ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آسیب پذیری در تکنولوژی Widevine کروم کپی برداری بدون مجوز از محتوای ویدئویی را ساده تر می کند

در علم کامپیوتر و امنیت رایانه عبارتی به نام پایرسی (Piracy) به تناوب مورد استفاده قرار می گیرد و منظور از آن نیز سرقت محتوای حفاظت شده و دارای حق کپی است. متاسفانه این معضل ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۶ تیر ۱۳۹۵ | ۱۳:۰۰

در علم کامپیوتر و امنیت رایانه عبارتی به نام پایرسی (Piracy) به تناوب مورد استفاده قرار می گیرد و منظور از آن نیز سرقت محتوای حفاظت شده و دارای حق کپی است. متاسفانه این معضل همواره و به طور مشخص از زمان پا گرفتن رسانه وجود داشته است؛ از انتشار نسخه های دست نویس کتاب های امانت گرفته شده تا شکل گیری تیم هایی متشکل از صدها هکر که دست به کرک کردن جدیدترین بازی های ویدئویی می زنند همگی از انواع و اقسام این پدیده به شمار می روند.

البته متدهای پایرسی همواره در حال تغییرند، اما هسته و مرکزیت آن به شکل سابق باقی مانده؛ یعنی به دست آوردن نسخه ای از یک محتوای دارای کپی رایت بدون اینکه حتی زحمتی به خود دهید یا مبلغی برای این منظور خرج کنید.

این مشکل در اغلب صنایع تحت تاثیر به خصوص فیلم و سینما بسیار شایع است. چون فیلم ها عموما مجموعه ای از صدا و تصویر هستند، غالبا تهیه نسخه ای از آنها کاری ساده است. وقتی ویدئویی در کروم استریم می شود، غالبا از نوعی تکنولوژی به نام Widevine برای جلوگیری از این کار استفاده می شود. در واقع زمانی که برخی تلاش می کنند خروجی صوتی و تصویری کامپیوتر خود را ضبط کرده و از این طریق نسخه های شخصی و رایگان از فیلم های در حال پخش تهیه نمایند این فناوری جلوی آنها را می گیرد.

با این همه، یکی از پژوهشگران حوزه امنیت، اخیرا ویدئویی را تهیه کرده و در آن نشان داده که چطور می توان این تکنولوژی را کنار زد و سپس ویدئو را مستقیما به کانال های غیرقانونی هدایت نمود تا کپی شود.

ویدئویی که ادامه خواهید دید نشان نمی دهد که از چه برنامه ای برای این منظور استفاده شده اما به خوبی آنچه برنامه در حال انجامش است را به تصویر می کشد؛ همانطور که در تصویر خواهید دید، محتوا از طریق Widevine در پنجره کروم اجرا می شود که معمولا هم انکریپت یا رمزگذای شده است. این مجتوا درون یک فضای کوچک تر که داخل پنجره قرار دارد هم پخش می گردد. در همین حین، برنامه ای نامعلوم به داخل کروم و مکانیزمهای حفاظتی Widevine نفوذ می کند و پنجره جداگانه ای که درون ویدئو قرار دارد نتیجه را نشان می دهد.

در ادامه نسخه ای از محتوای در حال پخش در فرمت های مختلف ذخیره می گردد. نسخه کپی رزلوشن کامل را دارد و هیچگونه سکته یا وقفه ای هم در آن دیده نمی شود و اینطور به نظر می آید که واقعا از روی آن نسخه دانلود  شده.

عملکرد Widevine به این صورت است که ابتدا یک ماژول رمزگشایی را در مرورگر شما نصب می کند و با استفاده از رمز منحصربفردی که پس از احراز هویت برای سرویس استریم (که مدیریت محتوای رمزگشایی شده را در اختیار دارد) به دست آمده، حمله مرد میانی را ترتیب می دهد و محتوای رمزگشایی شده را دریافت می کند.

تحقیقات امنیتی صورت گرفته در این رابطه عاقبت به کشف باگ مربوط به این فناوری منجر گردید و قرار است که در ادامه جزئیات بیشتری در رابطه با نحوه عملکرد این آسیب پذیری منتشر گردد و مشخص گردد که از چه برنامه برای این منظور استفاده شده.

تیم پژوهشگران این پروژه اعلام کرده اند که تا 90 روز بعد از اطلاع این آسیب پذیری به گوگل هیچگونه اطلاعات و جزئیاتی را در مورد آن منتشر نمی کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی