ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ردیابی حرکت انگشتان دست در مایکروسافت
تکنولوژی

مایکروسافت هنوز از کینکت و ژست های حرکتی ناامید نشده است [تماشا کنید]

مایکروسافت می خواهد هر طور که شده از سد ماوس ها و کیبوردها عبور کرده و نحوه تعامل انسان با رایانه های را به سطحی جدیدتر منتقل سازد. به تازگی متخصصین واحد تحقیق و توسعه این کمپانی ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۷ تیر ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰

مایکروسافت می خواهد هر طور که شده از سد ماوس ها و کیبوردها عبور کرده و نحوه تعامل انسان با رایانه های را به سطحی جدیدتر منتقل سازد. به تازگی متخصصین واحد تحقیق و توسعه این کمپانی موفق به توسعه نرم افزاری شده اند که می تواند با دقت قابل قبولی جزئیات حرکات دست انسان از جمله موقعیت انگشتان را شناسایی و در محیط های مجازی بازسازی نماید. این قابلیت می تواند به ایجاد یک ابزار کنترلی کارآمد در ابزارهای واقعیت مجازی منجر شود، یا به شکلی ساده تر ما را بی نیاز از ماوس و کیبورد برای کار با رایانه ها کند.

هدف اصلی در این پروژه افزایش چشمگیر دقت ردیابی حرکات تک تک انگشتان در عین بهینه نگه داشتن مصرف انرژی چنین سیستمی است. تحقیقات در این زمینه سال هاست که در حال انجام بوده، اما دو ویدیوی جدیدی که به تازگی توسط مایکروسافت منتشر شده نشان می دهد که پیشرفتی قابل توجه در این راه حاصل شده است.

در ویدیو اول دقت بالای این ردیاب در شرایط، حالات و فواصل مختلف در کنار مثال های جالبی از کارکردهای این روش به تصویر کشیده می شود. حالا تایپ کردن، فشردن دکمه، کشیدن اهرم ها و حتی شلیک کردن در فضای مجازی با دقت بسیاری انجام می گیرد. طوری که کاربر به معنای واقعی می تواند دست های مجازی خود را لمس نماید.

(اگر از اپلیکیشن دیجیاتو استفاده می کنید با مراجعه به این لینک می توانید ویدئو را مشاهده کنید)

در شرایطی که مایکروسافت سرمایه گذاری هنگفتی را روی ابزارهای واقعیت افزوده همچون هولولنز انجام داده است، برخی از تولیدکننده های نرم افزار به دنبال توسعه راه های جدیدی برای کنترل محصولات خود توسط ژست های حرکتی در خود ویندوز هستند. در سال ۲۰۱۳ بود که مایکروسافت اقدام به معرفی ژست های حرکتی برای کنترل ویندوز از طریق کینکت نمود.

این تلاش ها در انتها به پروژه پاراگوئه (Project Prague) ختم شد که هدف آن توسعه ابزاری برای توسعه دهندگان بود که بتوانند با استفاده از آن ژست های حرکتی متنوعی را برای اپلیکینش ها تعریف کنند. دوربین های سه بعدی روز به روز از لحاظ ابعاد و مصرف انرژی رو به کاهش می روند، اما ابزار کینکت مانند پروژه پاراگوئه هنوز هم برای ثبت ژست های حرکتی به لپ تاپ و رایانه های رومیزی نیاز دارد.

(اگر از اپلیکیشن دیجیاتو استفاده می کنید با مراجعه به این لینک می توانید ویدئو را مشاهده کنید)

البته افول و حذف تدریجی کینکت از برنامه های کمپانی ردموندی آینده پروژه پاراگوئه را نیز در هاله ای از ابهام قرار داده است. شاید به مانند بازی های مبتنی بر کینتک، نرم افزارهای پشتیبانی کننده از ژست های حرکتی نیز چندان با استقبال مواجه نشوند.

نرم افزار ردیابی کننده حرکات دست و ژست های حرکتی هنوز پروژه های تحقیقاتی به شمار می روند، اما امید زیادی وجود دارد که در آینده وارد بازار مصرف شوند. مایکروسافت در سال ۲۰۱۲، چند سال قبل از معرفی هولولنز، از سرمایه گذاری خود بر روی «واقعیت افزوده ی بی نیاز از لمس» خبر داده بود. پس هیچ بعید نیست که همین سرنوشت در انتظار نرم افزار ردیاب حرکات دست نیز باشد.

با همه اینها اما به نظر می رسد که تاریخ انقراض ماوس و کیبورد به این زودی ها فرا نرسد. شاید هم این ابزارها هیچ وقت از رده خارج نشوند، بلکه کارایی آنها با ژست های حرکتی و  تکنولوژی های مشابه تکامل بیابد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • MojtabaHere
    MojtabaHere | ۸ تیر ۱۳۹۵

    :microsoft: ❤?

مطالب پیشنهادی