ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چین راکت جدید Long March 7 را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

Long March 7 یکی از سه شتاب دهنده جدیدی است که چین برای ایجاد ایستگاه فضایی اختصاصی خود با نام Tiangong-3 طراحی کرده است و طبق خبری که به تازگی منتشر شده، این راکت روز گذشته ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۸ تیر ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

Long March 7 یکی از سه شتاب دهنده جدیدی است که چین برای ایجاد ایستگاه فضایی اختصاصی خود با نام Tiangong-3 طراحی کرده است و طبق خبری که به تازگی منتشر شده، این راکت روز گذشته نخستین پرتاب موفقیت آمیز خود را پشت سر گذاشت.

راکت یاد شده ارتفاعی برابر با 53 متر دارد و در جریان نخستین ماموریت خود تعدادی ماهواره کوچک و همچنین نسخه کوچک شده ای از نسل آتی کپسول حمل مسافر چین را درون مدار قرار داد.

گفتنی است که این راکت هم اکنون عنوان فرزند وسط در خانواده پرتاب کننده های جدید چین را در اختیار دارد و می توان آن را مدل میانه Long March 5 سنگین وزن و مدل سبک تر Long March 6 دانست.

این پرتاب را می توان یکی از نقاط عطف قابل توجه در برنامه فضایی چین دانست. به تعبیر نشریه SpaceFlightNow  لانگ مارچ 7، در واقع قدرتمندترین راکتی است که در تاریخ این کشور ساخته شده و قادر است بالغ بر 13 هزار کیلوگرم محموله را به مدار ببرد (هرچند که لانگ مارچ 5 ظرفیتی بیشتر از این دارد و اواخر امسال وقتی به مرحله بهره برداری رسید قادر خواهد بود در حدود 25 هزار کیلوگرم را با خود حمل نماید).

راکت مذکور از مرکز Wenchang Satellite به فضا پرتاب شد که چهارمین سایت بزرگ چین در جنوبی ترین بخش این کشور به شمار می رود. اینکه پرتاب یک راکت از موقعیتی نزدیک به مدار استوا انجام شود بدان معناست که به نیروی رانشی کمتری برای این منظور نیاز خواهد بود و هر بار که راکت به فضا پرتاب شود در حدود 6 میلیون دلار در هزینه های استفاده از آن صرفه جویی خواهد شد.

اما نوع سوختی که توسط این راکت استفاده می شود نیز به خودی خود اهمیت دارد؛ این سوخت ترکیبی از نفت سفید و اکسیژن مایع است و از سوخت های محترقه سمی که قبلا توسط راکت های چینی مورد استفاده قرار می گرفت در آن خبری نیست.

چین در نظر دارد از لانگ مارچ 7 برای انجام ماموریت هایش به ایستگاه فضایی اختصاصی خود استفاده نماید. این کشور نخستین ماژول مربوط به ایستگاه فضایی اش را که Tiangong-1 نام داشت در سال 2011 میلادی به فضا پرتاب کرد و در نظر دارد در سال 2022 میلادی یک ماژول 60 تنی دیگر به نام Tiangong-3 را هم به آن ملحق نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی