ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی بلند مدت بسترن B50 F، عموزاده چینی مزدا 6 در بازار ایران

کمپانی چینی (FAW (FIRST AUTOMOTIVE WORK CAR تنها 20 سال قدمت دارد و سال 1997 در چانگ چون چین تاسیس شده است. این کمپانی با بهره گیری از تجارب و تکنولوژی شرکت هایی همچون مزدا و جنرال ...

سروش نیرومند
نوشته شده توسط سروش نیرومند | ۴ تیر ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

کمپانی چینی (FAW (FIRST AUTOMOTIVE WORK CAR تنها 20 سال قدمت دارد و سال 1997 در چانگ چون چین تاسیس شده است.
این کمپانی با بهره گیری از تجارب و تکنولوژی شرکت هایی همچون مزدا و جنرال موتورز  به ساخت خودرو روی آورد و تا به امروز به ظرفیت ساخت 70 هزار خودرو در سال رسیده و در سال 2016 چهار مدل شامل B50 ,B70 ,X80 و B90 را به بازار عرضه می کند.

BES-3

فعالیت های FAW مانند بسیاری خودروسازان بزرگ دیگر چین بر پایه همکاری مشترک (جوینت ونچر) با خودروسازان بزرگ بین المللی شکل گرفته و از این رو FAW بر خلاف کمپانی های مستقلی چون لیفان یا JAC به دانش فنی و پلت فرم برخی از خودروهای قدیمی بین المللی دسترسی دارد.

 

b50f
آنطور که از شواهد پیداست بسترن بر اساس پلت فرم قدیمی (نسل اول) مزدا 6 ساخته شد و در سال 2009 از آن رو نمایی شد که البته در بخش های فنی از تکنولوژی فولکس واگن بهره گرفته است، اما این دل با توجه به مشخصات فنی ضعیف و تبلیغات ضعیف تر به یک شکست تمام عیار در بازار خودرو ایران مبدل شد.

BES-7
بسترن B50 F (نسخه فیس لیفت شده بسترن B50 ) خودرویی که قریب به 1.5 سال از حضورش در بازار ایران گذشته و با توجه به اصلاحات هوشمندانه در بدنه خودرو ، مشخصات فنی و طراحی داخل اتاق آن و کسب 4 ستاره ایمنی آن را به خودرو نسبتا مناسبی در بازه قیمتی نسبتا خالی 70 تا 90 میلیون تومان  بدل کرده است.

pt4_2
طراحی داخلی بسترن B50 F

در طراحی خارجی خطوط صاف کرومی جلو پنجره جایگزین جلو پنجره ی مشبک مدل قدیمی تر شده ، چراغ های جلو کشیده تر شده و چراغ های گرد مه شکن درون سپر جای خود را به چراغ های مستطیل داده تا نمای مدرن تری داشته باشند اما هنوز هم می توان خط شانه خودرو را که از وسط در جلوی خودرو آغاز می شود و تا روی چراغ های عقب کشیده می شود را لمس کرد.

BES-9

در بخش انتهایی خودرو ظاهرا طراحان کمپانی مشهور ایتال دیزاین نکته ای برای بهبود بخشیدن باقی نگذاشته بودند و تنها به اضافه کردن شبرنگ در سپر ها بسنده کرده اند .

pt2_2
در بخش داخلی خودرو طراحی قسمت مرکزی کاملا دستخوش تحول شده ، کلیدها و کنترل کننده‌های دایره ای در نسل قبل که کاملا کسل کننده و بی روح دیده می شد این بار به مجموعه ای از کلید ها و دکمه ها تبدیل شده که علی رغم تعداد بیشتر بسیار مدرن تر و زیباتر از قبل شده است.

دریچه های کولر که از چهارضلعی ساده در نسل قبل ، در مدل فیس لیفت شده به شکلی شبیه بال های پرنده در اطراف کامپیوتر سفری خودرو دیده می شوند .

45739_besturn-b50-2014-028
داشبورد دو رنگ که از فوم شکل گرفته یکی از مهمترین نکات مثبت بسترن بی 50 در مقایسه با رقبایی مانند لیفان 820 است.

در زمان سوار شدن به خودرو اولین نکته که توجه شما را جلب خواهد کرد فضای پای مناسب سرنشینان عقب است.

اسپیکر های دایره ای بزرگ با حاشیه کرومی که حداقل در ماه های اولیه کیفیت قابل قبولی ارائه می دهند از طراحی ای شبیه بلندگوی رادیوهای قدیمی برخوارند.

BES-6

روکش صندلی ها از چرم مصنوعی شکل گرفته که با توجه به ابعاد خودرو کیفیتی قابل قبول دارند و بخش های حاشیه درها و داشبورد که به جای استفاده از پلاستیک فشرده و سخت از فوم نرم بهره گرفته و در مجموع احساس بهتری را به مخاطب القا می کند.
تمام این موارد بخشی از پیشرفت هایی است که خودرو سازان چینی به آن توجه کرده اند و نباید دور از چشم بماند.

البته در کابین نقاط ضعفی هم دیده می شود که از جمله آن ها می توان به زاویه نه چندان مناسب تکیه گاه صندلی عقب، نبود دریچه سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب و ورود نسبتا قابل توجه صدای پیشرانه به کابین اشاره کرد.

BES-11

همچنین در خودروهایی با رنگ داخلی روشن، مشکل کثیف شدن زود هنگام قطعات داخلی کابین وجود دارد ولی حتی با این وجود هم می توان گفت که فضا دلباز و روشن کابین بسترن B50 F نسبت به لیفان 820 که تنها با تریم داخلی مشکی عرضه می شود، شرایط بهتری دارد.

50449_besturn-b50-2014-030

 

مشخصات فنی بسترن B50 F

در بخش فنی خودرو با توجه به کمک گرفتن از فولکس واگن و مزدا می توان گفت که بسترن یک سر و گردن از رقبای چینی بالاتر قرار می گیرد و علیرغم تبلیغات ضعیف شرکت مونتاژ کننده، یکی از خودروهای قابل قبول بازار است .
برای مثال سیستم تعلیق بسترن بی 50 حرف های زیادی برای گفتن دارد، فنربندی چرخ های جلو از نوع جناغی دوبل به همراه فنر لول و میل موجگیر انتخاب شده و برای چرخ های عقب هم سیستم چند اتصالی (مولتی لینک) با آرایش E شکل به همراه میل تعادل و فنر لول در راستای افزایش پایداری خودرو نقش آفرینی می کند.

BES-2
به جرات می توان گفت که مشابه چنین سیستم تعلیقی به ندرت در سایر خودروهای چینی مشاهده می شود و آرایش فنربندی این خودرو از بسیاری خودروهای کره ای هم بهتر و کامل تر است.
اما به مجموعه ی همه ی سیستم تعلیق خودرو باید لاستیک های یزد تایر با کیفیت ساخت بالا را اضافه کرد که جایگزین تایرهای چینی شده است، این در حالیست که ایران خودرو و سایپا در حمایت از تولیدات چین، از عرضه خودروهای تولیدی با تایرهای ایرانی خودداری می کنند.

FAW-Besturn-B50-F-2014-2015-wheels

پیشرانه بسترن B50 F شامل موتور 4 سیلندر16 سوپاپ 1800 سی سی با قدرت تولیدی 143 اسب بخار ظاهرا قابل قبول به نظر می رسد اما مصرف تقریبی 10 لیتر بر100 کیلومتر و شتاب 12.5 ثانیه برای رسیدن به 100 کیلومتر کمی نا امید کننده است.
با این وجود گیربکس 6 سرعته با ضریب تعویض دنده کوتاه می تواند کمی لذت سریع راندن را در شما ایجاد کند و یکی از بهترین گیربکس هایی است که بر روی خودروهای چینی موجود در کشور ارائه می شود.

besturn-b50-2014-023 (2)
استفاده از زنجیر تایم به جای تسمه تایم صدای بسیار زیادی ایجاد کرده که در ابتدای تولید در بهمن موتور به دلیل کیفیت مونتاژ ضعیف کمی آزار دهنده بود.

هرچند با توجه به استفاده از سیستم NVH (به منظورش کاهش لرزش و صدا) و رفع ایرادات سری اولیه مونتاژی برخی از مشکلات حل شده اند اما در هنگام خرید مدل های سری اول و دست دوم باید به میزان سر و صدای کابین دقت کنید.
استفاده از ترمز های دیسکی برای هر چهار چرخ و مجموعه های الکترومکانیکی ترمز گیری شامل ABS،EBD و TCS (ترکشن کنترل) که مجموعه ای قدرتمند را برای ترمز گیری سریع و مناسب در شرایط گوناگون را فراهم خواهد کرد.

BES-4

امکانات رفاهی و تجهیزات بسترن بی 50 اف

در زمینه امکانات رفاهی بسترن B50 می توان از مواردی چون سانروف، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، چراغ های هالوژنی جلو، سیستم تهویه مطبوع با کنترل اتوماتیک و کانال هوا رسانی به سرنشینان ردیف عقب، آینه فوتوکرومیک مجهز به قطب نما، حسگر پارک، مه شکن جلو و عقب، دزدگیر به همراه IMMOBILIZER، آینه های جانبی برقی مجهز به گرمکن، سیستم صوتی MP3 با پورت USB و دریافت کننده بلوتوث با شش بلندگو، سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، تنظیم شش گانه و برقی صندلی راننده، روکش چرمی صندلی و نشانگر دمای داخل و خارج کابین یاد کرد.

BES-13

طبق تجربه ای که تاکنون بدست آمده، مالکین در مجموع نسبت به امکانات و عملکرد بسترن رضایت دارند هرچند برخی مشکلات نظیر خنک کاری ناکافی مجموعه تهویه مطبوع در برخی شرایط یا عدم ارائه برخی امکانات رفاهی نیز باعث شده که بسترن نتواند کاملا مورد قبول خریداران واقع شود.

1724_2014-FAW-Besturn-B50-facelift-rear

قیمت و شرایط بازار بسترن B50 F

در بازه قیمتی 70 تا 80 میلیون تومن گزینه هایی مثل مگان و سراتو و لیفان 820 را در کنار کراس اوور های چینی مانند جک S5، چری تیگو 5 و هایما S7 را خواهیم داشت اما در صورتی که نیم نگاهی به خودرو های دست دوم داشته باشیم با خودروهایی هایی مثل ب ام و E46 مرسدس C کلاس ،تویوتا کمری 2007 ، نیسان ماکسیما و نسل قبلی هیوندای سوناتا ....مواجه می شوید.

باید دید آیا واقعا علاقمندیم بسترن صفر بخریم یا یک ماشین 10 سال کارکرده با نشان بنز، ب ام و یا نیسان که البته انتخاب این گزنیه دوم می تواند ریسک زیادی را از نظر تعمیر و نگهداری به شما تحمیل کند.

BES-8

اما در نگاه کلی می توان گفت که بسترن B 50 F به نسبت قیمت پرداختی، سایر خودروهای صفر کیلومتر موجود در بازار و میزان رضایت مالکین، خودرو قابل تاملی در بازه قیمتی 75 تا 80 میلیون تومان است و از ریسک کمتری را نسبت به سایر خودروهای چینی به خریداران تحمیل می کند.

BES-10

این خودرو از نظر افت قیمت در زمان فروش دست دوم نیز نسبت به سایر خودروهای چینی شرایط بهتری دارد و به خصوص نسبت به مدل فوق العاده نا موفق قبل از فیس لیفت، از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است.

در شرایط فعلی بازار بسترن B50 F از نظر ریسک خرید جایی میان لیفان 820 و سراتو سایپا جای می گیرد و مشخصات فنی هماهنگ تر نسبت به بسترن و امکانات رفاهی بیشتری نسبت به سراتو را توامان ارائه می دهد.

با این حال باید عملکرد نه چندان جالب شرکت بهمن موتور را در معرفی، خدمات دهی و تبلیغات این مدل، از جمله مهمترین دلایل ناشناخته ماندن این خودرو در بازار عنوان کرد.

جدول امتیازی بسترن B50 F (حداکثر امتیاز 10)

طراحی ظاهری 9
طراحی داخلی و فضای کابین 8
کیفیت کابین 8
مشخصات فنی 7.5
شتاب و عملکرد 7
ترمز و هندلینگ 8.5
کیفیت فنی 7.5
بازار دست دوم 8
گستردگی خدمات پس از فروش در سطح کشور 5
ارزش در مقابل قیمت پرداختی 7
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • moein hesabi
    moein hesabi | ۲۱ آذر ۱۳۹۶

    بنده خودم یه b50 دارم مدل 93 ماشین در حال حاضر با کارکرد 90هزار اتاق کاملا بی صدا نرم واز لحاظ موتوری کاملا سروپاست . جاله که قبل از این هیچ علاقهای به ماشین چینی نداشتم ولی خداییش این یکی یه چیز دیگه است ...

  • Sin Head
    Sin Head | ۵ تیر ۱۳۹۵

    بررسیتون خیلی صادقانه نیست، انگار گفتن که نکات منفی ماشین رو برجسته نکنین. این کار از اعتبار سایت بی نظیرتون کم میکنه.

  • حسین
    حسین | ۴ تیر ۱۳۹۵

    این خودرو اصلا قطعه یدکیش در شهرستان ها و مراکز استان ها هم گیر نمیاد انتظار دارید مردم بیان بخرن وقتی خدمات دهی صفر هست

  • Alireza Soleymaniha
    Alireza Soleymaniha | ۴ تیر ۱۳۹۵

    ماشین خوش استایل و متمایزی هستش
    حیف که فیس لیفت جدیدش یکم حالت کپی گرفته.

مطالب پیشنهادی