ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

رکورد تازه برای سریعترین درگستر برقی دنیا [تماشا کنید]

شاید کمی عجیب باشد اما در این دنیای پهناور هستند کسانی که جز به شتاب 400 متر و رکورد شکنی در مسابقات درگ، هم و غم دیگری ندارند. طراحی و ساخت خودروهای چند هزار اسبی ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۳ تیر ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰

شاید کمی عجیب باشد اما در این دنیای پهناور هستند کسانی که جز به شتاب 400 متر و رکورد شکنی در مسابقات درگ، هم و غم دیگری ندارند.

طراحی و ساخت خودروهای چند هزار اسبی با موتورهای غول آسا برای ثبت این رکوردها سال هاست که ادامه دارد اما مسلما تغییر و تحولات صنعت خودروسازی به سمت تولید خودروهای برقی و بدون آلایندگی حتی در این مسابقات دیوانه وار نیز تاثیراتی به دنبال داشته است.

حالا تیمی تحت عنوان فاکس الکتریک در سوئد دست به ساخت یک درگستر 1368 اسب بخاری برقی زده است و به لطف گشتاور مهیب 2160 نیوتن متری، رکورد 7.631 ثانیه را برای طی 400 متر به ثبت رسانده که حدود 0.3 ثانیه از رکورد قبلی ویژه درگسترهای برقی سریعتر است.

برای مقایسه خوب است بدانید که یک خودرو معمولی به زمانی در حدود 18 الی 20 ثانیه برای طی 400 متر نیاز دارد و زمان مورد نیاز برای خودروهای اسپرت نیز در محدوده 11 الی 14 ثانیه قرار می گیرد.

در واقع رد شدن از مرز 10 ثانیه حتی برای خودروسازانی چون بوگاتی نیز بسیار سخت است و اکثر خودروهای تولید انبوه و خیابانی جهان به زمانی بیش از این رقم برای طی مسافت 400 متر نیاز دارند.

DRAG-19

فاکس الکتریک البته فعالیت خود را به این رکورد شکنی محدود نکرده است و در آینده نزدیک قصد دارد تا از مرز 7 ثانیه رد شود و با سرعتی بیش از 322 کیلومتر در ساعت خط پایان را پشت سر بگذارد.

مسئله وزن باتری ها چالشی بزرگ در این زمینه است، آنچنان که هرچه توان موتور افزایش یابد، وزن باتری ها نیز بیشتر می شود و از این رو عملا امکان بهبود زمان متناسب با افزایش توان (مانند آنچه در درگسترهای متداول رایج است) برای این درگستر برقی وجود ندارد.

این تیم هفته آینده در مسابقه مشهور تپه نوردی پایکس پیک نیز شرکت خواهد کرد و هیچ بعید نیست که بتواند در این مسابقه جالب هم رکوردی را برای سریعترین خودروهای سبز جهان بدست آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • سیدمحمدرضا
    سیدمحمدرضا | ۳ تیر ۱۳۹۵

    2160 نیوتون؟؟؟؟!!!!! یا خدا!

مطالب پیشنهادی