درک بهتر منظور گفتگوها مطرح نمایند.

به طور قطع قدم اول OpenAI توسعه هوش مصنوعی اختصاصی خود است. آنها قصد دارند ابتدا میزان موفقیت دست پرورده خود را در مجموعه ای از وضعیت های شرطی استاندارد، که ربات ها و چت بات ها به طور مشترک با آنها مواجه می شوند، بیازماید. بر همین اساس آنها در حال کار بر روی یک «پیمایشگر زنده» (living metric) هستند که فارغ از شرایط و نوع تست ها، می تواند میزان هوشمندی یک ماشین را بررسی کند.

به عنوان یک بنیاد غیر انتفاعی، OpenAI قصد ندارد که به این زودی ها محصولی تجاری را برای کسب درآمد روانه بازار کند. اما، با توجه به مشارکت این تعداد کارآفرین مشهور در چنین طرح بزرگی، بعید نیست که روزی تسلا از تکنولوژی های توسعه یافته به دست OpenAI برای تولید ربات های خانگی بی خطر بهره ببرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی