ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

برای آنکه ۱۰ سال دیگر هنوز در بازار کار به شما نیاز باشد، این ۵ مهارت را در خود پرورش دهید

بسیاری بر این عقیده اند که آینده ی اشتغال ظرف ۱۰ سال آینده بسیار متفاوت از امروز خواهد بود، چرا که تقریباً همه چیز در حال تغییر و تحول است؛ از شیوه ی همکاری ما با دیگران گرفته ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۶ تیر ۱۳۹۵ | ۱۲:۰۰

بسیاری بر این عقیده اند که آینده ی اشتغال ظرف ۱۰ سال آینده بسیار متفاوت از امروز خواهد بود، چرا که تقریباً همه چیز در حال تغییر و تحول است؛ از شیوه ی همکاری ما با دیگران گرفته تا فناوری هایی که مورد استفاده قرار می دهیم. برای نمونه، برخی برآورد ها حاکی از آن هستند که تقریباً نیمی از مشاغل آمریکا در آینده ی نزدیک تحت تأثیر اتوماسیون قرار خواهند گرفت. به این ترتیب، سؤال این است که در حال حاضر چه مهارت هایی باید در خود پرورش دهیم تا ظرف یک دهه ی آینده با بیکاری دست به گریبان نشویم؟

توانایی ها و دانش مورد نیاز هر صنعت به طور قطع با صنعت دیگر متفاوت است، اما روند های مشترکی نیز میان همه ی صنایع وجود دارند که به گفته ی یکی از آینده پژوهان حوزه ی کار به نام جین مایستر، زندگی اغلب ما را تحت تأثیر قرار خواهند داد. در ادامه ۵ مهارتی را از نظر خواهید گذراند که باید از امروز در خودتان پرورش دهید تا در بازار کار یک دهه ی آینده هنوز به شما نیاز باشد.

توانایی تشخیص روند ها

جیکوب مورگان، نویسنده ی «آینده ی کار» در این باره می گوید: «امروزه چالش بزرگی که پیش روی بسیاری از افراد وجود دارد این است که مثلاً چیزی فرا می گیرند و فرض را بر این می گذارند که آنچه یاد گرفته اند، تا آخر عمر به کارشان خواهد آمد». اما با وجود تغییرات شگرفی که فضای کار آن هم با این شتاب به خود می بیند، نه تنها زیر نظر داشتن این تغییرات، بلکه جمع آوری اطلاعات مربوط به آنها و دیدن آموزش های لازم برای همراه شدن با تغییرات، یک نیاز اساسی است.

این یعنی باید از آخرین اطلاعات صنعت خود آگاه باشید و پا به پای پیشرفت های آن پیش بروید، در کلاس های آموزشی شرکت کنید، در رویداد های مرتبط حضور به هم برسانید، شخصیت های اثرگذار حوزه ی فعالیت خود را بشناسید و گفته هایشان را دنبال کنید. همچنین باید کار ها و عملکرد های روزمره ی مهم و تغییرات آنها را زیر نظر داشته باشید تا بتوانید نابهنجاری ها را از روند ها تشخیص دهید.

آشنایی با شیوه های جدید همکاری و تعامل

T3

دو روند همگرا وجود دارند که ما را مجبور خواهند کرد با شیوه های تازه ی همکاری خو بگیریم. روند اول این است که شرکت ها روز به روز از نیروی کار فریلنسر و خدمات انفرادی استفاده ی بیشتری می کنند. بنابراین توانایی همکاری اثربخش با تیم های منفرد و جدا از هم روز به روز اهمیت بیشتری خواهد یافت. از طرف دیگر، کارمندان امروز ممکن است حتی بیش از یک چهارم روز های کاری خود را صرف خواندن، نوشتن و پاسخ دادن به ایمیل هایشان کنند. به گفته ی مایستر هر فرایندی که تا این حد زمانبر باشد، مستعد تحول خواهد بود.

این اتفاق همین حالا هم در حال رخ دادن است. مایستر می گوید شرکت ها با هدف برقراری ارتباطاتی نزدیک تر و راحت تر، استفاده ی خود از شیوه هایی نظیر ویدیو کنفرانس را افزایش خواهند داد. پس بهتر است با این شیوه ها احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

برندسازی؛ حتی به عنوان یک کارمند

بله، شما ممکن است پروفایل لینکدین داشته باشید و حواستان به پست های اکانت توئیترتان نیز باشد. اما به گفته ی بالا آیر، استاد فناوری اطلاعات کالج ببسون، کارمندانی که می خواهند در بازار کار آینده جایی داشته باشند، باید کل نگرانه تر به برند آنلاین خود نگاه کنند. علاوه بر پارامتر های ضروری شبکه های اجتماعی، کارکنان دانشی و کسانی که فرایند استخدامی شان شامل بخشی آنلاین نیز می شود باید از طریق مشارکت در وبسایت های شناخته شده ی صنعت خود، تخصصشان را نشان دهند و از این طریق تفکر خود پیرامون مسائل مهم حوزه ی فعالیتشان را با دیگران به اشتراک بگذارند. او اعتقاد دارد: «این دست مسائل، برای ارزیابی میزان تخصص شما در حوزه های مختلف، نسبت به گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده اند».

با افزایش استقبال از سبک کار فریلنسری، برندسازی و دیگر مهارت های کارآفرینانه نیز اهمیت بیشتری خواهند یافت. نیروی کار فریلنسر به خاطر رقابتی همیشگی که بر سر پروژه های بعدی اش با آن مواجه است، باید سرمایه ی آنلاینی داشته باشد که بتواند به عنوان پشتوانه از آن در معرفی خود استفاده کند.

یادگیری فناوری های آینده

ICE_in_action

یاد گرفتن نحوه ی تعامل با ابزار های مجهز به هوش مصنوعی، حتی در حد فراگیری نحوه ی کار با یک ابزار پوشیدنی که می تواند به شما کمک کند در حین رفت و آمد کارتان را نیز انجام دهید، برای آینده ی شغلی شما حیاتی است. شما باید به جای پرهیز از این نوع فناوری ها، از آنها با آغوش باز استقبال کنید و آنها را فرا بگیرید. به گفته ی مورگان، اگر قرار است ربات ها راه خود را به خط تولید باز کنند، قدم بعدی شما باید این باشد که ببینید ربات ها از پس چه کار هایی بر نمی آیند. سپس مهارت های خود را در این حوزه ها افزایش دهید. این می تواند به معنای یادگیری برنامه نویسی، یا آشنا شدن با امور پشتیبانی انسانیِ مورد نیاز برای عملکرد سیستم های اتوماتیک باشد.

مورگان می گوید: «شما باید از آنچه که در دنیای اطرافتان می گذرد آگاهی داشته باشید. ما انسان ها گاهی اوقات به اطرافمان توجه نمی کنیم». به تغییراتی که در پیشرفته ترین محیط های کاری حوزه ی فعالیت خود در حال رخ دادن هستند توجه ویژه داشته باشید و خود را برای مواجهه با آنها آماده کنید. به این ترتیب، وقتی این تغییرات به شما می رسند از دیگران یک قدم جلوتر خواهید بود.

تقویت هوش هیجانی

مورگان می گوید: «این شاید تکراری به نظر برسد، اما تنها کاری که ممکن است ربات ها برای انجامش راه سختی پیش رو داشته باشند برقراری ارتباط با انسان هاست». پرورش هوش هیجانی، در قالب توانایی هایی مثل همدردی، آگاهی یافتن از آسیب پذیری ها، و برقراری ارتباطی عمیق با همکاران و شبکه ی آشنایان، به گفته ی او نقش به سزایی در آمادگی شما برای حضور در بازار کار آینده خواهد داشت.

او در این باره می گوید: «عملکرد ما در مدارس و دانشگاه ها، آموزش جنبه های استراتژیک کسب و کار، تدوین استراتژی، رقابت، و این دست مسایل بسیار عالی است. اما به هیچ وجه به جنبه های انسانی و ارتباطی کسب و کار به اندازه ی کافی نمی پردازیم».

جستجو به دنبال تغییرات آینده و جلوتر از این تغییرات قدم برداشتن، برای باقی ماندن در میان جمعیت شاغل دهه ی آینده ضروری است. به علاوه، دنبال کردن روند ها و جریان های فکری حوزه ی فعالیت و حصول اطمینان از به روز بودن مهارت ها نیز نقش پر رنگی در این زمینه خواهد داشت. در نهایت، توجه به جنبه ی انسانی کار، یعنی حوزه هایی که ربات ها و هوش مصنوعی بیشترین چالش ها را در مواجهه با آنها خواهند داشت، می تواند راه حل نهایی شما در حفظ فرصت های شغلی آینده تان باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۳ تیر ۱۳۹۵

    آها هیچی. ممنون

  • molavy
    molavy | ۱۳ تیر ۱۳۹۵

    اینکه ده تا نشد که

مطالب پیشنهادی