ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مشخصه جالب پیش نمایش iOS 10: هسته آن رمزگذاری نشده است

عرضه عمومی iOS 10 اپل از اواخر امسال آغاز می گردد، با این همه، تا قبل از این موعد، شرکت ساکن کوپرتینو بر آن شده تا نسخه های بتا از سیستم عامل موبایلی جدیدش را ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲ تیر ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰

عرضه عمومی iOS 10 اپل از اواخر امسال آغاز می گردد، با این همه، تا قبل از این موعد، شرکت ساکن کوپرتینو بر آن شده تا نسخه های بتا از سیستم عامل موبایلی جدیدش را در اختیار علاقمندان بگذارد که شب گذشته در دیجتاتو نگاهی به جدیدترین امکانات و قابلیت های افزوده شده به آن داشتیم.

اما نکته ای که شاید از نظر پنهان مانده باشد این است که اولین پیش نمایش این نسخه از iOS همراه با یک هسته رمزگذاری نشده ارائه می گردد.

در واقع بعد از بررسی های صورت گرفته روی این نرم افزار از سوی پژوهشگران حوزه امنیت مشخص گردید که اپل رسم همیشگی رمزگذاری کردن هسته نرم افزار خود را کنار گذاشته و این بار بخش های بزرگی از آن را برای مشاهده همگان باز گذاشته است.

این اقدام عجیب را هم می توان اشتباهی فاحش از سوی غول فناوری آمریکایی قلمداد نمود و هم گامی عمدی و البته حساب شده [که البته این گزینه محتمل تر است] از جانب اپل که به خاطر تدابیر امنیتی و حریم خصوصی سخت گیرانه اش اخیرا به شدت تحت فشار قرار دارد.

گزارشی که به تازگی توسط نشریه Technology Review موسسه فناوری ماساچوست منتشر گردیده حکایت از آن دارد که اپل از آن جهت دست به چنین اقدامی زده تا راه برای کشف حفره های امنیتی، باگ و ایراداتی از این دست در آن، برای محققان و افراد علاقمند باز شود. با این اقدام همچنین بر همگان ثابت می شود که هیچگونه درب پشتی یا کد نگران کننده ای درون سیستم عامل موبایلی این کمپانی وجود ندارد.

البته این اقدام می تواند برخی خطرات را هم با خود به دنبال داشته باشد و مثلا راه را برای ورود برخی کدهای مخرب و بدافزار به این اکوسیستم باز کند. اگر خبرها را دنبال کردید، همین هفته گذشته بود که فردی از جیلبریک کردن iOS 10 آن هم در حالی که فعلا نسخه بتایش ارائه شده خبر داد.

با این همه، کارشناسان امنیتی یادآور شده اند که به خاطر مناقشات چند ماه قبل اپل با اف بی آی برسر قفل گشایی آیفون عامل حادثه تروریستی سن برناردینو، دیوایس های تولیدی این کمپانی مدتی است که با دقت مورد موشکافی قرار می گیرند و تدابیر امنیتی اتخاذ شده از سوی آن در کانون توجه بسیاری از اهالی حوزه امنیت قرار گرفت.

این حقیقت که اف بی آی توانسته شرکت ثالث راغبی را برای نفوذ به آیفون بیابد، حکایت از آن دارد که محصولات غول فناوری آمریکایی هنوز به آن سطح از امنیتی که انتظارش را دارد نرسیده اند.

از طرف دیگر، این اقدام می تواند تلاش های صورت گرفته از سوی آنهایی را باطل کند که سعی در جمع آوری اطلاعات در خصوص آسیب پذیری های محصولات اپل دارند تا روزی آنها را به فروش رسانده یا مورد بهره برداری قرار دهند و همانطور که تایید خواهید کرد، این بازار در سال های اخیر، رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

لازم است یادآور شویم که تا به الان، اپل حرفی در مورد باز گذاشتن هسته iOS 10 به میان نیاورده اما انتظار می رود که همزمان با ارائه یک پیش نمایش تازه از این سیستم عامل اطلاعات تازه ای در این خصوص به دست آید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی